گزارش اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق بیت المال
اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق بیت المال با حضور ادارات ذی ربط، با دستور کار، وضعیت آرامستانهای شهر یاسوج، و قاچاق جنگلهای زاگرس به ریاست نگین تاجی رئیس کل دادگستری برگزار شد.
کد خبر: ۸۴۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷ 30 April 2020


به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از پایگاه اطاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق بیت المال با حضور ادارات ذی ربط،  با دستور کار، وضعیت آرامستانهای شهر یاسوج، و قاچاق جنگلهای زاگرس به ریاست نگین تاجی رئیس کل دادگستری برگزار شد.
نگین تاجی با اشاره به وضعیت خطرناک گسترش آرامستانهای شهر یاسوج اظهار کرد: در صورت عدم رعایت مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم و جانمای قبرهای جدید شمال شهر یاسوج برای اقارب متوفی تشکیل پرونده کیفری می شود.
رئیس کل دادگستری گسترش آرامستانهای شمال شهر یاسوج را تهدید برای سلامت آب شرب یاسوج عنوان کرد و افزود: در این مورد به دلیل تعرض به سلامت مردم و حقوق عامه به شدت برخورد خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه جلوگیری از تعرض به منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه نهادهای متولی است عنوان کرد: چنانچه مدیری پیش از تخریب و تصرف منابع طبیعی ممانعت نکند، مطمئن باشید با حساسیت تمام با آن مدیر، بدون هیچ تعارفی برخورد خواهیم کرد.
نگین تاجی تخریب و تصرف در مناطق بکر و اطراف شهر یاسوج را ناشی از ضعف نهادهای متولی عنوان کرد و اظهار کرد: باید کارگروه های تخصصی برا رصد و پایش و برنامه ریزی برای اقدامات اساسی و هدفمند تشکیل، و به صورت ماهیانه گزارشی از اقدامات، به دادگستری ارائه شود.
 ملک حسینی دادستان مرکز استان اظهار کرد مدیران و ومسئولین محیط زیست و مانبع طبیعی تلاش شبانه روزی دارند اما باید آسیب شناسی شود علت این هجم از تخریب و تصرف چیست.
وی افزود: برخی ادارات از اختیارت قانونی خود آگاه نیستند و یا به خوبی از ظرفیت اختیارات قانونی که قانون به آنها داده است استفاده نمی کنند.
ملک حسینی تصریح کرد: ادارات باید با استفاده از اختیارات قانونی خود بدون حکم قضائی در بدو مشاهد تخلف وارد عمل شوند ار تخریب و تصرف جلوگیری کنند.
وی اظهار کرد: چنانچه ادارات متولی از ظرفیت قانونی خود به موقع استفاده کنند بسیاری از پرونده ها در محاکم مفتوح نخواهد شد.
ملک حسینی با اشاره به اینکه نباید با تخریب گران ومتصرفین با توجیهات واهی و مصلحت اندیشی های کاذب برخورد نکرد افزود: باغ چهارده ساله که در نوک قله کوه و در دل جنگل تصرف شده بود را قلع و قمع کردیم. چون غده سرطانی برای تخریب و تصرف منابع طبیعی و محیط زیست بود.
سید عیسی حسنی معاون پیشگیری از وقوع جرم و دبیر جلسه ، که در روزهای قبل با حضور میدانی از تخریب منابع طبیعی و جنگل ها به بهانه ایجاد ارامستانها طایفه ای عکس و فیلم تهیه کرده بود اظهار کرد:این ارامستانها درست در مکانهای واقع شده اند که سرچشمه آب شرب شهر تامین می شود و چنانچه اقدام سریع نشود سلامت مردم در خطر است.
 حسنی افزود اقداماتی از قبیل ممانعت از احداث قبرستانهای جدید و محصور کردن قبرستانهای قبلی یه صورت موقت قابلیت اجرایی دارد که این موارد در کمیسیون ساماندهی مصوب شده اند.
وی تخریب جنگل و قاچاق چوب را یک عامل تهدید کننده جنگل های زاگرس عنوان کرد و افزود: در سالهای اخیر به خصوص امسال به دلیل پرسود بودن قاچاق چوب، باعث از بین رفتن بخش عظیمی از درختان 500 ساله بلوط زاگرس شده است.
 حسنی با اشاره به اینکه کنترل این از هجم از جنگل از عهد منابع طبعی تنها خارج است اظهار کرد: یک عزم ملی و حمایت دولت برای حفظ این سرمایه ملی لازم است.
وی استفاده از نیروهای مردمی برای حفظ جنگلها را عاملی مهم عنوان کرد و افزود: باید از دهیاران هر روستا و دیدبانان مردمی به عنوان محیط بان افتخاری برای گزارش دهی استفاده کرد.
در حالی  چوب بلوط های زاگرس توسط سودا گرانو سوجویان قاچاق می شود که آفتی چون سوسک های بلوط، بسیاری از بلوط های 500 ساله زاگرس را از پای در آورده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار