در حالیکه در سالیان اخیر با وجود بهره مندی استان از منابع ارزشمند اقتصادی ،همچنان مردم استان عنوان نامیمون توسعه یافتگی و محرومیت را به یدک می کشند ،رونمایی از گروههای اجتماعی وسیاسی به نام مردم استان تحت عنوان " جمعیت  ایلامیان مرکز " و انجمن ایلامیان پایتخت با هدف منفعت طلب و در جاهایی باج گیری از جریان قدرت به نفع خود ونزدیکانشان نتوانسته است آنچنان باید وشاید در مسیر محرومیت زدایی از رخسار ایلام نقش آفرینی کنند .
کد خبر: ۱۰۰۳۶۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶ 22 October 2021

تابناک ایلام ::بدنبال انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ،پیروزی سید ابراهیم رییسی و روی کارآمدن دولتی متفاوت از نگاه سیاسی جریان هشت سال پیش در کشور ،براساس یک عرف سیاسی وبه موازات تغییرات عمیق در راس هرم مدیریت اجرایی کشور ،نگاهها بر تغییر لایه های مدیریت میانی و پایینی کشورمعطوف شده است .

تغییر استانداران بعنوان کانون تغییرات در بدنه دولت انتظاری است که این روزها حامیان جریان مستقر در قدرت به شدت دنبال می کنند ،هرچند تغییرات مدیریتی و همسو سازی لایه های مدیریتی با هرم قدرت امری بدیهی و پذیرفته شده است اما در این بین سهم خواهی های  شکل گرفته در برخی مناطق مانع از تحقق درست واصولی این امر شده است .

در استان ایلام نیز همسو با دیگر مناطق کشور این تغییر مدیریتی امری بدیهی است، اما به رغم خواست و مطالبه نخبگان ومردم در راستای انتصاب استانداری همسو و توانمند برای بالفعل سازی ظرفیت های اقتصادی موجود در استان ،اما بدلیل ظهور وبروز اختلافات جدی در بین ارکان تاثیر گذار ،همچنان این استان در برزخ تصمیم گیری مدیران ارشد کشور قرار گرفته است .

در کنار سهم خواهی های جریانات قدرت در استان اخیرا نیز شاهد قد علم کردن جریاناتی در مرکز کشور هستیم که باوجود فاصله گرفتن از مردم ومنافع استان وکسب هویتی متفاوت از مردمان مرزنشین این استان ،اما به نام مردم این سامان ،خط تحمیل خواسته های منفعت طلبانه خود به دولتمردان را دنبال می کنند .

هرچند این روزها در مطالب انتشار یافته در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی به صورت مکتوم به جریانی اشاره می شود که در پایتخت کشور با لابی گری  و رایزنی ،در مسیر انتصاب استاندار ایلام کارشکنی می کنند ،اما اینجا بنا داریم به صراحت از این گروههای خودساخته  و مغایر با منافع مردم استان ایلام پرده افکنی کنیم .

در حالیکه در سالیان اخیر با وجود بهره مندی استان از منابع ارزشمند اقتصادی ،همچنان مردم استان عنوان نامیمون توسعه یافتگی و محرومیت را به یدک می کشند ،رونمایی از گروههای اجتماعی وسیاسی به نام مردم استان تحت عنوان " جمعیت  ایلامیان مرکز " و انجمن ایلامیان پایتخت با هدف منفعت طلبی واحیانا باج گیری از جریان قدرت به نفع خود ونزدیکانشان، نتوانسته است آنچنان باید وشاید در مسیر رلفع مسکلات مردم و محرومیت زدایی از رخسار ایلام نقش آفرینی کنند .

گروههایی که صرفا در برهه های خاصی  همچون تغییرات مدیریتی سر از لاک بیرون کشیده و بدون هیچ مشروعیت ومقبولیتی با یدک کشیدن نمایندگی مردم محروم ایلام ،با سخره گرفتن سرنوشت آنان ، نقش قیمومیت مردم فهیم این سامان را عهده دار شده اند.

هرچند معتقدیم شکل گیری سمن های اجتماعی به نام انجمن های مردمی در مرکز امری پسندیده در راستای دفاع از حقوق مردم استان و لابی گری برای صیانت از منافع استانها قلمداد می شود ،اما زمانی می توان به این سمن ها نقش قابل قبول واگذار کرد که اقدامات آنان در خدمت منافع مردم قرار گیرد ،نه به ابزاری برای گروکشی در خدمت منافع فردی وخانوادگی قرار گیرد .

به همین دلیل انجمن ایلامیان مقیم مرکز گروهی که در سالیان اخیر نتوانسته است با بهره گیری از جریان قدرت و فعالین اقتصادی از طریق ایحاد موسسات خیریه یا کمک به بهبود معیشت مردم در ایام کرونا و دیگر رویدادهای طبیعی ،در مسیر خدمت رسانی به مردم استان گام بردارد ،گروهی نیست که بنام مردم استان ایلام  خود را در تصمیم گیری های کلان محق بدانند.

نکته جالب توجه ای که در فعالیت این گروههای مرکز نشین خودنمایی می کند ،تغییر چهره سیاسی همسو با تغییرات سیاسی جریان قدرت در کشور است . گروهی که تا دیروز ملبس به لباس اصلاحات و تدبیر وامید بود و با این عناوین  از جریان قدرت به نفع خود و اعوان وانصارشان بهره گیری می کردند ،اینک با روی کار آمدن دولت اصولگرا ردای انقلابی بر تن کرده و با چهره ای جدید ،نقش آفرینی برای کسب منفعت را  آغاز کرده اند .

یقینا در طول یکی دوماه اخیر تلاش های پنهان وآشکار این گروهها که به نام مردم استان تورهای خود را برای کسب منافع در مرکز پهن کرده اند ،در مسیر انتصاب استاندار ایلام از سوی دولتمردان بیشترین کارشکنی ها را معمول داشته اند ،موضوعی که از اساس با منافع یکایک مردم استان در تضاد وتباین است .

از اینرو ضمن توصیه به این گروهها برای جمع آوری تورهای پهن کرده در مرکز ،به دولتمردان خصوصا وزیر کشور و دیگر تصمیم گیران حوزه انتصابات در دولت یادآور می شویم که فعالیت چنین گروههایی به نام مردم استان ایلام و به کام افراد خاصی است که اقدامات وخواست آنان هیچ سنخیتی بامنافع وخواست مردم استان ایلام ندارد .

بدیهی است هرگونه لابیگری جریانات خاص در مرکز به نام مردم فهیم ایلام فاقد وجاهت قانونی بوده و استمرار فعالیت چنین گروههایی که با سازوکارهای خویش خوانده در مسیر منافع مردم استان سنگ اندازی می کنند ،کاملا با خواست ،مطالبه ومنافع مردم استان ایلام در تضاد است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار