به تعبیر دیگر باید گفت که به دراز کشیدن این پروسه و رخوت جریان قدرت هدف غایی دولت در پروژه فرسایشی شدن تعیین استاندار ایلام ،خوابیست که دولت برای ایلام دیده است و بزودی برای سیاسیون وجریان قدرت در استان تعبیر خواهد شد !
کد خبر: ۱۰۰۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶ 05 November 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::از روزی که دولت سیزدهم سکان مدیریت اجرایی وسیاسی کشور را در دست گرفت وموج تغییرات در لایه های مختلف کشور به راه افتاد ،همواره خبر تغییر استاندار ایلام در صدر تحلیل ها وگمانه زنی های رسانه ها و فضای مجازی استان قرار داشت .

براساس یک رویه وعرف سیاسی طبیعی است که جریان پیروز انتخابات ،برای تصاحب قدرت در ساختارمدیریت کشور برای این تغییرات لحظه شماری نماید ،برهمین اساس اتفاق چندان جدیدی  هم نیست که حامیان این جریان در استانی همچون ایلام، بیشترین سهم را از این چیرگی در بزرگترین ماراتون سیاسی کشور مطالبه نمایند و در این راستا دست برتر را در تعیین مدیران داشته باشند .

شاید از این منظر است که امروز این سهم خواهی از قدرت بدلیل تکثر مدعیان نقش آفرینی در پیروزی جریان سیاسی، بعنوان مانعی بزرگ در مسیر تعیین استاندار ایلام خودنمایی کرده و تا این لحظه بر تمامی گمانه زنی ها و برآوردها از تعیین مدیر ارشد اجرایی استان خط بطلان بکشد .

البته این نکته را نباید از یاد برد که بر اساس ساختار قدرت در نظام سیاسی کشور ما ،قوه مجریه بعنوان اولین خاکریز مدیریت و مسئول اجرایی کشور نگاههای زیادی را در حوزه های گوناگون سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی متوجه خود نموده ،پس مسئولیت تمامی ضعف ها وقوت ها در خصوص شیوه مدیریت نیز متوجه آنان است ،از اینروست در کنار اصل تفکیک قوا ،این دستگاه باید از استقلال عمل ورای لازم برای تعیین همکاران خود در رده های متعدد مدیریتی کشوربرخوردار باشد .

اما آنگونه که  پیداست با وجود اینکه هر هفته از نامهای جدیدی برای تصدی استانداری ایلام رونمایی می شود ،اما هر هفته به دلایل مکتومی که چرایی آن را باید از دل تحلیل های رسانه ای جستجو کرد ،تعیین استاندار ایلام به تعویق می افتد و می رود تا در آخر صف تغیبرات مدیریتی قرار گیرد !

البته پرده افنکی از این چرایی هم چندان دشوار به نظر نمی رسد ،در استان ایلام چهره ها و مدعیان فراوانی برای تصاحب قدرت در پوست اندازی سیاسی اخیر به خط شده و افراد زیادی خود را به اعلام نظر برای تعیین مدیریت اجرایی استان محق می دانند .

اینجاست که شکاف دیدگاهی درون گفتمانی از یک سو ،عدم اجماع ،سهم خواهی ها با تمرکز بر کانون قدرت استان ،تقسیم غنائم صورت گرفته بین طیف ها وجریانات و تاثیرگذاری نگاههای پنهان قدرت طلبی بر محور قوم وقبیله و از سویی دیگر برجسته سازی موضوع بومی گزینی به هرقیمتی، مانع از رسیدن صدای واحدی از ایلام به کانون تصمیم گیری در مرکز شده است .

از اینرو بررسی اتفاقات درون استانی و اصرار بر رویه جاری از سوی جریانات مختلف  و بی خیال شدن وزارت کشور ومجموعه دولت از پرونده تغییر استاندار ایلام حاوی این پیام مهم است که دولت با علم به فضای شکل گرفته در درون استان ،با کش دادن پرونده تغییرات استانداری ایلام ،یک پروژه فرسایشی را استارت زده است ،پروژه ای که دولت مصم است در مواجهه با چنین رفتارهایی از سوی جریان قدرت در استان بااستفاده از خروجی آن بخواهد استقلال عمل خود را در تعیین همکارانش به رخ بکشد.

همانگونه که شواهد هم گویای آن است،طولانی شدن پروسه تعیین استاندار ایلام و عدم تحقق گمانه زنی های صورت گرفته در خصوص استاندار ایلام به شکل سرخوردگی در فضای سیاسی ورسانه ای استان پدیدار ومنجر به رنگ باختن این خبر در سپهر رسانه ای وسیاسی استان شده است ،موضوعی که می توان آن  را در زمره  آثار  فرسایشی شدن انتصاب استاندار از سوی دولت سیزدهم قرار داد.

یقینا استمرار وضعیت بلاتکلیفی مدیریت استان در دولت سیزدهم در میان مدت ، خستگی واستیصال بخش های تاثیرگذار قدرت در استان را به دنبال خواهد داشت ،مقوله ای که می تواند به تغییر فاکتورهای مدنظر جریان قدرت در استان منجر شود ،هدفی که هوشمندانه در پروژه فرسایشی شدن تغییر استاندار در ایلام جانمایی شده است .

از اینرو می توان پیش بینی کرد که طولانی شدن این پروسه ، با کوتاه آمدن جریان قدرت در استان بر سر مولفه های مورد نظر خود اینگونه ختم خواهد شد که آنان در نهایت با تمکین به خواست دولت، پذیرای گزینه ای درراس استانداری ایلام شوند که هیچگاه در سبد سهم خواهی آنان از دولت سیزدهم قرار نداشت .

به تعبیر دیگر باید گفت که به دراز کشیدن این پروسه و رخوت جریان قدرت بعنوان هدف غایی دولت در پروژه فرسایشی شدن تعیین استاندار ایلام ،خوابیست که دولت برای ایلام دیده است و بزودی برای سیاسیون وجریان قدرت در استان تعبیر خواهد شد !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار