تحلیلی برنطق اضطراری سارا فلاحی ؛
به هر تقدیر سوای اینکه سخنان امروز فلاحی در تبیین گفتمان دولت جدید تا چه اندازه با واقعیات سیاسی و مطالبات و انتظارات  همراهان رییسی در ستادهای انتخاباتی همخوانی دارد ،اما اهتمام به این نکته که مجلس یازدهم تا چه اندازه می تواند خود را با سخنان این عضو موثر کمیسیون امنیت ملی مجلس همراه نماید برای ناظران سیاسی حائز اهمیت خواهد بود .
کد خبر: ۹۷۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹ 27 June 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::سارا فلاحی نماینده مردم حوزه شمالی استان در مجلس یازدهم را با نطق های آتشین و سخنرانی های تند مردم پسندش می شناسند ،نماینده ای که بر خلاف دیگر نمایندگان ادوار استان ایلام، با تکیه بر کیاست سیاسی توانست از  همان ابتدا شناخت درستی از نگاه وانتظارات مردم حوزه انتخابیه اش کسب نماید.

این نماینده مردم استان ایلام با شناسایی انتظارات مردم از نمایندگانشان ، پر کردن این خلاء وترکیب آن با دانش سیاسی ،قدرت سخنوری ،زمان شناسی برای سخن گفتن منطبق با نیازهای مخاطب،استفاده نمودن درست از زبان بدن و تاحدودی نمایش نمایندگی نیمی از جمعیت همجنس خود در یکسال وکالتش در بهارستان ،توانست در کوتاه مدت خود را در ردیف نمایندگان با نام ونشان مجلس یازدهم قرار دهد.

امروز نیز برای اولین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی یکی از همفکرانش در رقابت های انتخاباتی ،درست با پی گرفتن  همان مشی زمان شناسی خود و انگشت گذاشتن بر مسائل مورد بحث در جامعه نخبگان ،مسائلی را در خصوص دولت آینده مطرح نمود ،تا به ظاهر این گونه استنباط شود که برخلاف تصوراتی دائر بر همزمانی انقضای نطق های این نماینده با دولت غیر همسو ،سارا فلاحی می تواند همچنان بعنوان نماینده ای مطالبه گر ظاهر شود .

البته نباید این نکته را از یاد برد که گذر زمان،استفاده گسترده از ابزارهای نوین اطلاع رسانی ونفوذ آن در جامعه ،پایان انحصار رسانه ای و تکثر تحلیل های سیاسی واجتماعی ،باعث دگرگونی عمیقی در جامعه شده است .همین امر همزمانی تغییر ذائقه ها و نگرش ها را در جامعه رقم زده به گونه ای که انتظارات مردم از وکلایشان از تبیین مشکلات به نتیجه گرایی وعمل گرایی تغییر یافته  وهمین امر می تواند تاحدودی اهداف این نماینده در پی گرفتن شیوه فعلی در مجلس را عقیم نماید .

به هر تقدیر سوای اینکه سخنان امروز فلاحی در تبیین گفتمان دولت جدید تا چه اندازه با واقعیات سیاسی و مطالبات و انتظارات  همراهان رییسی در ستادهای انتخاباتی همخوانی دارد ،اما اهتمام به این نکته که مجلس یازدهم تا چه اندازه می تواند خود را با سخنان این عضو موثر کمیسیون امنیت ملی مجلس همراه نماید برای ناظران سیاسی حائز اهمیت خواهد بود .

مداقه در اتفاقات سیاسی به وقوع پیوسته در مجلس شورای اسلامی در پیش وحین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا حدودی نوع مواجهه مجلس یازدهم و توان استفاده آنان از ابزار نظارتی بعنوان مهمترین کارکرد دستگاه تقنینی با دولت آینده رابدون نیاز به هرگونه تحلیل وتفسیری روشن نموده است .

 درخواست حضور ابراهیم رییسی در رقابت های انتخاباتی با امضای  220 نماینده مجلس یازدهم ،حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی در راس بزرگترین ستاد انتخاباتی ابراهیم رییسی ،حضور رییس مرکز پژوهشهای مجلس ویکی از نواب رییس مجلس در رقابت های انتخاباتی ،انصراف زاکانی به رفع رییسی و مهمتر از همه ریاست نمایندگان بر ستادهای انتخاباتی رییس جمهور منتخب در حوزه های انتخابیه وسخنرانی نمایندگان در ستادهای انتخاباتی مهمترین ادله ها برای روشن شدن مسیر آینده نوع مواجهه مجلس با دولت آینده به حساب می آید.

با تکیه بر همین گزاره هاست که می توان اینچنین ادعا کرد که سخنان سارا فلاحی در نطق اضطراری خود بیش از آنکه به واقعیت توسل  نمایندگان مجلس یازدهم به  ابزار نظارتی برای کنترل وفشار بر دولت آینده در راستای تحقق وعده های انتخاباتی نزدیک باشد ،بیشتر به یک شوآف سیاسی برای حفظ برتری خود در بین افکار عمومی شباهت دارد.

از اینرو از همکنون می توان پایان دولت تدبیر وامید را زمان افول نطق های آتشین سارا فلاحی و همچنین پایان هیاهوها ،جنجال ها و ژست مطالبه گری نمایندگان مجلس یازدهم نام نهاد . افول زود هنگامی که می تواند پایان  زودهنگام عمر سیاسی بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس در نزد افکارعمومی حوزه های انتخابیه منتسب به آنان را رقم زند.

هر چند همواره بر این مهم اعتقاد داشته ایم که نزدیکی نمایندگان با دولت مستقر و پی گرفتن رویه تعامل به جای چنگ زدن بر سیمای مدیران می تواند نتیجه ای مطلوب برای تحقق مطالبات مردم حوزه انتخابیه خصوصا در مناطق محرومی همچون ایلام را به دنبال داشته باشد ،اما همسویی بیش از حد تصور دو رکن اصلی نظام بیش از آنکه دستاوردی برای مردم به همراه داشته باشد می تواند به فراموشی سپردن مطالبات وحقوق مردم از سوی دولت مستقر همسو و تضییع گسترده حقوق آنان در سایه سکوت و تسامح وتساهل نمایندگان مجلس منجر شود .

خلاصه اینکه سوابق فعالیت های انتخاباتی از سوی دو جریان مطرح در نظام سیاسی حاکم بیانگر این واقعیت است که بر خلاف سخنان امروز نماینده مردم استان ایلام ،نمی توان براحتی نمایندگان حامی دولت و ستادهای پرتعداد انتخاباتی که از همکنون کاردها را برای برداشت کیک قدرت از نیام کشیده اند، از جریان قدرت حذف نمود وهمین موضوع می تواند در آینده ای نه چندان دور به چالشی جدی برای مدیریت اجرایی کشور مبدل شود .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United States
|
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
تکرار حرف های کوچه بازاری از حنجره نماینده ریاکار ايلام که با ژست مستقل وارد مجلس شد و در روزهای اخير و در جریان تبلیغات انتخاباتی رئیس جمهوری نشان داد که چه کلاه گشادی بر سر مردم ساده لوح گذاشته است و داد و بیدادهای گاه و بیگاه که عجالتاً برای استان فقط هزینه داشته است(نشان به آن نشان که نمایندگی مستقل نفت و گاز که نگرفتیم بماند باباگیر و فاز دوم پالایشگاه گاز ايلام را هم از دست دادیم) به خوبی نشان داد که انتخاب این دوره ما از ضعیف ترین انتخاب های ما بوده است!!
سرکار خانم دکتر!!!!
ما را به خیر تو امید نیست باری شر مرسان!
ات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
خانم فلاحی تا کنون جز چند سخنرانی احساسی کدام‌ گره از مشکلات استان را حل کرده است ‌
اتفاقا همین سخنان تند گره های کور فراوانی در استان ایجاد کرده است .
نگاهی به مجلس داشته باشید غیر این خانم که مرتب داد و هوار می کند کدام نماینده دیگری این رویه را در پیش گرفته است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
اگر یه سخنرانی احساسی و حماسی دیگر به زعم خودشان بیان کنند چه بسا فاز اول پالایشگاه و پتروشیمی ایلام رو هم از دست خواهند داد !!!!
بس کنید خانم فلاحی، زنگنه (سردار کرسنت) هنوز تا 12 مرداد هستند و گوش به زنگ نطق های شما!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
خانم فلاحی بمعنای واقعی کلمه سلطان شعارو پوپولیسیت،
تو این دوسال که به مجلس رفته دوتا کار مفید برای استان انجام نداده
بسطامی حداقل به چندتا روستا سر میزنه وچنتا دیدار مردمی گذاشته.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار