هرچه بتوانیم در محیط خانواده روابط نزدیک و صمیمی بین اعضای خانواده ایجاد کنیم و هماهنگی‌های تربیتی بین والدین وجود داشته باشد، می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد موثر بود.
کد خبر: ۱۷۸۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱ 09 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، اعتیاد به عنوان مهم‌ترین معضل گریبان‌گیر خانواده‌ها بوده و تاکنون موجب فروپاشی بسیاری از خانواده‌ها شد‌ است.

موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد کاهش سن اعتیاد و ترویج آن در میان نوجوانان است که متاسفانه نوجوانان را درگیر کرده‌است.

متاسفانه برخی از نوجوانان به‌دلیل عدم آگاهی لازم و اینکه مصرف یک یا دو بار مواد مخدر اعتیادآور نیست به این سمت گرایش پیدا می‌کنند و حتی نمی‌دانند که با مصرف یک‌بار معتاد می‌شوند.

با توجه به اهمیت موضوع لازم است خانواده‌ها به این موضوع بیشتر توجه داشته‌باشند و روابط خوبی برای فرزندان خود داشته‌باشند تا بتوانند آینده خوبی برای آنان رقم بزنند.

معاون پیشگیری بهزیستی مازندران یادآور شد: عوامل متعدد فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط مدرسه به عنوان عوامل خطرآفرین در شکل‌گیری اعتیاد در نوجوانان تاثیرگذار هستند که خانواده‌ها، اولیا و سیاست‌گذاران جامعه به این مسائل توجه لازم را داشته‌باشند.

رمضانعلی گلچوبی به عوامل فردی که در نوجوان زمینه‌ساز شکل‌گیری اعتیاد می‌شود، اشاره کرد و افزود: برخی نوجوانان از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند و برای مقابله با استرس آگاهی لازم ندارند.

وی با بیان اینکه کنجکاوی و تمایل به خطر کردن یکی از ویژگی‌های دوره نوجوانی است، اظهار کرد: همچنین نداشتن مهارت‌های لازم در مقابل فشار همسالان نیز زمینه را برای شکل‌گیری اعتیاد فراهم می‌کند.

معاون پیشگیری بهزیستی مازندران تصریح کرد: نکته مهم در حوزه فردی این است که گاهاً برخی از نوجوانان درگیر ارتباط ساده فردی هستند که نیازمند مداخله است.

گلچوبی یادآور شد: درگیری خانوادگی و اینکه والدین وقت کمی برای فرزندان خود می‌گذارند و تضادها و تناقض‌های تربیتی موجود بین پدر و مادر، سخت‌گیری بی‌اندازه و یا آسان‌گیری بیش از اندازه در تربیت فرزند از جمله عوامل خانوادگی شکل‌گیری اعتیاد در مقطع نوجوانی محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: طبیعتاً والدینی که درگیر مصرف مواد باشند فرزندان‌شان هم گرایش بیشتری به این سمت خواهند داشت و نوجوانان بیشتر به سمت گروه‌های بزهکار و دوستان ناباب رجوع می‌کنند.

معاون پیشگیری بهزیستی مازندران افزود: همچنین اگر مداخله به‌هنگام در ارتباط با برخی عوامل در مدرسه نیز صورت نگیرد ممکن است سبب شکست‌ها و ترک تحصیل‌ در نتیجه گرایش به اعتیاد می‌شود.

گلچوبی اظهار کرد: در حوزه جامعه نیز تحقیقات نشان می‌دهد نوجوانان هر چه دسترسی بیشتری به مواد داشته‌باشند به آن سمت بیشتر گرایش پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: نبود نظارت لازم بر نوجوان و گروه‌های همسالان، سکونت در محله‌های آسیب‌پذیر بدون هیچ پشتوانه و فقر فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری اعتیاد در نوجوانان شود.

معاون پیشگیری بهزیستی مازندران در مورد اقدامات محافظت‌کننده در بحث کنترل و پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان، گفت: داشتن اطلاعات لازم از طریق والدین و مدارس در ارتباط با عوارض مصرف مواد مخدر می‌تواند راهکار خوبی در این راستا باشد.

گلچوبی با بیان اینکه برخی از نوجوانان نگرش مثبتی نسبت به مواد مخدر دارند که شاید از روی کنجکاوی است، یادآور شد: به‌عنوان مثال تصور اینکه یک یا دو بار مصرف تفریحی منجر به اعتیاد نمی‌شود در میان نوجوانان موجب گرایش آنان شده‌است،در حالی که

* افرادی که درگیر مصرف مواد شدند از مصرف تفریحی و تفننی شروع کردند.

وی خاطرنشان کرد: هر چه بتوانیم در محیط خانواده روابط نزدیک و صمیمی بین اعضای خانواده ایجاد کنیم و هماهنگی‌های تربیتی بین والدین وجود داشته‌باشد؛ می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد موثر باشد و اگر والدین اختلافی در این راستا دارند نباید بین فرزند آشکار و نمایان شود.

معاون پیشگیری بهزیستی مازندران یادآور شد: برخی از خانواده‌ها نسبت به افراد معتاد، بزهکار و قاچاقچی مواد مخدر نگرش مثبتی دارند و در مورد آنان موضع‌گیری نمی‌کنند که این امر می‌تواند سم تربیتی در محیط خانواده باشد.

گلچوبی بیان کرد: مشارکت دادن به نوجوانان در تصمیم‌گیری محیط منزل و پرهیز از سخت‌گیری و آسان‌گیری بیش از حد در خانواده، آموزش مهارت‌های دوست‌یابی و کنترل استرس می‌تواند برای نوجوانان موثر باشد به دلیل اینکه بسیاری از افرادی که درگیر اعتیاد شدند در حالت عادی لب به مصرف نزدند موارد بحرانی و فشار و خشم شدید بهترین زمان است تا مهارت‌ها را به فرزند خود آموزش دهیم.

وی ادامه داد: در مدرسه تشویق در موفقیت‌های تحصیلی فرزندان، مشارکت در فعالیت‌های تفریحی، ورزشی و فرهنگی مدارس، فعالیت‌های فوق برنامه بسیار می‌تواند موثر باشد.

معاون پیشگیری بهزیستی مازندران با تأکید بر اینکه در محیط جامعه هر چه بتوانیم باید خدمات فرهنگی و ورزشی بیشتری در اختیار نوجوانان قرار دهیم، خاطرنشان کرد: در این صورت طبیعتاً فرصت کمتری پیدا می‌کنند که به سمت کارهای بزهکارانه پیش روند؛ تحقیقات نشان می‌دهد هر چه نوجوانان و خانواده‌ها در فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی جامعه مشارکت بیشتری داشته‌باشند حمایت اجتماعی بهتری دریافت می‌کنند و در مقابل اعتیاد مصون‌سازی می‌شوند.

گلچوبی ادامه داد: در واقع مسائل تشکل‌های مذهبی و اجتماعی لنگرگاهی هستند که جلوی بسیاری از آسیب‌ها در جامعه را می‌گیرند، به‌دلیل اینکه در این تشکل‌ها افراد خبره‌ای هستند که هم آموزش می‌دهند و حمایت‌های لازم را از نوجوانان به عمل می‌آورند.

وی اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که درگیر اعتیاد شدند والدین بیش از نیمی از این افراد بعد از سه سال متوجه اعتیاد فرزند خود شدند، در واقع تا سه سال در رابطه با اینکه فرزند مصرف‌کننده هستند اطلاعی نداشتند.

معاون پیشگیری بهزیستی مازندران با بیان اینکه اگر خانواده‌ها ارتباط تنگاتنگ و نزدیک‌تری با فرزندان داشته‌باشند می‌توانند تغییرات رفتاری فرزند توجه بیشتری داشته‌باشند، افزود: همچنین افراد می‌توانند از اهالی فن، کارشناسان و مشاوران در مراکز بهزیستی، مشاوره و درمان اعتیاد هستند کمک‌های لازم را دریافت کرده و خط تلفن 1480 برای مشاوره در حوزه خانواده و خط تلفن 09627 برای مشاوره در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد  از ساعت هشت تا 20 به صورت رایگان می‌تواند در اختیار خانواده‌ها باشد.

* تدریس موضوع موادمخدر در مدارس استان در دستور کار قرار دارد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران در این باره اظهار کرد: استفاده از مواد مخدر به‌عنوان چهارمین عامل بحران جهانی شناخته شده‌است.

علی‌اصغر میرزایی با اعلام اینکه آمارهای موجود نشان داده‌است که در جهان 200 تا 250 میلیون نفر برای یک‌بار دست به استعمال مواد مخدر زدند، گفت: با توجه به اهمیت موضوع مواد مخدر، آموزش ضمن‌خدمت کارکنان و تدریس موضوع موادمخدر در مدارس استان در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: همچنین با همکاری صدا و سیما برنامه‌هایی درباره جلوگیری و عدم استعمال موادمخدر در حال اجرا است.

میرزایی در جلسه کمیته اشتغال استان بیان کرد: اشتغال افراد بهبودیافته حائز اهمیت است و این حلقه گم شده از زنجیره درمان اعتیاد مهمترین ‏عامل برای جلوگیری از بازگشت فرد بهبود یافته به اعتیاد مجدد است.

وی افزود: افراد بهبودیافته پس از مرحله پاکسازی و برگشت به ‏جامعه با معضل جدیدی به‌نام بیکاری و بی‌اعتمادی کارفرمایان روبه‌رو می‌شوند، از طرفی عدم پذیرش از سوی خانواده و ‏ناتوانی در تأمین مالی خود دوباره رو به اعتیاد آورده و مقدار مصرفشان افزایش پیدا می‌کند.‏

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر اینکه اشتغال نقش مهمی در پیشگیری و همچنین در جدایی و فراموشی بهبودیافته از مواد مخدر دارد، خاطرنشان کرد: با همکاری بین دستگاه‌ها و مسئولان و همچنین استفاده از ظرفیت‌های این نهادها در ‏امر آموزش و اشتغال معتادان، زمینه درمان کامل معتاد و ماندگاری وی در حالت سلامتی و پاکی نقش به‌سزایی دارد.‏

میرزایی ادامه داد: حرفه‌آموزی و اشتغال ‏فرد بهبودیافته مانع از گرایش مجدد وی به مواد افیونی شده و از سایر آسیب‌های اجتماعی و روانی به فرد و خانواده او ‏جلوگیری می‌کند.‏

* برنامه‌های جدی در بحث اعتیاد داریم

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این باره اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع اعتیاد، بحث پیشگیری از آن جزو برنامه‌های جدی ما است که در دستور کار ما قرار دارد.

علی قاسمی افزود: برنامه‌های جدی در بحث اعتیاد داریم تا دانش‌آموزان درگیر این معضل نشوند.

وی در پایان گفت: اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران در راستای سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش به‌دنبال این است سیاست‌های کیفیت‌بخشی را تعقیب کند.

همچنین با توجه به اهمیت این موضوع لازم است خانواده‌ها حمایت‌های بیشتری از فرزندان خود به‌ویژه در این سن داشته‌باشند بسیاری از خانواده‌ها رابطه خوبی با فرزند خود ندارند که لازم است با این مهارت‌ها بیشتر آشنا شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار