مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: 128 هزار هکتار از اراضی ملی در قانون تملک و مالکیت بر اراضی است که سند 98 درصد این اراضی در استان ایلام بنام دولت صادر شده است.
کد خبر: ۱۹۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹ 06 March 2016

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: 128 هزار هکتار از اراضی ملی در قانون تملک و مالکیت بر اراضی است که سند 98 درصد این اراضی در استان ایلام بنام دولت صادر شده است.

به گزارش تابناک ایلام؛ رضا احمدی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: در سال جاری 128 هزار هکتار از عرصه های ملی استان مشمول طرح کاداستر (تعیین حدود اراضی) شده که از این میزان 68 هزار اجرایی شده و 60 هزار هکتار نیز در دست اجرا است.
وی با اشاره به ایجاد کمربند حفاظتی در استان، افزود: برای تفکیک عرصه های ملی از اراضی شخصی امسال 37 کیلومتر کمربند حفاظتی ایجاد شده که در مجموع در کل استان تاکنون 500 کیلومتر کمربند حفاظتی ایجاد شده است.
احمدی در خصوص آفات جنگلی استان تاکید کرد: مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس بوده که در سال جاری 11 هزار هکتار اجرایی شده ولی شیوع و گستره این آفت بیش از این مقدار است و بیش از 50 هزار هکتار از اراضی استان درگیر بیماری لورانتوس است.
وی یادآور شد: حفاظت از جنگل ها در برابر آسیب و تخریب یکی از مهمترین و اصلی ترین وظایف و رویکرد های این اداره کل است که با مشارکت مردم و به ویژه بهره برداران باید اجرایی شود و در این راستا، اداره کل برای جلوگیری از تخریب جنگل توسط عشایر و روستاییان حاشیه جنگل ها اقدام به توزیع سوخت های فسیلی یا خورشیدی به جای هیزم می کند.
وی با اشاره به پرونده های تشکیل شده از سوی مراجع قضایی در خصوص تعرض به عرصه های طبیعی این استان افزود: در سال جاری 900 پرونده تخلف در مراجع قضایی استان تشکیل شد که آرای صادره از سوی دستگاه قضا برای 774 مورد بوده است.
احمدی گفت: خلع ید بر اساس اجرای احکام قضایی 344 هکتار و خلع ید مصوب شورای حفاظت چهار هزار و 619 بوده که در مجموع خلع یدهای انجام شده چهار هزار و 963 هکتار بوده و خسارت های وصولی از دستگاه هایی چون شرکت گاز، نفت، آب نیز 37 میلیارد ریال بوده است.
وی در ادامه با ورود به مبحث آب اضافه کرد: مشکل استان ایلام کمبود منابع آبی نیست بلکه مدیریت ضعیف حفاظت و استفاده بهینه از منابع آبی در استان دارای اشکال است که اداره کل منابع طبیعی به سهم خود اقدام به ایجاد سازه های مختلف آبخیزداری برای کنترل و مهار روان آب ها و هدایت آن به سفره های زیرزمینی کرده بطوریکه تنها در حوزه آبخیز دره ارغوان 60 سازه ایجاد شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام یادآور شد: 540 نقطه برای ایجاد طرح های آبخیزداری استان مشخص شده و در 120 نقطه نیز این طرح ها اجرایی شده و بیش از 20 هزار متر مکعب اجرای طرح های آبخیزداری در دستور کار این اداره کل قرار دارد و که هشت هزار متر مکعب از محل اعتبارات ملی و 12 هزار متر مکعب نیز از محل اعتبارات سیل تامین شده که اکنون این طرح ها در حال اجرا است.
وی صدور شناسنامه برای عموم بهره برداران اعم از کشاورزان، دامداران، زنبورداران و همه گروه های هدفی که به هر نحو از طبیعت بهره برداری می کنند و مسدود کردن راه های غیر ضرور به داخل جنگل در یک برنامه پنج ساله و کنترل شدید راه های آزاد با هدف پیشگری از آتش سوزی، تخریب جنگل، فرهنگ سازی در بین بهره برداران برای حفاظت از عرصه ها، تولید بیش از 60 گونه بومی، نهال کاری در سطح سه هزار هکتار از اراضی مهران که در زمان جنگ مین گذاری شده بودند از جمله اقدامات این اداره کل در سال 94 دانست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار