خشونت رفتاری است که در همه کشور ها مشاهده می شود و بر قربانیان فراوان آن همه روزه افزوده شده و موجب اضطراب مردم و احساس نا امنی آنها به ویژه در گروههای ضعیف تر و آسیب پذیر تر می شود.
کد خبر: ۵۵۷۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳ 26 January 2018

تابناک ایلام ::بررسی آمار وقوع جرائم خشن بیانگر این واقعیت است که این جرائم بیشتر از پرخاشگری نشأت می گیرند و در واقع هر قدر در جامعه روند پرخاشگری بیشتر باشد به همان نسبت جرائم خشونت آمیز نیز افزون تر خواهد بود.

خشونت رفتاری است که برای آسیب رساندن به دیگری از کسی سر می زند و دامنه آن از تحقیر و توهین ،تجاوز و ضرب و جرح تا تخریب اموال و دارائی و قتل گسترده است.

خشونت رفتاری است که در همه کشور ها مشاهده می شود و بر قربانیان فراوان آن همه روزه افزوده شده و موجب اضطراب مردم و احساس نا امنی آنها به ویژه در گروههای ضعیف تر و آسیب پذیر تر می شود.

گستردگی و فزایندگی جرائم خشن در سطح جامعه امنیت اجتماعی و سلامت روانی مردم را به خطر می افکند.بررسی آمار وقوع جرائم خشن بیانگر این واقعیت است که این جرائم بیشتر از پرخاشگری نشأت می گیرند و در واقع هر قدر در جامعه روند پرخاشگری بیشتر باشد به همان نسبت جرائم خشونت آمیز نیز افزون تر خواهد بود.

برای مقابله با جرائم خشن بایستی در وهله ی اول علت ها را شناسایی نمود.همه عوامل جرم زا که تاکنون جرم شناسان ، جامعه شناسان و روانشناسان معرفی کرده اند کم و بیش قابل اتکا بوده و می توان آنها را توجیه کننده و تبیین کننده بخشی از جرائم موجود دانست اما به نظر می رسد کشف ریشه و علل بوجود آورنده ی جرم های ناشی از پرخاشگری و شناخت پیامدهای آنها و راهکارهای جلوگیری از ناامنی های اجتماعی در هر جامعه ای باید به طور جداگانه و با توجه به خصوصیات جغرافیایی ، سیاسی ، اقتصادی ،فرهنگی و حتی آداب و رسوم محلی آن جامعه بررسی شود تا بتوان روش مناسبی برای همان جامعه ارائه نمود.

به طور کلی جرائم خشن طیف وسیعی از جرائم  را در بر می گیرد از جمله این موارد می توان به نزاع و درگیری های فردی و دسته جمعی ، چاقوکشی ، قتل ، تجاوز به عنف وحتی وقوع برخی سرقت ها از جمله سرقت های مسلحانه اشاره نمود.

سالانه در استان ایلام شاهد وقوع هریک از انواع جرائم فوق الذکر هستیم که در شکل گیری این جرائم در استان ایلام عوامل مختلفی تأثیر گذار هستند. برخی از این عوامل به عنوان علل موجبه وقوع جرم در کلیه جوامع به صورت مشترک نقش دارند همچون فقر اقتصادی و اجتماعی ، بیکاری ، تغییرات زندگی اجتماعی ،آنومی و بی هنجاری و .... اما برخی عوامل از جامعه ای  به جامعه ی دیگر فرق میکنند که در استان ایلام می توان به نقش پررنگ تعصبات قومی و قبیله ای ، تعصبات ناموسی و... در وقوع جرائم خشن اشاره نمود.مع الوصف در خصوص علل اراتکاب جرائم خشن در استان ایلام می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-  فقر اقتصادی

- نابرابری های اقتصادی و درآمدی

- افزایش شهرنشینی و مهاجرت

- حاشیه نشینی و شکل گیری گروههای بزهکار در این مناطق

- تاثيرپذيري از محيط زندگي (يا فرهنگ اجتماعي ) و همچنين گروه هم سن و سالان

- برتري‌جويي و کسب قدرت کاذب با حمل و نگهداري  آلات جرم و ايجاد رعب و وحشت در گروه دوستان يا هم سن و سالان

- الگوبرداري از مجرمان بزرگسال يا برخي از اعضاي خانواده مانند پدر يا برادران بزرگ‌تر، دايي، عمو و غيره

- استفاده از آلات قتاله و جرح براي انتقام‌هاي شخصي و غيره

- عدم تربيت صحيح و نيز بي‌توجهي برخی والدين به فرزندان بخصوص قشر نوجوان و جوان

- حمل سلاح سرد به وسيله نوجوانان و جوانان ضعيف‌تر براي رويارويي احتمالي با خلافکاران و بزهکاراني که از آنان قوي‌تر هستند.

- وجود تعصبات ناموسی و وقوع نزاع و درگیری های فردی و دسته جمعی

- وابستگی اقتصاد  استان به کشاورزی و دامداری و در نتیجه اختلافات بر سر زمین های زارعی و به تبع آن وقوع نزاع و درگیری و وقوع انواع جرائم خشن نظیر قتل

در پایان در جهت پیشگیری از وقوع جرائم خشن می توان در حوزه های اجتماعی و فرهنگی به مواردی نظیر (اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و.....) ،در حوزه اقتصادی ( توجه به وضعیت بیکاری ، فقر اقتصادی و ....) و نیز در حوزه انتظامی و قضایی ( دستگیری به موقع مجرمین و برخورد جدی با آنان و نیز اعمال مجازات های سنگین برای افراد مجرم و شرور و...) را مورد توجه قرار داد.

سرهنگ فرهاد اسدی رئیس اداره برآورد اجتماعی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ایلام

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار