حاشیه نگاری میتینگ انتخاباتی یک طیف سیاسی درایلام؛
لازم است طیفهای سیاسی کشور در کنار کارهای سیاسی وتبلیغاتی خود ،با ممارست، قدری هم تحمل پذیری و همزیستی کنار منتقدین ومخالفین فکری خود را بیاموزند، زیرا راه درست و اصولی رسیدن به دمکراسی و تحقق مردمسالاری دینی ،فعالیت موثر و رقابت سازنده با دیگر طیف های سیاسی قانونی کشور وپذیرش رسمی آنان در سپهر سیاسی کشور است ،بی شک ترویج هرگونه طرز تفکری غیر ازاین ،منجر به شکل گیری تفکرات توتالیتری در کشور می شودکه قطعا استحاله مردم وکشور را در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۴۱۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰ 09 May 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::انتخابات تجلی حضور مردم در سرنوشت خویش و از مهمترین جلوه های مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است .برگزاری دهها انتخابات به تعداد سالهایی که از عمر بابرکت نظام گذشته وحضور مردم در این عرصه مهم وسرنوشت ساز، بیانگر عزم جدی مردم در تعیین سرنوشت خویش واجرایی شدن بند بند قانون اساسی کشور در واگذاری این حق قانونی به مردم در مدیریت کشور وحضور غیرمستقیم در ارکان اجرایی ونظارتی آن است.

بدون شک افزایش قوام ودوام نظام وحفظ اقتدار آن در عرصه های مختلف داخلی وبین المللی و همچنین تایید مقبولیت ومشروعیت آن بدون واسطه به میزان حضور مردم در انتخاباتهای مختلف ومشارکت آنان در پای صندوقهای رای وابسته است .به همان اندازه مشارکت مردم در انتخاباتها افزایش یابد به همان اندازه می تواند در افزایش قدرت چانه زنی نظام در بده بستانهای رایج در عرصه های بین المللی واعتبار آن در مجامع بی المللی موثر واقع شود.

به همین خاطراست که همواره مقام معظم رهبری درسخنانشان به میزان افزایش مشارکت مردم در پای صندوق های رای تاکید ورزیده وحتی  مخالفین را برای حضور دراین عرصه ی سرنوشت سازترغیب نمودند،ایشان فرموده اند:

«حضور مردم یکی از آن عناصری است که دشمن را ناکام می‌کند. اینکه ما تکیه می‌کنیم، تأکید می‌کنیم، اصرار می‌ورزیم بر اینکه مردم همه شرکت کنند در انتخابات و من بارها این را قبلاً گفته‌ام که حتّی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند....»

یکی از مهمترین راهها در کشور که هم می تواند مکمل مردمسالاری محسوب وهم باعث افزایش مشارکت مردم درانتخابات شود ،زنده بودن روح تحزب وفعالیت احزاب ودستجات مختلف سیاسی درکشور است . بدون تعارف باید عرض کنم ،اگر فعالیت احزاب قانونی و طیفهای مختلف سیاسی در کشور نبود، شاید تحقق این اصل مهم قانونی تاکنون با مشکلاتی مواجهه شده بود.

باید بپذیریم در سالهای اخیر بخش مهمی از رقابت شکل گرفته انتخابات که منجر به داغ شدن تنور انتخابات ومتعاقب آن تحقق خواسته رهبری درراستای افزایش مشارکت مردم در عرصه شده است ،همین فعالیت رایج حزبی ناشی از حضور دو طیف مهم واصلی کشور یعنی "اصلاح طلبان" و "اصولگرایان " بوده است . از اینرو باید به نقش این دو در تحقق امنیت ،اقتدار واستحکام نظام معترف و جایگاه آنان را در تداوم چهار دهه ای نظام به درستی وعینی پذیرفت.

از سویی باید پذیرفت براساس قانون اساسی فعالیت احزاب قانونی درکشور حقی قانونی وپذیرفته شده است وچشم بستن بر فعالیت قانونی یک  طیف سیاسی مجاز که در چارچوب قانون میتوانند به فعالیت موثر سیاسی خود بپردازند جفا در حق نیمی از مردم وهمچنین نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می شود.

انصافا به همان اندازه که یک جریان می تواند از منابع و امکانات وفضای کشور در زمینه انتخابات بهره مند باشد این فضا وشرایط نیز باید برای فعالیت این طیف در جای جای کشور مهیا شود ،اگر واقعابخواهیم قدردان کسانی که در طول سالیان اخیر در افزایش مشارکت مردمی باشیم ،چشم بستن بر نقش این طیف در تحقق این مهم ،به دور از انصاف و وجدان است (اما دراین راه نباید فراموش کرد که همگی باید در فعالیتهایشان، قانون اساسی و خطوط قرمز نظام را فراموش نکنند)

به همان اندازه یک طیف سیاسی برگردن کشور حق دارد ،طیف رقیب نیز از این حق برخودار است ،درهیچ جای قانون نگفته است که تبلیغات انتخاباتی برای یک طیف مباح و بر طیف دیگر حرام مطلق است !قانون برای همه یکسان است و به همان اندازه نیز احترام و الزام به رعایت قانون برای همه بطور یکسان لازم وضروری است.

چندشب گذشته که برای پوشش خبری میتینگ انتخاباتی در یکی از ستادهای انتخاباتی حضور یافتم ،موضوعی فکرم را درگیرخود کرد وسبب شد تا برای نوشتن این مطلب دست به قلم شوم. درابتدای حضور میهمان برنامه در محل سخنرانی برق محل سخنرانی قطع و پس از لحظاتی مجددا وصل شد . پس از آن که سخنران در جایگاه قرار گرفت ،مجددا برق محل سخنرانی قطع وسخنرانی در پرتو نور گوشیهای موبایل تداوم یافت وتا پایان برنامه وضع براین منوال بود !

هرچندکه اگر چنانچه عمدی در این موضوع بوده باشد،قطعا مورد تایید هیچ کدام از بزرگان سیاسی هردو طیف سیاسی استان قرار نمیگیرد ،اما باید بپذیریم در طول چند دهه اخیر خودسری بعنوان امری مذموم شناخته شده و هرگاه افراد خود سر با دور زدن قانون سعی در تحمیل خواسته های حزبی وسیاسی خود بر مردم را داشته اند ،هزینه های زیادی به کشور و نظام تحمیل کرده و مسیر رابرای بی قانونی وهرج ومرج در کشور بازگذاشته اند. که این موضوع باید به طور جد در دستور کار مسئولین ذیربط و اتاقهای فکر جناح ها قرار گرفته و با طرد افراد خود سر ،راه را بر بی قانونی وتضییع حقوق شهروندی بگیرند که صواب وصلاح دراین است.

موضوع مهمتر اینکه در جریان اتفاق ،باید اعتراف کنم که افراد حاضر در جلسه ومدیران ستاد، بدون کوچکترین بحث یا اخمی از کنار این موضوع بزرگمنشانه عبور کرده و این رسانه را بعنوان رسانه ای مردمی ومستقل برآن داشت تا با پرداختن به این موضوع ،ضمن توجه به رسالت خبری در ترویج رفتارهای قانونی ،تلنگری به مدیران و مسئولین ستادها و طیفهای سیاسی در افزایش مراقبتها وپیشگیری از بروز رفتارهای هنجارشکنانه و فراقانونی در آستانه انتخابات مهم وسرنوشت ساز کشور باشد.

لازم است طیفهای سیاسی کشور در کنار کارهای سیاسی وتبلیغاتی خود ،با ممارست، قدری هم تحمل پذیری و همزیستی کنار منتقدین ومخالفین فکری خود را بیاموزند، زیرا راه درست و اصولی رسیدن به دمکراسی و تحقق مردمسالاری دینی ،فعالیت موثر و رقابت سازنده با دیگر طیف های سیاسی قانونی کشور وپذیرش رسمی آنان در سپهر سیاسی کشور است ،بی شک ترویج هرگونه طرز تفکری  غیر ازاین ،منجر به شکل گیری تفکرات توتالیتری در کشور می شودکه قطعا استحاله مردم وکشور را در پی خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار