مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه مطرح کرد؛
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: باید طیور از جمله طیور واحدهای مرغ مادر و مرغ تخمگذار در مقابل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واکسینه شوند.
کد خبر: ۱۱۳۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶ 13 November 2023

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: یکی از بیماری‌هایی که در فصل سرما در تمام دنیا شایع است بیماری «آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان» است.

وی افزود: این بیماری ویروسی و واگیر ١٠٠ درصد و کشندگی ١٠٠ درصدی برای پرندگان دارد و مخزن آن پرندگان وحشی مهاجر هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: معمولا با سرد شدن کره زمین پرندگان مهاجر مناطق شمالی کره زمین به مناطق پایین دست و گرمسیر تر مهاجرت می‌کنند و ممکن است این ویروس را دفع کنند.

وی گفت: این بیماری بسیار کشنده است و علاوه بر اینکه برای پرندگان خطرناک است برخی سوژه‌های آن مشترک و قابل انتقال به سایر پستانداران است.

این مسئول عنوان کرد: این بیماری از جنبه اقتصادی هم اهمیت دارد چون سبب ضرر و زیان می‌شود و از نظر امنیت غذایی هم مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: برای کنترل آن باید در روستا از رهاسازي پرندگان روستایی در محیط آزاد جلوگیری کنیم و پرندگان خود را داخل حیاط نگهداری کنند تا ارتباطی با سایر نقاط نداشته باشند.

این مقام مسئول عنوان کرد: دستور برخورد با بیماری آنفلوآنزا پرندگان این است اگر در روستایی یک منزل آلوده پیدا شود باید تمامی پرندگان سالم آن روستا را هم به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی معدوم کنیم.

وی اذعان کرد: در واحدهای صنعتی باید اصول امنیت زیستی را جدی بگیرند و در زمینه تردد افراد و خودرو پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بیماری وارد واحدهای صنعتی نشود.

حیدری ادامه داد: اکنون برای واحدهای پرورشی مرغ مادر و مرغ تخمگذار تجاری واکسن موجود است و باید بر علیه بیماری فوق حاد پرندگان مقاوم شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار