سامانه سوئیفت، خدمات بین‌المللی تراکنش‌های مالی، دریافت و پرداخت را میان ۹۷۰۰ بانک از ۲۰۹ کشور جهان برقرار می‌کند و برقراری این امکان در ایران مقدمات تجارت آسان برای فعالان اقتصادی را فراهم آورده است.
کد خبر: ۱۷۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸ 02 February 2016
سامانه سوئیفت، خدمات بین‌المللی تراکنش‌های مالی، دریافت و پرداخت را میان ۹۷۰۰ بانک از ۲۰۹ کشور جهان برقرار می‌کند و برقراری این امکان در ایران مقدمات تجارت آسان برای فعالان اقتصادی را فراهم آورده است.

به گزارش تابناک ایلام:سوئیفت؛ جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (SWIFT) یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه‌اندازی شد و هدف از آن جایگزینی روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود. سامانه سوئیفت که خدمات بین‌المللی تراکنش‌های مالی، دریافت و پرداخت را میان 9700 بانک از 209 کشور جهان برقرار می‌کند در آستانه لغو تحریم ها نوشته بود که بانکهای ایرانی زمانی به این سیستم دوباره متصل خواهند شد که اقدامات هسته‌ای این کشور(مطابق با توافق ایران و 1+5) مورد تایید قرار بگیرد. حال که اقدامات ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفت و تحریم ها لغو شد این سامانه نیز بانک های کشورمان را از لیست تحریم ها خارج کرد و در فاصله زمانی بانک های کشورمان به این شبکه مجدد وصل می شوند.

 

بنابراین گزارش، در همین راستا ایرنا به نقل از علی مهرپور،  مدیر امور بین الملل بانک تجارت در حاشیه راه اندازی نخستین واحد مستقل ارزی بانک تجارت ایلام نوشته است که: "این بانک تا هفته آینده به شبکه سوئیفت متصل شده و جریان عادی ارتباط با بانک های خارجی برقرار خواهد شد. در پی به نتیجه رسیدن برجام و لغو تحریم های بین المللی، بانک تجارت به عرصه فعالیت های بین المللی بازگشته و اتصال به شبکه سوئیفت به مرحله عملیاتی نزدیک شده است. مذاکره و رایزنی با بانک های اروپایی برای آغاز همکاری ها انجام شده است. هم اکنون 40 کارگزار و حساب های کارگزاری این بانک در حال فعالیت است. تا زمان اتصال سوئیفت، با کارگزاری کشورهای مختلف توافق شده است که اسناد اعتباری و حواله های ارزی به صورت ایمیل های رمزدار ارسال شود تا وقفه ای در خدمات رسانی به مشتریان ایجاد نشود. به منظور آشنایی مشتریان با این مقررات، بروشورهای تهیه شده است زیرا در صورت عدم رعایت این الزامات، امکان بلوکه شدن دارایی های بانک و قرار گرفتن مجدد در لیست تحریم ها وجود دارد. چهلمین واحد مستقل ارزی بانک تجارت در کشور و نخستین واحد در استان ایلام افتتاح شد و این واحد به طور مستقل می تواند با تمامی بانک های دنیا در ارتباط باشد. این واحد ارزی به شبکه سوئیفت مجهز است و فعالیت های آن بر اساس بخشنامه های ارزی یکسان در سراسر کشور انجام خواهد شد بنابراین نیازی به ارجاع امور به تهران نخواهد داشت. مجوز راه اندازی این واحد ارزی از بانک مرکزی اخذ شده است و امکان سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین فضا و مکان مناسب برای راه اندازی آن در نظر گرفته شده است. با راه اندازی این واحد، زمینه ورود ماشین آلات، تجهیزات و دیگر خدمات به منظور توسعه اشتغالزایی و تولید در استان ایلام فراهم شود."

 

این گزارش می افزاید: سامانه سوئیفت جهت سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم‌افزار استاندارد مورد توجه واقع شده‌است و راه اندازی مجدد آن در ایران خدمات بسیاری را شامل حال سیستم بانکی کشور می کند. اسدالله عسگر اولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در همین رابطه در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان توضیح داده است که: "با توجه به اینکه مراحل عملی بازگشایی سوئیفت انجام شده است بنابراین پیش بینی می‌شود که دوشنبه هفته جاری این موضوع اجرایی شود."

 

همچنین محمدرضا پور ابراهیمی نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در همین رابطه متذکر شده است که: "با توجه به اینکه امکان نقل و انتقال با خارج از کشور و استفاده از سوئیفت برقرار شده منتظر گزارشی از سوی بانک مرکزی هستیم تا در خصوص جزئیات آن توضیحاتی را ارائه نمایند. امکان استفاده از سوئیفت در کشور برقرار شده اما تاکنون در این زمینه بانک مرکزی گزارشی را به کمیسیون ارسال نکرده است. در صورت اجرایی شدن سوئیفت در کشور شاهد کاهش هزینه مبادلات در اقتصاد خواهیم بود بطور یقین این موضوع مسیر را برای فعالان اقتصادی و نیز نقل و انتقال پول که در زمان تحریم دچار مشکل بوده برطرف می نماید. همچنین اجرایی شدن آن به شفافیت اطلاعات و جلوگیری از فساد در اقتصاد کشورمان تاثیر می‌گذارد بطوریکه این امر به روانسازی مبادلات ارزی کمک قابل توجهی خواهد نمود. موضوع دیگر استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری در داخل کشور است که از طریق حضور سرمایه گذاران داخلی و نیز تشویق سرمایه گذاران خارجی فراهم خواهد شد که این امر نیازمند این است که محدودیت هایی که در گذشته مطرح بوده برداشته شود."

 

یادآور می شود: مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل می کند و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند. سوئیفت در هر کشوری دارای یک SAP یعنی نقطه دسترسی به سوئیفت است که توسط مؤسسه سوئیفت کنترل می‌شود و در ایران SAP در بانک مرکزی واقع شده ‌است. سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرح عضویت ایران در شبکه سوئیفت، در سال ۱۳۶۴ توسط کارشناسان بانک مرکزی ایران ارائه شد ولی با توجه به شرایط جنگی ایران، این طرح به فرجام نرسید تا اینکه در سال ۱۳۶۹، بانک مرکزی، این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و پس از آماده‌سازی سیستم بانکی ایران در این خصوص، تقاضای خود مبنی بر عضویت خود را در اواخر ۱۳۷۰ ارائه داد. در آذر ۱۳۷۱، درخواست ایران پذیرفته شد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به همراه بانک‌های صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه به عضویت این شبکه درآمدند. با اوج گرفتن منازعات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، شبکه سوئیفت ایران از روز شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۴ عصر به وقت گرینویچ در راستای تحریم‌های اروپایی قطع شد./م



منبع:شبستان


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار