هفته های گذشته خبرهای تاسف باری از قتل با اسلحه در نقاطی از کشوردر فضای مجازی منتشر شد،خبر قتل دو نفر در سوپر مارکتی در کرمانشاه ،قتل اعضای یک خانواده باز هم در کرمانشاه ،قتل یک وکیل پایه یک در تهران ،قتل یک طلبه در همدان و امروز هم خبر یک جوان در شهر ایلام !!
کد خبر: ۷۳۹۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹ 28 April 2019

اخبار روز ایلام

تابناک ایلام::صرفنظر از تمامی اتفاقات دلخراشی که در جای جای کشور به وقوع می پیوندد و البته پیش از تفسیرها ،واکنشهاو پاسخ هایی که همیشه پس از انتشار یک خبر اجتماعی در کشور صورت می گیرد ،باید پیشاپیش عرض کنم ؛بله ! قتل با سلاح وبسیاری ازآسیبهای اجتماعی در جای جای دنیا به وقوع می پیوندد و کشور ما هم از این موضوع مستثنی نیست . اما به محض بروز یک قتل یا درگیری مسلحانه  در ینگه دنیا،این خبر با آب وتاب هرچه بیشتر از رسانه ملی ما بازتاب داده می شود.

اما در طول سالهای اخیر رسانه ما آنقدر به این اتفاق در آمریکا پرداخته است که صرفنظر ازمذموم ،مخرب و منزجر ودون شان انسانیت بودن آن ،به گونه ای به ان پرداخته شده ،که گویا رسانه ملی در کنار تمامی سانسورهای سیاسی وغیر سیاسی ،پرداختن به این دست اتفاقات در کشور را در زمره گناهان بزرگ قرار داده است.

هرچند معتقدیم که رسانه ها بایستی در منعکس نمودن خبرهای حوزه احتماعی که بصورت مستقیم با آسایش و آرامش روانی مردم در ارتباطند حساسیت به خرج دهند ،امااگر اصالتا پرداختن به خبر قتل یک انسان بار روانی به دنبال دارد ،بنابراین پرداختن به اینگونه خبرها یا کلا از دستور کار خارج شود یا حداقل در خصوص خبرهای از این دست در کشور ،از زاویه دیگر ویا به اشکالی دیگر نظیر نشست های علمی ،گفتگوها و بررسی های کارشناسانه به آن  پرداخته شود.

هفته های گذشته خبرهای تاسف باری از قتل با اسلحه در نقاطی از کشوردر فضای مجازی منتشر شد،خبر قتل دو نفر در سوپر مارکتی در کرمانشاه ،قتل اعضای یک خانواده باز هم در کرمانشاه ،قتل یک وکیل پایه یک در تهران ،قتل یک طلبه در همدان و امروز هم خبر قتل یک جوان در شهر ایلام !!

نکته مشترک تمامی این قتل ها ،اولا استفاده از اسلحه بود ،دوم بروز این اتفاقهای نامیمون در ملاء عام وپیش چشم مردم بوده است . حال باید بررسی شود که چه اتفاقی در وضعیت اجتماعی کشور افتاده است که اینگونه آستانه صبر مردم کاهش پیدا کرده ،استفاده علنی از سلاح گرم باب شده و یا قاتلین جسارت حذف اهداف خود را  در روز روشن پیدا کرده اند !

اتفاقا همزمان با نگارش این مطلب ،امروز به صورت اتفاقی شاهد دو موضوع بودم؛اول نکته مهمی که مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان ومدیران ناجا تبیین فرمودند به این مضمون که "جلوگیری از خرید وفروش سلاح یکی از وظایف مهم نیروی انتظامی است .در برخی کشورها مانند آمریکا ،خرید وفروش سلاح به علت منافع مافیای کمپانی های اسلحه سازی آزاد است وبرای مردم مشکل ساز شده است ،اما در کشور ما که چنین مشکلی وجود ندارد وخرید وفروش اسلحه ممنوع است ،باید جلوی آن گرفته شود "

اما موضوع دوم ؛ امروز که برای انجام امری در دفتر رییس کل دادگستری استان حضور یافتم ،شاهد حضور اعضای هیات صلح استان در دفتر رییس بودم که به دنبال تاخیر در اجرای حکم اعدام یک قاتل در آنجا حضور یافته بودند ،شاید در فرصت تاخیر اجرای حکم ،بتوانند رضایت اولیای دم را جلب کنند.

حال باید ارتباط این دو موضوع راباقتل های اخیر بررسی کنیم ،اولا اینکه چرا باید در کشوری که خرید وفروش اسلحه جرم تلقی می شود وحاملین سلاح غیر مجاز با جریمه ها و حبس های بلند مدت روبرو می شوند ،بازهم استفاده از اسلحه اینقدر عادی جلوه داده می شود به گونه ای که در هردعوا ومرافحه ای بایستی ردی از سلاح وگلوله یافت ؟! اصلا چرا فرآیندهای صدور پروانه حمل سلاح اینقدر ساده اند که هر آدم عصبی و روانی بایستی مجوز حمل سلاح داشته باشد؟!

دوم اینکه مقوله گذشت و اصلاح ذات البین در دین ومذهب ما مقوله ارزشمندیست ، اصلاحِ ذاتُ البِین، آشتی و سازش دادن مردم، نیکو کردن رابطه بد میان اشخاص و گروه‌ها و استوارسازی پیوندهای اجتماعی و فردی است. اصلاح ذات البین از فضائل اخلاقی است که در مقابل سعایت، سخن‌چینی و ایجاد دوگانگی و دشمنی قرار دارد.

تا اینجای کار خوب است ،به این معنا یک قتلی اتفاق افتاده ،طرف عصبانی بوده ضربه ای زده که علیرغم میل باطنی منجر به قتل شده ،یا اینکه فردی در یک نزاع دسته جمعی از بین رفته ودراین بین یقه فرد دیگری بعنوان قاتل گیر است ونتیجه بررسی های قضایی هم به صدور رای قصاص منجر شده است .اصلاح ذات البین در چنین مواردی بهترین کار ممکن و مورد پسند خدا ،پیامبر وافکار عمومی است.

اینجا بنا ندارم که مروج یک سنت غیر حسنه شوم ،هزینه تمامی نقدها را هم به جان می خرم ،اما انصافا کسی که با قساوت قلب ،انسانیت و تمامی هنجارها را زیر پا گذشته وروز روشن فردی را تعقیب و با اسلحه گرم  پیش چشم مردم او را به قتل می رساند ،مستحق مجازات است ،بی شک تلاش برای گذشت وفشار بر اولیای دم برای صرفنظر از قصاص ،به نوعی می تواند کمک به ترویج قتل وکشتار شده و جسارت افراد را برای ارتکاب قتل افزایش دهد.

سواد ومعلومات نگارنده در حدی نیست که بخواهد یک اصل فقهی مورد پذیرش جامعه را به چالش بکشاند اما بهتر است بزرگان ،ریش سفیدان و هیات های صلح این مقوله مهم را مدنظر داشته و در تلاش برای اقناع اولیای دم ،شیوه قتل ها را هم مدنظر داشته باشند تا اینقدر در جامعه شاهد شکستن قبح کارهای نشویم ،افراد به امید بخشیده شدن مرتکب جنایت وقتل نفس نشوند!

نیروی انتظامی ،سپاه وهمه دستگاههای امنیتی دقت نظر بیشتری به خرج دهند که راه خرید وفروش و استفاده از سلاح درجامعه بسته شود ،مهمتر اینکه با تجدید نظر در قوانین حمل سلاح ،پروانه حمل سلاح  افراد مستعد نزاع ،قتل ویا هر پدیده مخرب دیگری را ابطال وسلاحهای آنان را ضبط نمایند . البته دستگاههای متولی کاهش آسیب های اجتماعی هم بگویند که اعتبارات این حوزه را چگونه وکجا هزینه  می کنند؟!چرا کار پیشگیری نتیحه بخش نیست؟!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
با سلام و سپاس از پرسنل اجرایی تابناک ایلام در پوشش دادن و اظهار نظر های کاملا بجا و منطقی.
نکته ای که وجود داره در استان ایلام متاسفانه خودکشی جای خود را به دگر کشی داده- علاوه بر اینکه کارهای تحقیقاتی و آسیب شناسانه باید انجام ولی انجام نمیشه یا بعد از اتفاق بعضا امارهای بصورت فرمالیته از کارهای پژوهشی ارائه میدن.
نکته دیگر نیروی انتظامی به وظایف محوله خود جامه عمل نمی پوشانند (بخاطر قوانین دست و پاگیر) و متاسفانه مقام انتظامی انقدر پرونده جنایت را کش می دهند که خانواده مقتول اعلام کند اصلا اشتباه کردیم از حق خودمان میگذریم و اعلام رضایت می کنند و جای سوال هست وقتی قاضی حاکم عالم و آدم همه می دانند قاتل عمد کیه و جرم و مجازاتش اشد مجازات هست و حق دفاع هم نداره چرا پرونده را طول می دهند - کاری نمیکنند مایه عبرت بشه و این داستان هی ادامه دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار