شاید از تحلیل های سیاسیون به صراحت این نکته را شنیده اید که دهه های آینده جنگ ها ،جنگ آب خواهد بود. شاید برای برخی مناطق تا کنون این موضوع چندان جدی نبود ! و همه به نوعی مرگ را فقط مختص همسایه می پنداشتند و چنین تحلیل ها و هشدارهایی را جدی نمی گرفتند.
کد خبر: ۳۲۸۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰ 13 November 2016
شاید از تحلیل های سیاسیون به صراحت این نکته را شنیده اید که دهه های آینده جنگ ها ،جنگ آب خواهد بود. شاید برای برخی مناطق تا کنون این موضوع چندان جدی نبود ! و همه به نوعی مرگ را فقط مختص همسایه می پنداشتند و چنین تحلیل ها و هشدارهایی را جدی نمی گرفتند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد،طی هفته های گذشته بود که یکسری یادداشت های اعتراضی و جنجالی بر سر روان آب های مناطق مشترک بین کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان از طرف نمایندگان منتخب این مناطق در رسانه ها منتشر شد.
برخی فکر می کنند این بحران های کم آبی در برخی مناطق طبیعی است و مناطق دیگر از آن مصون هستند و روزی را که بر سر بی آبی و کم آبی ،تنش بوجود آید بسیار غیر ممکن است.
اعتراضات شدید فرماندار بویراحمد
از جمله مناطقی که کمتر فکر می کردند روزی به بحران آب برخورد کنند ، منطقه سردسیری و پر از منابع و چشمه های آب بویراحمد بود!
اما حالا کار به جایی رسیده که فرماندار بویراحمد به شدت از میزان اختصاص آب به شهرستان بویراحمد معترض بوده و در جلسه شورای کشاورزی شهرستان بویراحمد بگوید : عدالت در منابع آبی شهرستان رعایت نشده است.
نظری در خصوص تخصیص منابع آبی، با اشاره به اینکه بخشی از آن کشوری و بخشی استانی می باشد ، گفت: تمام تلاشمان را برای تخصیص منابع آبی شهرستان بکار می‌گیریم چرا که در حق شهرستان بویراحمد در این خصوص ظلم شده و کمترین منابع آبی به آن تخصیص داده شده است.
نظری با ابراز گلایه‌مندی از شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر عدم توجه به تخصیص منابع آب شهرستان بویراحمد اذعان کرد: متاسفانه متناسب با آب‌های موجود در شهرستان تخصیص منابع آبی به بویراحمد عادلانه نبوده است.
وی اذعان کرد: متاسفانه متناسب با آب‌های جاری، چاه‌ها و طرح‌های اجرایی منابع آبی به شهرستان بویراحمد تخصیص داده نشده است.
لزوم توجه به تغییر الگوی کشت
از صحبت های فرماندار بویراحمد می توان به این نتیجه رسید که خطر کم آبی به وضوح شهرستان بویراحمد را تهدید می کند اما نکته ای دیگر که در این خصوص مهم به نظر می رسد ،ناکارآمدی برنامه هایی است که در بهینه سازی مصرف منابع آبی در این شهرستان، چه در زمینه مصارف کشاورزی و چه در دیگر مصارف مانند صنعتی و خانگی ،صورت گرفته است.
فرماندار شهرستان بویراحمد ، در این خصوص با بیان اینکه این شهرستان کوهستانی بوده و می‌توان از اراضی شیب‌دار آن بهره‌برداری لازم را برد، گفت: قطعآ با تغییر الگوی کشت در شهرستان می‌توان شاهد وضعیت مطلوب‌تری در سطح شهرستان بود.
نظری بر ترویج فرهنگ تغییر الگوی کشت در شهرستان بویراحمد تاکید کرد و گفت: باید شیوه کشت مناسب با برگزاری دوره‌های آموزشی به کشاورزان آموزش داده شود چرا که با تغییر الگوی کشت  کاهش مصرف آب و تولید محصولات بیشتری را خواهیم داشت.
این مسؤول از خلاء‌های بخش کشاورزی را تغییر الگوی کشت در بویراحمد عنوان کرد و گفت: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد باید بر روی تغییر الگوی کشت و نوع کشت اقدامات لازم صورت گیرد.
حال با توجه به صحبت های عنوان شده و هشدارهای فرماندار بویراحمد ، باید گفت ، این شهرستان هم کم کم باید خود را آماده ی تنش های کم آبی ،در صورت عدم توجه به این هشدارها ،نماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار