تابناک: کتاب "هنر و هنرمند از دیدگاه علامه جعفری" و یک کتاب با موضوع فلسفه مدرن از دیدگاه این استاد حکمت و فلسفه در دومین همایش ملی ققنوس اندیشه به مناسبت هفدهمین سالگرد وفات علامه محمد تقی جعفری، رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵ 01 November 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، احمدعلی فروغی ابری -رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان- در نشست خبری دومین همایش ملی ققنوس اندیشه اظهار کرد: احترام به کهن‌سالان در جامعه منجر به افزایش امید در جوانان می‌شود و توجه به مفاخر و اندیشمندان نیز باعث افزایش اعتماد در جوانان خواهد شد.

وی افزود: علامه جعفری تمام مسائل پیچیده فلسفی را به زبانی ساده مطرح کرده و به نقد برخی از آن‌ها پرداخته است تا برای همگان قابل فهم باشد. ایشان نگاه معناداری به زندگی داشتند، چنانچه از نگاه علامه بسیاری از پاداش‌ها و عقوبت‌ها در همین دنیا جزا داده خواهند شد.

آثار علامه جعفری زمینه کاری برای پایان‌نامه‌ها

همچنین رضا اسماعیلی -معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان- با بیان اینکه علامه جعفری واضع نظریه حیات معقول است، اظهار کرد: این نظریه برای دورانی که بشریت به معنویت و حیات طیبه نیاز دارد بسیار قابل استفاده است، زیرا علامه در آثارش برای نجات بشریت از پوچی معتقد به ارائه منطقی تعلیمات ربانی پیامبر است.

وی با اشاره به اینکه علامه در زمینه‌های گوناگونی همچون فقه، عرفان، اصول، مولوی‌شناسی، نهج‌البلاغه، ادبیات،حقوق ،روانشناسی و تعلیم و تربیت صاحب‌نظر است، ادامه داد: متأسفانه کمی شناخت نسل جدید از مفاخر و اندیشمندان ملی از مشکلات نظام دانشگاهی به شمار می‌آید و این همایش با هدف معرفی شخصیت و افکار علامه جعفری به عنوان الگو و نمونه‌ای از اندیشمندان اسلامی قصد پر کردن این خلأ را دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به سایر اهداف همایش پرداخت و افزود: فراهم نمودن فضایی که در پی آن اساتید و دانش‌پژوهان بتوانند در آثار علامه تأمل کنند تا بخشی از آثار علامه به عرصه دانشگاهی معرفی شود و همچنین همایش فراخوانی برای دانشجویان دکتری است تا آثار علامه را به عنوان زمینه کاری در پایان‌نامه‌هایشان قرار دهند. علاوه بر این ترویج منش و کردار علامه در جامعه برای روشن ماندن شعله‌های فکری اندیشه‌های ایشان از اهداف همایش است.

اسماعیلی اضافه کرد: از ویژگی‌های علامه جعفری ارتباط صمیمی ایشان با قشر جوان و دانشجو است و ایشان کرامت و ارزش خاصی برای این قشر قائل بودند. همیشه می‌خواست نسلی از دانشجویان فرهیخته و متعهد و مسلط به دانش روز بتوانند پرچم اندیشه و تفکر اسلامی را در جهان گسترش دهد، زیرا اعتقاد داشت اندیشه‌های اسلامی قابلیت پاسخ‌گویی به نیازهای روز جامعه را دارند.

وی گفت: دمیدن روحیه پرسشگری و تکریم مخاطب و استفاده از گفتارهای طنز به همراه فروتنی و تواضع ویژه علامه، او را به عالِمی عامل تبدیل کرده است، چنانچه کردار او گویای اعتقاداتش است. گفت‌وگوهای علامه با برتراند راسل، فیلسوف انگلیسی وجه فلسفی او را به خوبی نشان می‌دهد. راسل نیز علامه را فیلسوف شرق می‌نامد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: از دیگر ویژگی‌های علامه استفاده از دانش روز بشر و برداشت‌های بسیار عمیق معنوی او از دین است که از قرآن، سنت و سیره ائمه اخذ کرده و آن‌ها را به صورت به روز شده عرضه کرده است. علامه قصد معرفی اندیشه‌های اسلامی در ابعاد جهانی را داشت، زیرا پیام‌های اسلام را پیام‌های جهانی می‌دانست.

اسماعیلی ادامه داد: همایش با حضور خانواده علامه، شاگردان و حلقه فکری ایشان برگزار خواهد شد. همچنین در این مراسم همه مسئولان استانی حضور خواهند داشت. همچنین سخنرانان برجسته‌ای همچون حجت‌الاسلام‌والمسلمین میردامادی به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد استان، دکتر رافعی از شاگردان علامه جعفری، دکتر رحیم جعفری (برادر علامه جعفری)، آقای صدرا صدوقی(متخصص فلسفه) و خانم دکتر محمدعلی به ارایه سخنرانی می‌پردازند.

وی به برنامه‌های همایش پرداخت و اضافه کرد: از مقالات ویژه این همایش می‌توان به مقاله ارسالی از کشور ژاپن با عنوان "حقوق بشر از دیدگاه علامه جعفری" که از جانب محققی که واجد دکتری فلسفه است، ارسال شده و همچنین مقاله "مقایسه هرمنوتیک فلسفی از نظر علامه جعفری و گادامر" از عبدالله نصری اشاره کرد.

انتشار دو اثر منتشر نشده از علامه جعفری

همچنین نوه علامه جعفری گفت: از ویژگی‌های علامه اشراف ایشان بر موضوعات مورد علاقه جوانان همچون زیبایی، موسیقی و مولانا است. نگاه علامه به اسلام و تلاش او برای معرفی آن به همگان به گونه‌ای بود که ایشان گفته بودند "حاضرم همه زندگی‌ام را بدهم تا داستان عاشورا در قالب قصه، صورت جهانی به خود گیرد و همانند قصه بینوایان ویکتورهوگو با اقبال جهانی مواجه شود".

فرید صلواتی ادامه داد: در جامعه امروز ایران شناخت کمی از علامه وجود دارد. البته هدف همایش قداست بخشیدن و غلو درباره این شخصیت نیست. ارج نهادن به بزرگان ناظر بر بعد علمی ایشان است و در فضای علمی و دانشگاهی جز بررسی کتاب‌ها و اندیشه‌های آن‌ها تمرکز نمی‌کنیم. در همایش امسال نیز قرار است دو کار منتشر نشده از ایشان که یکی در موضوع فلسفه "فلسفه مدرن" و دیگری "هنر و هنرمند از دیدگاه علامه جعفری" انتشار یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این همایش در اصفهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: در مورد انسان‌های بزرگ مبحث شهر و نژاد به هیچ وجه مطرح نیست. هدف همایش شناساندن الگوهای علمی جامعه ایران است و اگر در این عرصه نکوشیم، این کار را دیگران انجام خواهند داد که این امر آینده بدی را رقم خواهد زد.

دبیر اجرایی همایش خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا برای معرفی علامه جعفری و سایر مفاخر و شخصیت‌های معنوی ایران دبیرخانه‌ای دائمی در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شود و در این دبیرخانه هر دو هفته به بازخوانی آثار علامه پرداخته شود.

به گزارش ایسنا؛ دومین همایش ملی ققنوس اندیشه به مناسبت هفدهمین سالگرد نکوداشت علامه محمدتقی جعفری با هدف بررسی آثار و بازخوانی اندیشه‌های فرهنگی علامه جعفری روز یکشنبه ساعت 8:30 صبح در تالار امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) برگزار شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار