معضل حاشیه نشینی و خودکشی در دستور کار شورای فرهنگی و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و ۱۹میلیون تومان برای پیشگیری ازآن اختصاص یافت.
کد خبر: ۱۳۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶ 27 November 2015
معضل حاشیه نشینی و خودکشی در دستور کار شورای فرهنگی و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و ۱۹میلیون تومان برای پیشگیری ازآن اختصاص یافت.
به گزارش مهر،حاشیه نشینی و خودکشی دو معضلی است که این روزها بیش از هرچه چیز دیگر فضای اجتماعی استان را تحت تاثیر قرار داده و روند آن همچنان رو به رشد است.با نگاه اجمالی به آمار و اطلاعات خودکشی‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد، می‌توان به افزایش تعداد خودکشی‌ها و اقدام به خودکشی در یک دوره ۱۰ ساله پی‌برد. این دو معضل اجتماعی شورای فرهنگی و اجتماعی استان را بر آن داشت تا این دو موصوع را در نشست خود بررسی و اعتباری که برای پیشگیری از این دو معضل اختصاص یافته را توزیع کند.
کاهش سن خودکشی در استان
آنطور که مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری استان در جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی استان که روز گذشته در استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد می گوید، کهگیلویه و بویراحمد در ردیف استان های دارای آمار بالا در زمینه معضل و آسیب مهم اجتماعی خودکشی است و در کنار استان های ایلام و چهارمحال و بختیاری بیشترین میزان خودکشی را نسبت به جمعیت دارد.
فتح الله میر محمدی می افزاید: به طور میانگین از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کهگیلویه و بویراحمد ۱۸ نفر اقدام به خودکشی می کنند که ممکن است موفق و یا ناموفق باشد.
وی همچنین از کاهش سن خودکشی در این استان خبر می دهد و البته معاون پرورشی آموزش و پرورش استان هم روند رو به رشد خودکشی در بین دانش آموزان را نگران کننده می داند.
البته سید بهاءالدین ملک حسینی می گوید که بسیاری از این دانش آموزان قصد خودکشی نداشته اند و هدفشان ترساندن خانواده ها برای دست یافتن به خواسته خود بوده است.
با این حال همانگونه که مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری استان هم تاکید می کند، همه در بروز و ظهور معضلات حاشیه نشینی و خودکشی مقصر هستند از جمله دستگاههای فرهنگی.
اما این روزها دستگاههای فرهنگی بیش از همیشه با مشکل کمبود اعتبار مواجه هستند و در کارهای روزانه خود نیز مانده اند.
خودکشی در شهری که سینما و کارخانه اشتغالزایی ندارد
با این حال مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هم در این نشست می گوید: با ۱۹ میلیون تومان نمی توان از حاشیه نشینی و خودکشی پیشگیری کرد.
عیسی گرجی زاده تاکید می کند: دلایل خودکشی باید شناسایی شود و نباید تنها به چند جلسه و همایش اکتفا کرد.
وی به جمعیت ۴۰ هزار نفری حاشیه شهر یاسوج اشاره می کند و می گوید: اغلب خودکشی ها در این مناطق انجام می شود.
اما آخرین جمله گرجی زاده تامل برانگیز بود. او می گوید: استانی که سینما ندارد، کارخانه اشتغال زایی ندارد و نهادهای فرهنگی اش بامشکل کمبود اعتبار مواجه هستند، چگونه می خواهد از معضل خودکشی با ۱۹ میلیون تومان پیشگیری کند.
مهاجرت بی رویه از روستاها به شهرها موجب ایجاد پدیده حاشیه نشینی شده که به عنوان «دمل چرکین» همواره تهدیدی جدی برای ساکنان این بافت‌ها و شهرها به حساب می‌آید. تهدیدی که با کوچکترین حادثه ای ماهیت نگران کننده خود را نشان می‌دهد.
بسیاری از مردم در این مناطق از شرایط بد سکونتی و حتی آموزشی برخوردار هستند و این مناطق فاقد امکانات بهداشتی، آموزشی و ورزشی هستند که نبود این امکانات تبعات اجتماعی و فرهنگی در پی دارد.
همچنین طی یک دهه اخیر شاهد رشد خودکشی در بین جوانان در این استان هستیم که البته برخی از خودکشی‌ها به دلایلی چون حفظ آبروی خانواده‌ها ثبت نمی شود تا آمار واقعی از این معضل شوم وجود نداشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار