لازم است به دلیل در برزخ قرار گرفتن مدیریت استان و نبود انگیزه کافی در مدیران فعلی ،وزرات کشور با تجدید نظر در شیوه استاندار گزینی ،به سرعت به غائله استاندار ایلام خاتمه بخشند ،تنها راه عبور از این پرچ خودساخته از سوی مسئولین وزارت کشور ،نشان دادن اقتدار ،استقلال و صلابت است .
کد خبر: ۱۰۱۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱ 20 November 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::از روزی که دولت سیزدهم ردای زمامداری را بر دوش انداخت همواره مقوله تعیین استاندار ایلام در صدر خبرهای فضای مجازی و رسانه ای استان قرار داشته است ،نکته مهم اینکه این تمرکز بر خبر تعیین استاندار هیچ بازخوردی در فضای واقعی جامعه نداشته و صرفا در فضای مجازی بدان پرداخته می شود .

یقینا با روی کارآمدن دولت سیزدهم ،عده ای بدلیل هشت سال دور بودن از جریان قدرت ،اینک با حرص ولع وصف ناپذیری به میدان پای گذاشته و سهم خود را از قدرت دنبال می کنند ،همین امر باعث شده تا موضوع کم اهمیتی همچون انتصاب مدیران میانی وپایینی همچون استانداران حسابی دچار گره ای کور شود .

البته طبیعی است که جریان قدرت در استان ،تاثیرگذاران و افراد ذینفع در مقوله انتصاب استاندار ،هر کدام منافع خود را در این بستر جستجو می کنند ،واین مساله باعث شده است تا بدلیل عدم اجماع و همگرایی در بین آنان ،انتصاب استاندار ایلام به پروسه ای فرسایشی تبدیل شود.

بطور طبیعی فرسایشی شدن ای پروسه از دو زاویه قابل بررسی است ؛ زاویه اول مدیران رده بالایی کشور بدلیل عدم پرداختن سهم فعالین سیاسی و اطرافیانشان در مدیریت های رده بالا ،چند استان به زعم خود کم اهمیت را سهم آنان قلمداد کرده وبا فرسایشی نمودن این پروسه ،پس از خسته نمودن طرف های قدرت در استان ورسانه ها ،به یکباره یکی از گزینه های مورد نظر خود را به استان تحمیل خواهند کرد .

زاویه دوم به جریان قدرت در استان مرتبط می شود؛ آنان نیز با تاسی از راهبرد فرسایشی شدن یک مساله و شکل گیری استصال و رخوت در بین افراد مطالبه گر و تاثییر گذار استان ،به یکباره در بزنگاه مهره مورد نظر خود را به مدیریت استان غالب خواهند کرد .

به هر تقدیر خواه این پروسه از سوی دولتیان کلید خورده باشد و خواه استراتژی جریان داخلی استان در راستای نیل به اهداف منفعت طلبانه خود باشد ،باید آن را بدترین و بی اخلاقی ترین راه برای دستیازی به منافع ناشی از کسب قدرت به حساب آورد ،چرا که ماحصل این رفتار چیزی جز به گروگان گرفتن منافع ششصد هزار ایلامی وپای گذاشتن بر حقوق آنان معنا نخواهد شد.

البته موضوعی که در این بین بیش از دیگر مولفه ها بستر را برای ترک تازی جریان قدرت در استان فراهم و به درازا کشیدن پروسه انتصاب استاندار کمک می کند ،عدم اقتدار و صلابت در وزارت کشور است . مجموعه وزارت کشور در این دوره نشان داده است که از اقتدار واستقلال کافی برای مدیریت امور برخوردار نیست .

چیزی که عیان است در مقوله مدیریت ،شعار این دولت رجوع به مردم وسهیم نمودن آنان در قدرت است ،اما آیا پی گرفتن مشی جاری از سوی وزیر کشور مبنی بر تلاش برای راضی نگه داشتن جریان قدرت در استان با شعار مردمی خواندن دولت سنخیت دارد ؟!

بدون شک مردم از روند جاری حاکم بر استان راضی نیستند و رفتار عده ای قلیل به نام مردم به شدت منافع آنان را تحت شعاع قرار داده است . اینکه وزارت کشور در موضوع تعیین استاندار زمام امور را به دست گروهی که حداقل دراستان ما  تعدادشان به انگشتان یک دست نیز نمی رسد - واگذار کرده است ،این یعنی فراهم کردن زمینه برای شکل گیری انحصار طلبی در قدرت ! موضوعی که رفته رفته می تواند به شکل اقتدارگرایی و توتالیرته شدن قدرت در استان ظهور وبروز یابد .

از اینرو لازم است به دلیل در برزخ قرار گرفتن مدیریت استان و نبود انگیزه کافی در مدیران فعلی ،وزرات کشور با تجدید نظر در شیوه استاندار گزینی ،به سرعت به غائله استاندار ایلام خاتمه بخشند ،تنها راه عبور از این پیچ خودساخته از سوی مسئولین وزارت کشور ،نشان دادن اقتدار ،استقلال و صلابت است .

بیایید با انتصاب یک نیروی توانمند ،کارآمد و با تجربه بدون ملحوظ دانستن موضوع دست چندمی بومی یا غیر بومی ! برای همیشه به این موضوع پایان دهید . یادتان نرود که نزدیک به شش ماه از عمر دولت سیزدهم می گذرد و چهل روز از سفر دولت به استان سپری شده است ،دست دست کردن های جاری صرفا بر اعتماد مردم به دولت جدید تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت .

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار