احمد به ما گفت بچه‌ها بیاید امشب همه که هستیم شهر را نگاه کنیم، مردم همه خوابند، چراغ‌ها خاموش فقط به امید امنیتی که ما می‌خواهیم برقرار کنیم.
کد خبر: ۱۳۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱ 05 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، مجموعه هواپیمایی نیروی زمینی «هوانیروز» یکی از بخش‌های نیروی زمینی ارتش است که از همان نخستین روزهای پیروزی انقلاب وارد کارزار نبرد با دشمن شد، بالگردهای هوانیروز با شروع تحرک‌های عناصر ضدانقلاب در سال 58 در مناطق غرب و شرق ایران به این مناطق اعزام شدند.

اهمیت و دشواری‌های این مأموریت‌ها زمانی مشخص می‌شود که بدانیم تا پیش از انقلاب بسیاری از ادوات و تجهیزات این نیرو به‌ویژه در بخش وسایل پرنده بدون حضور مستشاران خارجی حتی استارت هم نمی‌خورد.

اما با دمیدن روحیه خودباوری بعد از پیروزی انقلاب در بدنه نیروهای مسلح برخلاف تصور بسیاری از کارشناسان و مستشاران نظامی، نه‌تنها هوانیروز توانست مأموریت‌های محوله را در طول هشت سال دفاع مقدس به بهترین نحو انجام دهد، بلکه در حال حاضر به یکی از تأثیرگذارترین بخش‌های نیروهای مسلح تبدیل‌ شده است؛ به‎صورتی که هوانیروز به‌عنوان گزینه اول تمامی حوادث و رویدادها و وقایع طبیعی برای امدادرسانی و انجام مأموریت‌های محوله به‌حساب می‌آید.

هوانیروز با بیش از 400 هزار ساعت از پروازهای عملیاتی بالأخص در سال اول جنگ و میلیون‌ها ساعت کار نگهداری و تعمیر بالگردها و تقدیم شهدای گران‌بهایی همچون کشوری، شیرودی، وطن‌پور، شمشادیان، آسیایی و ... و آزاده‌های سرافراز و جانبازان گرانقدر و شرکت در بیش از 100 عملیات نشان داد که می‌تواند همواره پا در رکاب ولایت، مسئولان و سلسله‌مراتب دلسوز عزیز ارتش جمهوری اسلامی ایران باشد.

همین بس که هر زمان تحلیل‎گران جنگ لب به سخن باز می‌کنند، از فداکاری‌ها، رشادت‌ها و حضور مقتدرانه هوانیروز یاد می‌کنند که ما به روان پاک تمامی شهدای هوانیروز درود می‌فرستیم.

به همین منظور روز 15 آذرماه هم‌زمان با شهادت سیمرغ تیزپرواز آسمان ایران، سرلشکر خلبان شهید احمد کشوری و رشادت‌های خلبانان هوانیروز مقتدر ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان روز هوانیروز انتخاب‌ شده است.


به‌دلیل نزدیک شدن به این روز بزرگ و یادآوری رشادت‌های خلبانان هوانیروز هم‌صحبت شدیم با خلبانی که در عملیات فتح‌المبین، 540 عراقی را به اسارت گرفت.

سرهنگ خلبان جانباز «ایرج میرزایی» از خلبانان آزمایشی شکاری کبرا در پایگاه هوانیروز کرمانشاه است که از سال 1352 به استخدام هوانیروز درآمد و از سال 1354 وارد پایگاه هوانیروز کرمانشاه شد.

وی بعد از پیروزی انقلاب یک‌بار مورد سوءقصد ضدانقلاب قرار گرفت و دو بار هم در دوران دفاع مقدس و در جبهه غرب کشور مجروح شد.


* آشنایی با شهید کشوری


میرزایی ضمن تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی، اظهار کرد: در سال 1354 بود که با شهید کشوری در پایگاه هوانیروز کرمانشاه آشنا شدم.

وی افزود: در آن سال‌ها رژیم ستم‌شاهی حاکم بود و ما نمی‌توانستیم در پایگاه‌ها فعالیت مذهبی داشته باشیم.

این جانباز تصریح کرد: در خانه‌های سازمانی با شهید برخورد داشتم و از چهره شهید کشوری مشخص بود، شخصی است که در خانواده مذهبی رشد پیدا کرده است.

وی افزود: جذابیت مذهبی بالایی که در احمد وجود داشت، موجب شد من به سمت او بروم و به او نزدیک شوم.

این خلبان با اشاره به اینکه با شهید کشوری در یک گردان حضور داشتیم، تصریح کرد: احمد در گروهان یک تهاجمی حضور داشت و من در گروهان دو تهاجمی.

وی ادامه داد: با شهید کشوری در پایگاه ارتباط کاری داشتم، اما نخستین‌بار در محوطه خانه‌های سازمانی با شهید کشوری آشنا شدم.

میرزایی ادامه داد: خودم را معرفی کردم و به احمد گفتم من مداحی و قرآن بلدم و مؤذن خوبی نیز هستم.

این جانباز دفاع مقدس با بیان اینکه این صحبت‌ها مورد استقبال شهید کشوری قرار گرفت، تصریح کرد: احمد از من استقبال کرد، اما هنوز اعتماد نکرده بود.

وی درباره اعتماد نکردن شهید کشوری، گفت: به این دلیل که اداره ضداطلاعات در آن زمان به‌دنبال شناسایی و دستگیری افراد مذهبی بود، به همین دلیل با احمد یک قرار بیرون از خانه‌های سازمانی و پایگاه گذاشتیم.

این خلبان تصریح کرد: قرار من و احمد در جلوی مسجد جامع کرمانشاه بود و در آنجا دوباره هم‌دیگر را ملاقات کردیم؛ احمد در آنجا نماز خواند و من نیز اذان گفتم و از آنجا بود که احمد به من اعتماد کرد.

وی افزود: بعد از جلب اعتماد احمد، جلسات مختلفی باهم داشتیم، به من گفته بود جریاناتی هست که باید حواست را جمع کنی؛ هر بار که من می‌پرسیدم چه جریاناتی، این شهید بزرگوار می‌گفت بعداً می‌گویم.

میرزایی با اشاره به اینکه این پرسیدن‌ها تا سال 55 و 56 به طول انجامید، تصریح کرد: تا اوایل انقلاب با احمد در کلاس‌های قرآنی منزل و بیرون از منزلش شرکت می‌کردیم که با نزدیک شدن به اوایل انقلاب، احمد عملاً فعالیت‌های انقلابی خود را شروع کرده بود.

وی ادامه داد: شهید کشوری اعلامیه‎های امام را می‌آورد و ما نیز با تقسیم وظایفی که صورت گرفته بود، مشغول پخش اعلامیه‌ها می‌شدیم.

* باایمان و شجاع


این جانباز دفاع مقدس با بیان اینکه شهید کشوری یکی از عوامل مهم معرفی و صدور انقلاب در خانه‌های سازمانی هوانیروز بود، تصریح کرد: شهید کشوری علاوه بر اخلاق مذهبی که داشت، بسیار شوخ‌طبع بوده و کسی را طرد نمی‌کرد، حتی افرادی که مذهبی نبوده و نماز نمی‌خواندند را نیز جذب می‌کرد.

وی افزود: هوانیروز شهدای نازنینی را همچون شهید کشوری، شیرودی، سهیلیان، جمشیدی، پیشوا، هادیان، حراف که تمامی این شهدا از نظر کار و انجام‌ وظیفه نترس بودند را تقدیم امام کرد.

این خلبان هوانیروز با اشاره به اینکه شهید کشوری آدم نترس و باایمانی بود، بیان کرد: هرگونه مأموریتی که به او محول می‌شد، احمد از آن استقبال می‌کرد.

وی ادامه داد: برای من بسیار جالب است که شهید کشوری و شیرودی هر دو خصلت مشترکی داشتند که این خصائل دقیقاً شبیه حال و هوایی بود که در کربلای امام حسین (ع) وجود داشت.

میرزایی ادامه داد: در آن زمان وقتی امام حسین (ع) وارد کربلا شدند و متوجه خیانت کوفیان و قصد دشمن شدند، صحابه خود را جمع و به آنها گفتند: «مأموریتی که به من محول شده، مأموریتی است که در آن شهادت و اسیری هست.» تعدادی از افراد ماندند و تعداد بیشتری نیز رفتند.

وی یادآور شد: نخستین روز ورود به کرمانشاه در پایگاه ابوذر، چنین وضعیت و حالتی را داشتیم و بعد از آن در عملیات خاص میمک با احمد در تنگه قوچ‌علی ایلام این وضعیت را سپری کردیم.

* ما تو را تنها نمی‌گذاریم


این جانباز جنگ تحمیلی با اشاره به اینکه در تنگه قوچ‌علی ایلام هیچ غذایی برای خوردن نداشتیم، گفت: بلوط و سیب‌زمینی را در آتش می‌پختیم و با خنده می‌خوردیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی دوستان به این قضیه اعتراض داشتند، ولی شهید کشوری با لحنی خاص، بچه‌ها را آرام می‌کرد.

میرزایی بابیان اینکه در آن زمان استاندار وقت مهندس ابراهیمی یک‌شب در استانداری جلسه‌ای قبل از عملیات میمک برگزار کرد، اظهار کرد: شهید کشوری بعد از آن جلسه ابتدا برای ما و خلبانان جلسه‌ای گذاشت و گفت: «آقایان عملیاتی به ما محول شده که این عملیات برای ما نیست و اختصاص به نیروی هوایی دارد.»


این خلبان هوانیروز ادامه داد: شهید کشوری در آن جلسه با اشاره به وضعیت نیروی هوایی در کنترل و اداره منطقه عظیم برون‌مرزی، خلیج‌فارس و بندر امام گفت: «به این دلیل هوانیروز این عملیات را قبول کرده است.»

وی افزود: شهید کشوری به همه ما گفته بود این عملیات، عملیات سختی است و شاید همه ما شهید بشویم.

میرزایی بیان کرد: احمد در آن جمع با خلبانان اتمام‌حجت کرد و گفت: «کسانی که دوست دارند باشند و کسانی که دوست ندارند در این عملیات شرکت کنند رُک به من بگویند.»

وی اضافه کرد: بین ما بودند کسانی که با ما هم‌عقیده نبوده و دنبال رفاه خودشان بودند، ولی بچه‌ها آن شب همه اعلام آمادگی کردند، زدند زیر گریه و به احمد گفتند: «ما تو را تنها نمی‌گذاریم.»

* امنیتی که ما می‌خواهیم برقرار کنیم


میرزایی با اشاره به اینکه همان شب احمد در تنگه قوچ‌علی یک جلسه‌ای برای کل بچه‌های هوانیروز تشکیل داد، تصریح کرد: احمد رو به گروه‌هایی که در آنجا بودند گفت «بچه‌ها تنگه قوچ‌علی و ارتفاعات را می‌بینید؟» همه گفتند «بله» احمد از بچه‌ها پرسید «چقدر فکر می‌کنید این کوه قوی باشد؟» یک راننده‌ای آنجا بود به اسم علی‌آقا، احمد از او پرسید «علی‌آقا! سن این کوه را می‌توانی به من بگویی؟» علی‌آقا در جواب احمد گفت: «من یادم نمی‌آید.»

وی افزود: احمد به ما گفت بچه‌ها بیائید امشب همه که هستیم شهر را نگاه کنیم، مردم همه خوابند، چراغ‌ها خاموش، فقط به امید امنیتی که ما می‌خواهیم برقرار کنیم، هستند، دل‌تان به حال مردم بسوزد و استقامت، سرفرازی، مقاومت را از این کوه بیاموزیم.

میرزایی ادامه داد: گفته‌های شهید کشوری روی حساب و کتاب بود، در آن مقطع سنی گفته‌هایش را بر اساس قرآن ایراد می‎کرد.

این خلبان هوانیروز با اشاره به اینکه همان شب تصمیم گرفتیم و به احمد لبیک گفتیم، اضافه کرد: همه ما با خودمان عهد بستیم که استقامت را از این کوه یاد بگیریم تا آسایش و امنیت را برای مردم کشورمان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: صبح زود حوالی ساعت 4:30 دقیقه صبح برای انجام عملیات بلند شدیم و این عملیات یکی از بهترین عملیات‎های ما بود که در آن دشمن را تار و مار کردیم.

میرزایی گفت: عصر همان روز خبرنگاران خارجی سرازیر شدند و باور نمی‌کردند ما این کار را انجام داده باشیم، احمد به آنها گفت: «بیائید جنایات اربابان‌تان را به شما نشان دهیم، نشان دهیم که چه بلایی بر سرشان آوردیم.»

* دستگیری ضدانقلاب

این خلبان هوانیروز با اشاره به یکی دیگر از خاطرات خود، گفت: در یکی از مناطق غرب با شهید کشوری در حال پرواز بودیم و ایشان لیدر تیم دونفره فروندی بودند.

میرزایی بیان کرد: در منطقه‌ای در حال حرکت بودیم که احمد برگشت، من از احمد پرسیدم: «کجا می‌خواهی بروی؟» گفت: «هوای من را داشته باش، کمی می‌خواهم بروم پایین.»

وی خاطرنشان کرد: دیدم احمد رفت بالای تراکتور پُر از کاهی که ایستاده بود و با باد ملخ‌های هلی‌کوپتر تمامی کاه‌ها را جابه‌جا کرد، دیدم زیر کاه‌ها تعدادی نیروهای ضدانقلاب مسلح حضور دارند، من باورم نمی‌شد که احمد این افراد را از کجا دیده، این بهترین عملیات و خاطره من با شهید کشوری بود.

* مجروح شدن شهید کشوری


میرزایی با بیان اینکه یکی از ایثارگری‌های شهید کشوری در زمان مجروحیت او رخ‌داده، تصریح کرد: وقتی احمد مجروح شد به همه ما سفارش کرده بود، نگذارید کسی بفهمد من مجروح شده‌ام و خیلی اصرار داشت که او را به بیمارستان نبریم، تا دشمن‌ شاد شود.

وی ادامه داد: به‌زور و التماس آقای هاشمی‌رفسنجانی، احمد راضی شد تا به بیمارستان برود ولی بلافاصله از بیمارستان برگشت.

* عملیات آخر


میرزایی با اشاره به عملیات آخر شهید کشوری، اظهار کرد: در عملیات آخر شهید کشوری با رحیم پزشکی هم‌کابین بود و من نیز با زمانی و در یکی دیگر از هلی‌کوپترها نیز مشهدی حضور داشت.

وی اضافه کرد: در آن روز از سایت‌های نیروی هوایی صالح‌آباد به ما اخطار می‌رسید که حواس‌تان در منطقه جمع باشد، چرا که احتمال حضور هواپیماهای میگ دشمن در منطقه وجود دارد.

میرزایی خاطرنشان کرد: احمد نیز با کلمات رمزی که وجود داشت، به ما می‌گفت بچه‌ها حواس‌تان باشد، احتمالاً هواپیماهای دشمن اطراف ما هستند.

وی گفت: به‌سمت تنگه بینا در حرکت بودیم، احمد در جلوی ما قرار داشت و هر لحظه با هم ارتباط بی‌سیمی برقرار می‌کردیم، یک‌لحظه رحیم پزشکی روی خط آمد و گفت: «بچه‌ها! ما میگ‌ها رو نزدیک دره می‌بینیم.» که ناگهان صدایش قطع شد.

میرزایی افزود: ما که به دستور احمد پشت دره کمین کرده بودیم، به‌سمت دره رفتیم و دیدیم یک فرد روستایی برای کمک به بچه‌ها شتافته بود؛ احمد در 15 آذر 59 شهید شد و همه بچه‌ها را تنها گذاشت.


* حضور پرقدرت هوانیروز

این خلبان هوانیروز با اشاره به حضور پرقدرت هوانیروز در تمامی عملیات‌های دفاع مقدس، بیان کرد: هوانیروز با تجهیزات و امکاناتی که در اختیار داشته، در تمامی عملیات‌های دفاع مقدس به‌نوعی حضور داشته است.

وی افزود: جنگ تحمیلی عملاً از فروردین 58 در راستای مقابله با منافقان شروع شده بود.

میرزایی با اشاره به اینکه هوانیروز در جنگ تحمیلی در بیش از 100 عملیات نظامی شرکت کرده، یادآور شد: هوانیروز در دفاع مقدس حدود 250 شهید، هشت جاویدالاثر، 84 آزاده سرافراز و بیش از 600 جانباز ایثارگر تقدیم کرده است.

وی اضافه کرد: از مأموریت‌های هوانیروز در آن زمان انتقال نیروها، انتقال شهدا و مجروحان و همچنین مقابله با دشمن بوده است.

این جانباز جنگ تحمیلی، با اشاره به تحریم‌هایی که در آن زمان وجود داشت، بیان کرد: هوانیروز یک یگان نوپا و جوان بود و بیشتر خلبانانش نیز جوان بودند و تجربه جنگی نداشتند.

وی افزود: علاوه بر رشادت‌های تیم پروازی، نباید فعالیت‌های گروه فنی و مهندسی، بچه‌های سوخت‌گیری و دیگر افراد حاضر را فراموش کنیم، این افراد نیز با توجه به تحریم‌های آن زمان شبانه‌روز کار می‌کردند تا هلی‌کوپترهای ما آماده پرواز و عملیات باشند.

میرزایی خاطرنشان کرد: هوانیروز فقط در عرصه جنگ نبوده و بعد از آن نیز در عرصه سازندگی و امدادرسانی به مناطق صعب‌العبور و کمک در وقایع طبیعی همانند سیل، زلزله و عملیات امدادی در صحنه حضور داشته است.

وی با اشاره به حضور درخشنده هوانیروز در عملیات مرصاد، تصریح کرد: دشمن در آن زمان می‌خواست با مستقر شدن در کرمانشاه، تهران را تصرف کند که با تدابیر خاص شهید شیرازی مناطق اسلام‌آباد غرب، کِرن، سرپل‌ذهاب، گردنه حسن‌آباد و مرز خسروی از لوس منافقین پاک‌سازی شد.


* هوانیروز یکی از یگان‌های برجسته نیروی زمینی


این جانباز دفاع مقدس بابیان اینکه هوانیروز یکی از یگان‌های برجسته نیروی زمینی ارتش است، تصریح کرد: هیچ موقع اجازه تجاوز به هیچ بیگانه‌ای را نخواهیم داد.

وی اضافه کرد: مسئولان به خانواده‌های معظم شهدا رسیدگی کنند، چرا که ما مدیون خانواده‌های معظم شهدا، به‌ویژه شهید بزرگوار احمد کشوری هستیم.

میرزایی در پایان گفت: خانواده شهدایی مثل شهید کشوری هیچ‌وقت از استاندار، مسئولان کشوری و استانی نمی‌خواهند که کاری برای‌شان انجام دهند، ولی من به‌عنوان هم‌رزم این شهید از مسئولان می‌خواهم برای این شهید و تمامی شهدا سنگ‌تمام بگذارند.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار