تغییر در معادله انتخابات ۱۴۰۰
اکنون دو نظر متفاوت در میان کنشگران سیاسی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؛ نظر اول مبتنی بر این است که ذات و دشمنی آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر تغییر روسای جمهور در این کشور نیست و به هر روی آمریکایی‌ها دشمنی ذاتی با جوهره وجودی جمهوری اسلامی دارند و این یک سیاست کلی است که آمدن رئیس جمهور دموکرات یا جمهوری خواه در آن تاثیری ندارد.
کد خبر: ۹۱۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰ 15 November 2020

 

 
 
 

رابطه ویژه ظریف و جوبایدن +فیلم

سرانجام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد و جو بایدن توانست با آرای مردمی یعنی بیش از ۵ میلیون اختلاف، دونالد ترامپ را شکست بدهد و از حیث کسب آرای الکترال نیز تفاوت چشمگیری با رقیب خود ایجاد کند.

حال پرسش این است که آیا این انتخابات تاثیری در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ خواهد گذاشت یا خیر؟

به گزارش «تابناک»؛ معادلات سیاسی در سطح دنیا با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحت تاثیر و دست خوش تحول قرار گرفته است تا جایی که بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که آمریکایی‌ها با آمدن بایدن، بسیاری از قراردادهای بین المللی را که در زمان ترامپ از آن خارج شده اند، احیا خواهند کرد.

هرچند هنوز دونالد ترامپ و بخشی از جمهوری‌خواهان آمریکایی، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور را نپذیرفته‌اند و تلاش دارند، تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اثبات کنند، بعید به نظر می رسد که در نهایت هیات حاکمه آمریکا به این نتیجه برسد که نتیجه انتخابات را که سمبل دموکراسی است، نقض کند.

حال باید منتظر آمریکایی با سردمداری جو بایدن و دموکرات ها بود. این موضوع بسیاری از کشورهای دنیا را بر آن داشته تا نوع تعامل خود را با آمریکای جدید ـ که دیگر اثری از ترامپ در آن نیستـ مشخص سازند که جمهوری اسلامی ایران نیز احتمالاً یکی از کشورهایی خواهد بود که هم اکنون جدی در این باره فکر می کند.

ایران در زمان ترامپ خسارات جبران ناپذیری را که توسط او به ما تحمیل شده بود، متحمل شد که از این مساله تحت عنوان فشار حداکثری برای تسلیم ایران یاد می شود؛ کارزاری که در نهایت آمریکایی‌ها نتوانستند از آن خروجی مثبتی بگیرند، ولی به هر حال ایران خسارات بسیاری از این ناحیه متحمل شد.

اکنون دو نظر متفاوت در بین کنشگران سیاسی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؛ نظر اول مبتنی بر این است که ذات و دشمنی آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر تغییر روسای جمهور در این کشور نیست و به هر روی آمریکایی‌ها دشمنی ذاتی با جوهره وجودی جمهوری اسلامی دارند و این یک سیاست کلی است که آمدن رئیس جمهور دموکرات یا جمهوری خواه در آن تاثیری ندارد.

بخش دیگری از سیاستمداران در جمهوری اسلامی بر این باورند که اکنون با رفتن ترامپ و آمدن رئیس جمهور دموکراتیک ـ که اتفاقاً معاون دولت اوباما بوده و در زمان او برجام به امضا رسیده ـ زمان مناسبی است که بتوان آمریکایی ها را مجاب به بازگشت به برجام کرد و کارزار شکست خورده فشار حداکثری را پایان داد.

این دو نظر متفاوتی است که قالب سیاستمداران جمهوری اسلامی بر آن تاکید دارند. حتی بخشی پا را فراتر گذاشته و بر این عقیده اند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا و شکست ترامپ می تواند معادلات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در ایران را تغییر بدهد تا جایی که ممکن است شاهد حضور برخی کاندیداهایی باشیم که پیشتر اعلام کرده اند برای این انتخابات ثبت نام نخواهند کرد.

از جمله این افراد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید است که توانست با مذاکرات خود قرارداد برنامه جامع اقدام مشترک برجام را منعقد کند و برای مدت کوتاهی کشور را از مواهب اقتصادی این قرارداد بهره مند سازد.

بعد از این که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قطعی شد، در بسیاری از محافل سیاسی کشورمان شاهد آن بودیم که بحث حضور احتمالی ظریف به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به صورت جدی تری نسبت به گذشته مطرح شد تا جایی که حتی برخی این گونه تحلیل کردند که ظریف می‌تواند تعامل بهتری با دولت دموکرات آمریکا برقرار سازد.

به هر حال دو گزاره نامبرده مباحث جدی است که هرچه تا انتخابات ۱۴۰۰ پیش برویم جدی تر شاهد طرح آن در محافل سیاسی کشورمان خواهیم بود. اثبات یکی از این دو مساله و به واقعیت پیوستن آن نیازمند گذشت زمان است تا ببینیم رویکرد جمهوری اسلامی در برابر دولت دموکراتیک به رهبری جو بایدن در آمریکا چگونه خواهد بود.

شنیده‌های خبرنگار تابناک حاکی از آن است که بخشی از اصلاح طلبان و اعتدال گرایان تاکید دارند که با توجه به ایجاد شرایط جدید در آمریکا، محمدجواد ظریف به عنوان کاندیدا وارد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بشوند؛ اما تاکنون وزیر امور خارجه در این خصوص موافقتی از خود نشان نداده است.

این طیف سیاسی کشورمان تلاش دارند، در صورتی که ظریف متقاعد به کاندیداتوری در انتخابات سال آینده نشود، دیدار مشترکی را بین او و سید محمد خاتمی ترتیب بدهند تا در نهایت این دو از یک کاندیدای مشترک برای انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال آینده حمایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار