
به گزارش خبرنگار تابناک در استان کهگیلویه و بویراحمد، نشست هیات اندیشهورز بسیج رسانه استان با حضور مدیرکل آموزشوپرورش، جمعی از فعالان رسانهای و مدیران رسانه برگزار شد؛ نشستی که محور آن نه تنها نقد عملکرد، بلکه تبیین نقش مشترک رسانه و آموزش در امیدآفرینی، پاسخگویی و تقویت سرمایه اجتماعی بود.
همافزایی برای فهم متقابل آموزش و رسانه
در آغاز این نشست، سرهنگ پاسدار «عباس رضائی»، رئیس سازمان بسیج رسانه استان، هدف از برگزاری جلسات را ایجاد فضای گفتوگو میان نهادهای فرهنگی و اصحاب رسانه عنوان کرد و گفت: آموزشوپرورش گستردهترین دستگاه فرهنگی کشور است و اگر قرار است امید و نشاط در جامعه نهادینه شود، بدون رسانه ممکن نیست.
وی با اشاره به مشکلات معیشتی خبرنگاران افزود: اصحاب رسانه از کمدرآمدترین اقشار جامعهاند و نبود حمایتهای ساختاری موجب کاهش انگیزه و فرسایش نیروهای حرفهای شده است. در طرحی استانی تلاش داریم با همکاری دستگاهها بخشی از مشکلات معیشتی آنان را کاهش دهیم و نظام ارزیابی رسانهای را ساماندهی کنیم.
دغدغه خبرنگاران؛ پاسخگویی و شفافیت
در ادامه نشست، خبرنگاران و مدیران رسانه با بیان دیدگاههای خود، بر ضرورت حضور فعالتر مدیرکل آموزشوپرورش در عرصه رسانه تأکید کردند.
یکی از خبرنگاران گفت: در حوزهای مانند آموزش که با افکار عمومی سروکار دارد، سرعت در اطلاعرسانی و شفافیت، بهترین راه جلوگیری از شکلگیری شایعات است.
موضوعاتی همچون سلامت روان دانشآموزان، تشکیل پرونده سلامت، مقابله با آسیبهای اجتماعی و نظارت بر فضای تربیتی مدارس نیز از دیگر محورهای مطرحشده بود.
فعالان رسانهای در این بخش تأکید کردند: نقد رسانهای با نیت اصلاح امور است نه تخریب، و در بسیاری موارد بازتاب همین نقدها باعث اصلاح رویهها و ارتقای عملکردها شده است.

آموزشوپرورش مأموریتی انسانی دارد
«ایوب رضایی»، مدیرکل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در سخنانی، رسانهها را یاران فکری و اجتماعی آموزشوپرورش خواند و گفت: آموزشوپرورش تنها یک دستگاه اجرایی نیست؛ مأموریتی انسانی دارد و با بخش عمدهای از جامعه در ارتباط است. بدون همراهی رسانهها، تبیین مأموریت این دستگاه امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به گستردگی آموزشوپرورش در استان افزود: بیش از ۱۵ هزار فرهنگی و ۱۷۰ هزار دانشآموز در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند و این حجم ارتباط مستقیم با مردم، اقتضای تعامل و پاسخگویی گستردهتری دارد.
عدالت آموزشی در دستور کار دولت چهاردهم
مدیرکل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از این نشست، به سیاستهای دولت چهاردهم در حوزه عدالت آموزشی اشاره کرد و یادآور شد: در دولت فعلی بیش از ۶۰ مدرسه کانکسی با جمعیت بالای ۱۰ نفر جمعآوری شده و روند ساخت فضاهای آموزشی در مناطق کمبرخوردار ادامه دارد. هدف ما توسعه عدالت آموزشی در همه نقاط استان است.
وی ادامه داد: میانگین نمرات دانشآموزان تنها یکی از شاخصهاست. اگرچه اندکی کاهش داشتیم، اما کهگیلویه و بویراحمد جزو استانهایی بود که کمترین میزان افت تحصیلی را تجربه کرد.
توسعه رشتههای مهارتی و هنرستانها
رضایی با بیان اینکه توسعه آموزشهای مهارتی در دستور کار است، گفت: سهم رشتههای فنیوحرفهای از ۳۰ به ۳۳ درصد افزایش یافته و در دو سال آینده آثار آن در بهبود وضعیت تحصیلی نمایان خواهد شد. احداث هنرستانهای جدید در مرکز استان و تجهیز کارگاههای مهارتی از برنامههای اولویتدار ماست.
وی محورهای اصلی برنامه سال جاری را توانمندسازی معلمان، ارتقای کیفیت آموزشی و رصد مستمر میانگین نمرات اعلام کرد.
توجه به سلامت و تربیت در کنار آموزش
مدیرکل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به اقدامات فرهنگی و پرورشی گفت: در حوزه نماز، قرآن، آسیبهای اجتماعی و سلامت دانشآموزان اقدامات خوبی انجام شده است. امسال بیش از ۸ هزار دانشآموز در برنامههای معنوی مانند اعتکاف شرکت کردند که نشانه پویایی بخش فرهنگی مدارس است.

رسانهها از حاشیه پرهیز کنند
مدیرکل آموزشوپرورش در پاسخ به برخی موضوعات رسانهای از جمله پرونده زمین آموزشی نجفآباد گفت: هیچگاه آموزش وپرورش اعلام عدم نیاز نکرده است و اصلاح رسمی نیز به شهرداری ارسال شده است. متأسفانه برخی سوءبرداشتها در فضای رسانهای گسترش یافت که با گفتوگوی مستقیم قابل رفع بود.
رضایی در پایان با تأکید بر پرهیز از حاشیهها افزود: ما وظیفهای جز ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی نداریم. رسانهها بازوی فکری ما هستند و باید با نقد منصفانه، یاریگر آموزشوپرورش در مسیر تحقق مأموریت انسانی و فرهنگی خود باشند.
به گزارش خبرنگار تابناک از کهگیلویه و بویراحمد، نشست هیئت اندیشهورز بسیج رسانه استان را میتوان تلاشی برای شکلگیری گفتمانی تازه میان آموزشوپرورش و رسانه دانست؛ گفتمانی که در آن، «نقد» و «همکاری» دو ضلع مکمل خواهند بود.
در این نشست رسانهها از ضرورت پاسخگویی مدیران سخن گفتند و مدیر آموزشوپرورش نیز از همراهی و شفافیت؛ و اگر این تعامل آنگونه که در سخنان مطرح شد، استمرار یابد، نتیجهاش نهتنها به بهبود عملکرد آموزش و پرورش کمک میکند، بلکه تقویت سرمایه اجتماعی در استان را در پی خواهد داشت.
انتهای پیام/