معاون وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص 3 هزار هکتار از اراضی آبادان به پرورش ماهی خبر داد.
کد خبر: ۱۲۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷ 04 November 2015

حسن صالحی در حاشیه سفر به آبادان با اشاره به اجرای طرح 550 هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری در خوزستان که بخشی از آن نیز در آبادان به اجرا می‌شود، اظهار کرد: در آبادان زمین‌هایی با درجه سه و چهار وجود دارد که برای کشاورزی مناسب نیست که در حال برنامه‌ریزی بر روی این زمین‌ها برای توسعه و پرورش ماهی هستیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای توسعه سلامت شیلات در اهواز افزود: در این جلسه 3 هزار هکتار از این اراضی به امر پرورش و توسعه ماهی اختصاص یافت ضمن آنکه موضوع پرورش ماهی در کنار کانال‌های آبرسانی این طرح نیز برای کل استان در دستور کار به‌منظور برنامه‌ریزی قرار گرفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمان حاضر موضوع آبزی پروری از صید در دنیا پیشی گرفته است، گفت: در 20 سال گذشته صید در دنیا قریب کمتر از یک درصد رشد داشته و این در حالی‌ست که آبزی پروری در همین مدت بیش از 8 درصد رشد داشته است.

صالحی تصریح کرد: خوزستان از استان‌های دارای ظرفیت بسیار بالا در زمینه مطالعات جهت توسعه آبزی‌پروری است، در شمال خوزستان برای توسعه ماهیان سرد آبی و در جنوب و مرکز استان برای توسعه ماهیان گرم آبی و در سواحل نیز در چوئبده، اروندکنار و هندیجان ظرفیت مناسبی برای توسعه و پرورش میگو وجود دارد.

*تولید و پرورش 200 هزار تن ماهی در قفس برای برنامه ششم توسعه

وی یادآور شد: با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه پرورش ماهی در آب‌های شیرین داریم، موضوع توسعه و پرورش ماهی در قفس در سدها و منابع آبی داخلی و دریاها از برنامه‌های محوری وزارت جهاد کشور به شمار می‌رود که در دستور کار شیلات ایران نیز قرار گرفته است.

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: برای برنامه ششم توسعه، تولید و پرورش 200 هزار تن ماهی در قفس را هدف گذاری کرده‌ایم که سهم بسیاری خوبی از آن در خلیج فارس مربوط به استان خوزستان بوده، مطالعات در حال انجام ظرفیت بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده است.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ورود گونه‌ای مهاجم به کشور که در تالاب شادگان نیز سبب ورود خسارت شد، افزود: ماهی زیلی از ماهیان نامناسبی است که از طریق اروندرود و دجله و فرات و به گفته برخی‌ها از منابع ترکیه و سوریه وارد کشور و خوزستان شده که گسترش آن خسارت‌هایی را به پرورش دهندگان ماهی‌های گرمابی و حور به‌ویژه در شادگان وارد کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به انجام مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان محیط زیست در این زمینه عنوان کرد: پیشنهاد است تا گونه‌ای را که ماهی زیلی خوراک آنها باشد را وارد کنیم.

به گفته وی، سازمان محیط زیست با دانشگاه شهید بهشتی قرارداد مطالعاتی در راستای کمک و جبران خسارات پرورش دهندگان ماهی در استان خوزستان منعقد کرده است.

صالحی تصریح کرد: به طور میانگین در هر 20 کیلومتر از سواحل جنوبی کشورمان یک اسکله صیادی و یا بندر صیادی داریم که در مجموع شامل 70 بندر صیادی و 120 لنگرها صید می‌شود.

*لزوم حمایت سازمان منطقه آزاد اروند از صیادان

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، با توجه به نقش عظیم مردم شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در زمینه صید و صیادی، اعتبارات خوبی برای احداث بندر صیادی آبادان در نظر گرفته شده که امید می‌رود با کمک منطقه آزاد اروند بتوانیم در زمینه تثبیت اشتغال در بخش صید و صیادی نیازمندی‌های صیادان را رفع کنیم.

رئیس سازمان شیلات کشور در بخش دیگری از سخنان خود از پایانه‌های عرضه و صادرات با کیفیت محصولات شیلاتی به عنوان یکی از مسائل جدی و مورد توجه این سازمان نام برد که می‌تواند ارزش افزوده بسیار بالای را برای در بر داشته باشد.

وی با اشاره به نقش آبزی پروران و صیادان در صادرات به کشورهای منطقه افزود: با توجه به نگاه مسئولان منطقه آزاد اروند به موضوع اشتغال مولد و پایداری و تثبیت آن، انتظار می‌رود تا با رفع نیازمندی‌های صیادان با هدف بهبود قیمت محصول کمک کنند.

صالحی تصریح کرد: در سایت شهید احمدیان قسمتی از کار مربوط به تسهلات بانکی است که بخشی را بانک سپه از منابع صندوق توسعه ملی در سال گذشته پرداخت کرده و بخش دیگری را هنوز پرداخت نشده است، لذا قرار بر این شد تا این مسئله را در تهران و از طریق بانک سپه پیگیری کنیم تا با تسهیلات بانکی و بودجه‌ای که در استان برای آن در نظر گرفته شده، مشکلات آنان نیز برطرف شود.

*سازمان منطقه آزاد اروند نسبت به تکمیل سایت پرورش میگوی چوئبده اقدام کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در مورد سایت پرورش میگوی چوئبده نیز دو بحث وجود دارد یکی مربوط به قسمت‌هایی‌ست که زیرساخت‌های آن هنوز تکمیل نشده و بخشی دیگر مربوط به مزارعی‌ست که هم اکنون فعال هستند.

این مسئول یادآور شد: با توجه به نقشی که سایت پرورش میگوی چوئبده در اشتغال و تولید محصول با ارزش افزوده بالا و صادرات دارد انتظار می‌رود تا منطقه آزاد اروند برای تکمیل آن ورود کند و زیرساخت‌ها را با کمک استانداری استان مهیا کنند.

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: در صورت تکمیل زیرساخت‌ها می‌توان با کمک صندوق توسعه ملی اعتباراتی را به بخش کشاورزی این منطقه اختصاص دارد.

صالحی در خصوص بخش فعال سایت پرورش میگوی چوئبده افزود: با توجه به خسارات وارد آمدن خسارات ناشی از بروز بیماری در این سایت، سرمایه‌گذاران خسارات فراوانی دیدند که باید این خسارت از بخش حوادث غیر مترقبه مورد توجه و کمک قرار گیرد تا بتوان از طریق بیمه کمک‌هایی به آنان بشود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اسکله صیادی آبادان نیز چنین گفت: روند ساخت این اسکله به دلیل اعمال تحریم‌ها و نیاز به ورود برخی از اقلام ضروری که پیشتر در کشور وجود نداشت (در تعهد پیمانکار بود) برای مدتی متوقف شد.

وی در پایان بیان کرد: در سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده توسط یکی از شرکت‌های داخلی، کار ساخت و تامین اقلام مورد نیاز به انجام رسید که با توجه به اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد امید می‌رود بتوانیم ضمن اتمام این طرح، از ظرفیت آن برای توسعه صید و صیادی و افزایش ارزش افزوده بهره کافی را ببریم.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار