مدیرکل امور عشایری ایلام؛
مدیرکل امور عشایری ایلام از کاهش 35 درصدی فراورده های دامی عشایر نظیر گوشت، شیر، روغن و کشک در سال جاری به علت آثار خشکسالی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۰۱۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶ 19 April 2022

 به گزارش تابناک ایلام؛ یاسمی بیان داشت: عشایر و دام های آنها در وضعیت نامساعد و بغرنجی قرار دارند که باید با ارائه راهکارهای عملی و با همکاری سایر دستگاه های مرتبط بخشی از مشکلات این قشر را در برابر تبعات زیان بار خشکسالی کاهش داد.

وی گفت: تامین آب شرب عشایر و دام های آنها به تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای کاهش فاصله دوره های آبرسانی به عشایر و همچنین ایجاد استخرهای ذخیره آب در مسیر رودخانه ها برای احشام و استفاده از ظروف پلی اتیلنی بزرگ برای آب شرب نیاز دارد.

یاسمی افزود: کاهش تعداد دام به میزان ۲۰ درصد، کاهش تعلیف مراتع به میزان ۸۰ درصد، کاهش منابع آبی و خشکیدگی چاه های آب شرب به میزان ۵۰ درصد، کوچ زودهنگام و خارج از تقویم عشایر از دیگر تبعات و آثار خشکسالی های متعدد استان است.

وی ادامه داد: صادرات دام مازداد به کشور عراق یا کشورهای همجوار، امهال وام های عشایری، اعطای تسهیلات ارزان قیمت قرض الحسنه، جلوگیری از خروج کاه و کلش از استان، اجازه چرای دام در مراتع قُرُق شده منابع طبیعی و واکسیسناسون رایگان دام ها نیز در کمک به جامعه عشایری برای کاهش مشکلات آنها موثر است.

 مدیرکل امور عشایری ایلام تامین علوفه دام عشایری به صورت یارانه ای به میزان ۱۵۰ هزار تن، تسریع در خرید دام مازاد و حذفی عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت مناسب و متعادل، ارائه تسهیلات ارزان قیمت به عشایر و تشکل های عشایری برای تهیه و توزیع علوفه به مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات موثر برای عشایر دانست./ع

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار