افزایش اعتماد مردم به سازوکارهای انتخاباتی و آشتی دادن آنان با صندوق های رای جز در سایه دلجویی از آنان ورعایت اصل بیطرفی در انتخابات پیش رو تحقق نخواهد یافت .تلاش تریبون داران و رسانه های نزدیک برای حذف یک جریان سیاسی وتقویت انگاره مهندسی انتخابات در راستای بر کرسی نشاندن تفکر نزدیک به خود ،آفت مشارکت درانتخابات تلقی می شود که باید به شدت مراقب آن بود .
کد خبر: ۹۶۵۵۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹ 21 May 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::این روزها کشور درآستانه بزرگترین رویداد سیاسی واجتماعی یعنی انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد ،انتخاباتی که تحت تاثیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور هنوز آنچنان باید و شاید نتوانسته است نشاط و رونق مورد انتظار نخبگان وگفتمان های مطرح کشور را در کف جامعه ایجاد نماید.

تاثیر مسائلی  همچون سیاست خارجی ،انرژی هسته ای و برنامه های منطقه ای کشور منشاء تحمل تحریم های موثری بر اقتصاد کشور شده و بر اساس آمار وتحلیل های صاحب نظران علم اقتصاد ،تورم بی سابقه پنجاه درصدی ،کاهش ارزش پول ملی ،مشکلات ناشی از بورس وقیمت بالای ارز ،اقتصاد کشور را در احتضار قرار داده ودر آستانه این رویداد بزرگ سیاسی ،به متغیری تاثیر گذار بر سرنوشت انتخابات تبدیل کرده است .

هرچند در مرحله نام نویسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ، متفاوت از گذشته شاهد حضور نمایندگانی از گفتمان های متعدد بوده ایم ،اما با توجه به سازوکارهای انتخاباتی چمهوری اسلامی ،قوانین موجود و همچنین چارچوب های تعریف شده از سوی شورای نگهبان ،باید بررسی وضعیت گفتمان های حاضر در صحنه رقابت را به پس از اعلام رسمی اسامی تایید شدگان از سوی شورای نگهبان موکول کرد .

اما با این حال با توجه به شرایط پیش گفته شده ،بررسی وضعیت فضای انتخابات در کشور لااقل تا این لحظه نشان از رخوت ،بی انگیزگی و عدم نشاط در بین جامعه و واکنش نامناسب مردم به این رویداد مهم سیاسی واجتماعی دارد ،موضوعی که در صورت استمرار آن تا روزهای پایانی خرداد می تواند به یک چالش بزرگ برای نظام سیاسی کشور مبدل شود.

هرچند معتقدیم موضوع نگاه شورای نگهبان به منافع ملی که به شکل خیره کننده ای به وضعیت حضور مردم در پای صندوق های رای گره خورده است می تواند مسیر را برای رونق ونشاط انتخاباتی ناشی از حضور گفتمان های متعدد در رقابت ها هموار نماید ،اما هرگز نباید تاثیر متغیر اقتصاد بر انگیزه مردم در پای صندوق های رای را از یاد برد .

در چنین شرایط حساسی ،همه کنشگران و تاثیرگذاران سیاس اجتماعی ،رسانه ای وتریبون داران وظیفه ای بس سنگین در قبال منافع ملی کشور بر عهده دارند ،اینکه مردم با تحلیل مواضع بخش هایی از حاکمیت به نتیجه تلخ تلاش برای تک قطبی نمودن انتخابات دست یابند ،قطعا هیچ انگیزشی نمی تواند آنان را به آشتی با صندوق های رای متقاعد نماید .

از اینرو موضوع مشارکت مردم در پای صندوق های رای بعنوان مولفه مهم تضمین کننده امنیت ملی کشور ومظهر اقتدار بین المللی نظام باید مورد توافق تمامی بخش های حاکمیت اعم از سیستم های حاکمیتی ،نظارتی ،دولتی و جریانات سیاسی با هرگرایشی قرار گیرد .

اینکه برخی تصور کنند با حذف تمامی گفتمان ها و تمرکز بر گفتمان نزدیک به حاکمیت وحمایت از آن ، ولو به قیمت کاهش بی اعتمادی ومشارکت مردم ،صرفا به پیروزی در انتخابات اندیشید ،تصور غلطی است که از اساس با منافع ملی کشور در تضاد وتباین خواهد بود. چرا که لازمه اقتدار نظام و دولت برآمده از رای مردم ،کسب مقبولیت مردمی از طریق حمایت حداکثری است که میزان آرای ریخته شده به صندوق های رای تعیین کننده آن خواهد بود.

افزایش اعتماد مردم به سازوکارهای انتخاباتی و آشتی دادن آنان با صندوق های رای جز در سایه دلجویی از آنان ورعایت اصل بیطرفی در انتخابات پیش رو تحقق نخواهد یافت .تلاش تریبون داران و رسانه های نزدیک برای حذف یک جریان سیاسی وتقویت انگاره مهندسی انتخابات در راستای بر کرسی نشاندن تفکر نزدیک به خود ،آفت مشارکت درانتخابات تلقی می شود که باید به شدت مراقب آن بود .

امروز ائمه جمعه یکی از شهرستانهای استان ایلام در سخنانی قابل تامل به گونه ای عجیب با پای کذاشتن بر اصل بیطرفی در انتخابات ،صراحتا به تخریب کاندیدهای جریان مخالف فکری خود پرداخت و از مردم خواست تا بمنظور رفع گرفتاری های اقتصادی ودیگر مشکلات کشور به جریان فکری مخالف دولت رای دهند.

این سخنان در حالی مطرح می شود که رهبری معظم انقلاب ومسئولین کشوری برگزار کننده انتخابات ونهادهای تاثیرگذار حاکمیتی همواره بر اصل بیطرفی وعدم هزینه نمودن خود برای پیروزی یک جریان سیاسی تاکید ورزیده و بر سلامت انتخابات و رعایت مساوات در معرفی چهره های انتخاباتی پای فشرده اند .

اینکه رهبری انقلاب افزایش مشارکت بعد خروجی فرد یا جریان سیاسی از صندوق های رای را اولویت بندی نموده اند ،تعبیری جز ضرورت افزایش مشارکت مردم در پای صندوق های رای در راستای تقویت همگرایی درونی واقتدار بیرونی نظام نخواهد داشت ،موضوعی که چز در سایه بیطرفی وعدم تخریب گفتمان های رایج در انتخابات و یا حذف یک جریان دست یافتنی نخواهد بود .

تریبون داران باید مراقبت کنند که نه تنها شرایط کشور شرایط حساسی است ،بلکه دگرگونی سریع در ابزارهای رسانه ای و تولید رسانه های نوین مرزها را جابجا نموده وبه همان اندازه که این ابزار در خدمت اهداف درون گفتمانی قرار دارد ،چندبرابر آن در خدمت گفتمان های براندازانه و مخرب قرار دارد . بنابراین اتخاذ چنین مواضعی می تواندبه مستمسکی برای گفتمان های مخالف در راستای  مخدوش نمودن انتخابات اخیر و ناامید سازی مردم از نتیجه انتخابات مبدل شود.

بدون شک اهتمام مسئولین بالادستی به مقوله مهم ضرورت اعتماد افزایی و امید آفرینی به مردم  به سلامت انتخابات ،در راستای ترغیب آنان به حضور گسترده در پای صندوق های رای، بعنوان اولویت مهم می تواند تاثیر شگرفی بر افزایش مشارکت مردم در این فرایند سرنوشت ساز برجای گذارد .

لازمه مانع گذاری در مقابل تریبون دارانی که بی توجه به منافع ملی وبا پیگیری رویکرد مخرب باری به هرجهت ،با بیان مواضعی که می تواند از سوی مردم مواضع نظام تعبیر وتفسیر شود ،ایجاد سازکاری نظارتی وتعریف چارچوبی انتخاباتی برای تریبون داران است .چارچوبی که در کنار ایجاد انگیزه وترغیب مردم به حضور در پای صندوق های رای ،مشروعیت را از سازوکار انتخاباتی نظام نزداید ،موضوعی که می تواند همچون اتفاقات امنیتی دهه یک دهه اخیر ،برای نظام وکشور هزینه آفرین باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار