با اینکه زنگ ساعت را برای 6 صبح تنظیم کرده بود وقتی بیدار شد به علت خستگی کار شب قبل، 40 دقیقه ای دیگر را دوباره بخواب رفت و سپس با عجله بیدار شد و خود را برای رفتن به محل کار آماده کرد.
کد خبر: ۳۶۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱ 22 January 2017
به گزارش تابناک ایلام؛استرس دیر رسیدن به محل کار و غیبت خوردن و فرستادن بچه اش بدون صبحانه به مدرسه موجب شد هنگامی که فرزندش از او چند سوال ساده بپرسد به علت عصبانیت اول صبح روی سرش داد بزند و لیوان دستش را محکم به زمین بکوبد.
 
این تصویر ابراز خشم و یا سایر صحنه هایی که ناشی از ناراحتی های محیط اطراف و ابراز آن با عصبانیت است نه تنها در خانواده ها بلکه در بسیاری از محیط های کاری و خیابان هم دیده می شود که بیانگر عدم داشتن مهارت در کنترل خشم است.

خشم چیست و چه عواملی در تشکیل آن موثر است؟
اما خشم چیست و چه راهکارهایی برای کنترل آن وجود دارد تا فرمان کنترلش از دست انسان خارج نشود و بتوان آن را مهار کرد؟
 
یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی خشم را یک احساس طبیعی می داند که به 2 صورت هیجانی و جسمانی خود را نشان می دهد.
 
شاپور کردی با بیان اینکه چنانچه خشم کنترل نشود یک رفتار خشونت آمیز پیامد آن خواهد بود، محیط زندگی افراد، خود شخص، دیگران، ویژگی های شخصیتی افراد و مسایل فرهنگی را در شکل گیری و کنترل خشم افراد موثر دانست و گفت: بسیاری از خشم ها از دوران کودکی در افراد رشد پیدا کرده که در این زمینه شیوه فرزند پروری تاثیر مهمی دارد.
 
وی اظهار کرد: همچنین خشم در برخی مواقع ناشی از ناکامی است بطوریکه فرد وقتی در رسیدن به اهدافش نا امید یا با مانعی مواجه می شود احساس خشم در او شکل می گیرد.
 
کردی افزود: خشم و پرخاشگری دو واژه جداگانه از هم هستند چرا که خشم به عنوان یک حس طبیعی در همه انسان ها و موجودات وجود داشته ولی تفاوت انسان ها در شیوه ابراز آن است بطوری که برخی افراد آن را کنترل و برخی نیز تبدیل به پرخاشگری می کنند.
 
وی تاکید کرد: مهمترین شیوه تاثیرگذار در خشم تعبیر و تفسیر افراد از موقعیت های خشم برانگیز است بطوریکه واکنش همه افراد به خشم یکسان نیست.

جرات مندانه، بهترین شیوه مواجهه با فرد خشمگین
وی گفت: عمده مردم در برخورد با خشم به طور معمول دو نوع واکنش به دل ریختن خشم و بروز آن نشان می دهند که در نوع اول فرد تمام خشم خود را به درون خود منتقل و در نوع دوم ناراحتی خود را پرخشاگرانه اعم از کلامی و فیزیکی ابراز می کند.
 
این مدرس دانشگاه بروز بیماری های قلبی، روحی و عروقی، ناراحتی های گوارشی و روانی، خودخوری، زیر سوال رفتن عزت نفس، پایین آمدن اعتماد بنفس و خودسرزنشی را از پیامدهای به دل ریختن خشم برشمرد.
 
وی پیامد واکنش بروز خشم را آسیب های فیزیکی، جسمانی، احساس گناه و عذاب وجدان از رفتار پرخاشگرانه، اخلال در ارتباطات بین فردی، زیر سوال رفتن جایگاه اجتماعی و نگرش منفی افراد به شخص برشمرد.
 
کردی معتقد است: زمانی که فرد احساس می کند شخصیت او زیر سوال رفته و به حریم شخصی او توهین شده بطور معمول به چهار شیوه برخورد می کند که در شیوه نخست بصورت منفعلانه هیچ واکنشی از خود بروز نمی دهد در شیوه دوم به طور متقابل رفتار پرخاشگرانه ای نشان می دهد و واکنش پرخاشگری دارد و در شیوه سوم فرد ناراحت می شود ولی به صورت مستقیم جرات بیان آن را نداشته و غیر مستقیم ناسزاگویی می کند.
 
وی شیوه چهارم را بهترین شیوه در هنگام خشم افراد عنوان کرد و افزود: در این شیوه فرد جرات مندانه برخورد می کند بطوری که حرف و احساس خود را نه بصورت پرخاشگرانه بلکه بصورت منطقی با بیان دلایل و استوار و قاطعانه ابراز می کند.
 
به عقیده کردی، در هنگام مواجهه با افراد خشمگین حق دادن به طرف مقابل نخستین گام است بطوری که باید اجازه تخلیه به صورت نسبی برای شخص مقابل فراهم شود و پس از آرام شدن فرد در مورد مساله و مشکل صحبت شود.

راهکارهای کنترل خشم چیست؟
وی مهمترین علائم خشم را انقباض عضلانی و بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون اعلام کرد.
 
کردی بکارگیری شیوه های کوتاه مدت نظیر ترک موقعیت را نخستین گام در کنترل خشم دانست و گفت: با این روش فرد خشمگین به آرامش اولیه می رسد چراکه در خشم یک نفر به تنهایی مقصر نیست و شیوه برخورد با طرف مقابل مهم است که موجب بالا یا کاهش تنش می شود.
 
این روانشناس بالینی می گوید: در خشم هر دو طرف باید احساس مسئولیت کرده که رفتارشان موجب بروز خشم شده و حق دادن فردی در این موقعیت غیر منطقی و اشتباه است.
 
وی داشتن منطق را در این زمینه مهمترین و بهترین ابزار دانست و گفت: افراد در موقعیت خشم باید منطقی فکر کرده و درک متقابل از یکدیگر داشته باشند تا میزان تنش ها کاهش یابد چراکه پرخاشگری منجر به آسیب هم به خود شخص، طرف مقابل و محیط اطراف خواهد شد.
 
وی اظهار کرد: بکارگیری روش شمارش 123 نیز راهکار دیگر کنترل خشم است که موجب می شود فرد خشمگین در آن لحظه از موقعیت و احساس خشم خارج و به مسایل غیر پرخاشگرانه فکر کند.
 
وی ترک کردن محیط را دیگر راهکار کنترل خشم عنوان کرد و افزود: افراد همچنین در موقعیت خشم سوالاتی نظیر: آیا در بوجود آمدن خشم من نقش داشته ام؟ چنانچه حق با من باشد آیا حق دارم به دیگران آسیب برسانم؟ آیا من می توانستم به شیوه دیگری رفتار کنم که این خشم اتفاق نیفتد؟ آیا هیچوقت اتفاق نیفتاده که من باعث خشم و عصبانیت دیگران شوم؟ را از خود پرسیده و برای آن پاسخ منطقی داشته باشند.
 
افراد خشمگین ورزش و استراحت را در فعالیت های روزانه قرار دهند
کردی استفاده از روش هایی نظیر ورزش کردن در بلند مدت را در کنترل خشم موثر دانست و یادآور شد: ورزش موجب تخلیه هیجانی افراد می شود بطوریکه می تواند احساس خشم را بصورت فردی کنترل کند.
 
وی تاکید کرد: افرادی که زود خشمگین می شوند همچنین باید استراحت کردن را یاد گرفته و در مواقع خشم بتوانند با نفس کشیدن های عمیق، رها کردن عضلات، تخلیه کردن ذهن از کدورت ها و مسایل و مشکلات گذشته خود را به آرامش برسانند./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار