گزارش
آسیبهای اجتماعی یکی از مباحث بسیار پیچیده جامعه ما هستند که به‌رغم تلاش‌های فراوان دولت‌ها و همه دستگاه‌ها متأسفانه رشد و سرعت آسیب‌ها بیشتر از اقدامات مسئولان در استان‌هایی نظیر ایلام است.
کد خبر: ۱۰۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴ 29 September 2015

بدون شک معضلات اجتماعی یکی از مباحث بسیار پیچیده جامعه ما بوده و هست، هرچند در سالهای اخیر تلاش‌های فراوانی توسط دولت‌ها و دستگاه‌های اجرایی انجام شد ولی متأسفانه سرعت رشد آسیب‌ها بیشتر از اقدامات مسئولان بوده است.

به گزارش تابناک ایلام،آمارهای ارائه‌شده از سوی مسئولان کشوری و حتی استان‌های مختلف که منتشر می‌شود به‌خوبی بیانگر رشد روزافزون آسیب‌های اجتماعی در کشور است که مهمترین آن گرایش جوانان به سمت استفاده از مواد مخدر است.

با توجه به آمار و اظهارنظر مسئولان و کارشناسان، متأسفانه مواد مخدر صنعتی بیشتر در دسترس جوانان بوده است به‌طوری‌که علیرضا جزینی قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که با رسانه‌ها در خردادماه سال جاری و در آستانه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر داشت، عنوان کرد: بر اساس آمارها ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر پس از ترک، بازگشت به اعتیاد رادارند که پارسال ۹ میلیون نفر با این ستاد ارتباط داشته‌اند و این میزان ارتباط ۱۰۰ درصد نسبت به سال ۹۲ رشد داشته است.

ایلام کم جمعیت با آسیبهای فراوان

متأسفانه استان ایلام به رغم اینکه یک استان محروم و کمتر توسعه‌یافته محسوب می شود ولی معضلات اجتماعی آن روزبه‌روز در حال افزایش است.

نبود اشتغال، فقر، بیکاری و... ازجمله مباحث بسیار مهمی است که متأسفانه باعث شده جوانان جوان‌ترین استان کشور به‌رغم تلاش مسئولان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی همچنان درگیر این آسیب بوده و هنوز چاره‌اندیشی جدی در راستای حل و یا کاهش مشکلات اجتماعی در این استان مرزی صورت گرفته است.

چتر اعتیاد روزبه‌روز در ایلام در حال گسترش است و در این راستا گفتگویی با قائم‌مقام و معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان ایلام و کمربیگی محقق و جامعه‌شناس در بحث مواد مخدر در استان ایلام داشته‌ایم.

۶۰سازمان مردم‌نهاد در حوزه اعتیاد فعالیت می‌کنند

قائم‌مقام و معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان ایلام گفت: در استان ایلام حدود ۶۰سازمان مردم‌نهاد در حوزه اعتیاد فعالیت می‌کنند.

شاپور کردی  اظهار داشت: این سازمان‌ها در مناطق پرخطر استان آموزش‌های لازم را به افراد معتاد ارائه می‌دهند.

وی اظهار داشت: در هفت شهرستان استان مناطق پر خطر اعتیاد مکان‌یابی شده‌اند و مابقی شهرستان‌های استان نیز در دستور کار قرار دارند.

قائم‌مقام و معاون پیشگیری بهزیستی استان ایلام گفت: در بحث مبازره با اعتیاد چهار کمیته مداخله،کمیته غذایی،انتظامی و درمان و پیشگیری وجود دارد.

۳۵کمپ ترک اعتیاد در استان ایلام وجود دارد

کردی بیان داشت: در بحث پیشگیری از مواد مخدر، کل افراد جامعه هدف ما هستند و در راستای ارائه آموزش‌های مختلف و توانمند کردن محلات و سازمان‌های مردم‌نهاد در استان توجه و تمرکز ویژه‌ای صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: تلاش و هدف ما توانمندسازی مناطق پر خطر است و در این راستا نیز نقاط ضعف و قوت توسط سازمان‌های مردم‌نهاد شناسایی شوند و در کمیته درمان نیز از طریق مراکز درمانی موضوع پیگیری می‌شود.

معاون بهزیستی ایلام افزود: در استان ایلام ۳۵ کمپ ترک اعتیاد وجود دارد که سالانه در حوزه درمان و پیشگیری ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود.

۹۳درصد افراد پس از درمان مجدد به اعتیاد روی می‌آورند

قائم‌مقام و معاون پیشگیری بهزیستی استان ایلام گفت: متأسفانه در استان ۹۳ درصد افراد پس از درمان مجدد به اعتیاد روی می‌آورند.

کردی تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکل و بازگشت مجدد افراد به دامن اعتیاد در استان نبود اشتغال، عدم‌حمایت خانوادگی و اجتماعی است و درواقع این عوامل باعث شده افراد مجدد بعد از درمان مجدد روی به اعتیاد بیاورند.

پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای اشتغال بهبودیافتگان مواد مخدر

قائم‌مقام و معاون پیشگیری بهزیستی استان ایلام گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسئولان استان، شورای اشتغال و شورای هماهنگی مواد مخدر امسال در راستای حمایت و اشتغال افراد بهبودیافته از مواد مخدر تسهیلاتی نیز پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راستا حدود ۱۸۶پرونده تشکیل‌شده و در سال گذشته حدود ۱۰۰میلیون تومان به تعداد ۱۰نفر از بهبودیافتگان تسهیلات کم‌بهره پرداخت‌شده است.

مواد مخدر منشأ بسیاری از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی استان

محقق و جامعه‌شناس ایلامی نیز دراین زمینه  گفت: مسئله اعتیاد، ازجمله مسائلی است که ارتباط بسیار نزدیکی با بسیاری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی دارد.

خلیل کمربیگی ادامه داد: می‌توان گفت اعتیاد منشأ بسیاری از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: در پژوهش‌های صورت گرفته درباره مسائلی چون طلاق، خودکشی، سرقت و سایر آسیب‌های اجتماعی به‌وضوح می‌توان نقش اعتیاد را مشاهده کرد.

وی بیان داشت: بررسی نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که زوجین به‌خصوص خانم‌ها، علت طلاق را مسئله اعتیاد و متعاقب آن نداشتن تفاهم اخلاقی ذکر کرده‌اند.

این محقق و جامعه‌شناس ایلامی گفت: درزمینهٔ خودکشی نیز همیشه پای اعتیاد در میان بوده است.

بیشترین افراد آسیب‌دیده مواد مخدر در استان بیکاران هستند

کمربیگی افزود: در خصوص سرقت‌های خرد نیز، نتایج مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۵۵ درصد سارقان معتاد بوده اندو این نتایج به‌خوبی نشان می‌دهند که اعتیاد ارتباط مستقیمی با سایر جرائم و آسیب‌ها دارد.

وی عنوان کرد: برابر برسی های انجام‌شده بیشترین افراد آسیب دیده حوزه اعتیاد را بیشتر جوانان بیکار تشکیل داده و میانگین سنی اعتیاد در ایلام عدد ۲۴.۵ سال را نشان می‌دهد.

افزایش معتادان نشان از وخامت اوضاع دارد

این محقق و جامعه‌شناس بیان داشت: اعتیاد ازجمله آسیب‌های جدی است که متأسفانه توانسته طیف وسیعی از جامعه را با خود درگیر کند و همین باعث شده که نمی‌توان اعتیاد را به یک قشر یا طبقه خاصی منتسب کرد و این آسیب اجتماعی در میان اقشار و طبقات مختلف جامعه دیده می‌شود.

این جامعه‌شناس افزود: به‌هم‌ریختگی نظام خانواده یکی از مهم‌ترین عوامل مرتبط با اعتیاد است به‌گونه‌ای که نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که دوسوم افراد معتاد، عنوان کرده‌اند که والدین آن‌ها اکثر اوقات، با همدیگر دعوا و درگیری داشته‌اند.

وی بیان داشت: عدم جامعه‌پذیری و تربیت صحیح فرزندان، عدم پیوستگی و وابستگی بین اعضای خانواده، نبود همدلی و همفکری بین اعضاء، احساس تبعیض در خانواده، پایگاه اقتصادی - اجتماعی پایین خانواده، شیوه فرزند پروری و حتی بُعد خانوار را می‌توان از متغیرهای نظام خانواده دانست که بر مسئله اعتیاد مؤثر هستند.

این محقق و جامعه‌شناس ایلامی افزود:  کمتر پژوهشی در حوزه اعتیاد می‌توان یافت که دوستی با افراد معتاد، نقش اصلی اعتیاد نداشته باشد و نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که ۵۳ درصد والدین هیچ شناختی از دوستان فرزندشان که معتاد شده، نداشته‌اند.

وی بیان داشت: درزمینهٔ مسئله اعتیاد، هرچند تعداد زنان معتاد، بسیار کم هستند اما متأسفانه چون افراد معتاد به‌درستی قادر به انجام وظایف خود نیستند، مسئولیت اصلی خانواده بر دوش زنان افتاده و عملاً سرپرست اصلی خانواده به شمار می‌روند. سرپرستانی که نسبت به سایر زنان، زجر مضاعفی را تحمل کرده و آن‌ها بیشتر از شخص معتاد زجر می‌کشند و همین امر، تأثیرات روانی، اجتماعی، اقتصادی زیادی بر آن‌ها داشته و کانون خانواده را با آسیب‌ها و مسائل اجتماعی دیگر مواجه می‌سازد.

این جامعه‌شناس  ایلامی تصریح کرد: متأسفانه در جامعه ما شاهد آن هستیم که  شبکه معتادان وسیع تر، مواد متنوع‌تر و سن اعتیاد، پایین‌تر می‌آید و در نبود پژوهش‌های استاندارد و استراتژی‌های مشخص، بهداشت روانی جامعه سبب شده که مواد مخدر  قربانیان بیشتری را به کام خود می‌برد.

رسانه‌های جمعی در بحث آگاهی بخشی به جامعه وظایف مهمی بر عهده‌دارند

کمربیگی افزود: درزمینهٔ اعتیاد، مسئولیت اصلی بر دوش سه‌نظام خانواده، آموزشی و رسانه‌هاست چراکه تحکیم بنیان‌های خانواده و کاستن از مشکلات اقتصادی آن، آموزش شیوه‌های صحیح فرزند پروری، نظارت منطقی بر اعضاء و آگاهی دادن به افراد خانواده درزمینهٔ اعتیاد و پیامدهای آن می‌تواند در این راستا مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه نهاد آموزشی بایستی آموزش مهارت‌های زندگی ازجمله مهارت حل مسئله، مهارت ارتباطی، مقابله با استرس، مهارت نه گفتن را به‌صورت علمی در دستور کار داشته باشد، افزود: باید مدارس در برابر مواد مخدر ایمن‌سازی شوند و با نمایش فیلم و اجرای برنامه‌های آموزشی دیگر، عوارض اعتیاد را به دانش آموزان و دانشجویان یادآور شد.

این محقق و جامعه‌شناس ایلامی گفت: رسانه‌های جمعی نیز وظایف مهمی را بر عهده‌دارند و صداوسیما با پخش برنامه‌ها، نمایش زندگی معتادان پیش و پس از اعتیاد و فیلم‌های آموزنده و استفاده از الگوهای هنری و ورزشی به جنبه‌های منفی اعتیاد بپردازد.

وی بیان داشت: دولت‌ها با حمایت و هدایت این نهادها، زمینه‌ساز هماهنگی و پیوستگی نهادی را فراهم کرده و این نهاد با اجرایی کردن اصول مندرج در قانون اساسی و سند چشم‌انداز توسعه کشور مبنی بر تأمین و رفاه اجتماعی، استحکام خانواده، دوری از فقر و فساد و تبعیض و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به حل ریشه‌ای آن کمک می‌کند.



منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار