مدیرکل استاندارد ایلام ؛
مدیرکل استاندارد ایلام گفت:سازمان نظام مهندسی، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شهرداری ها و همه دستگاه های اجرایی باید در ساخت و سازها در به کارگیری مصالح استاندارد از جمله تیرچه اهتمام و توجه ویژه داشته باشند و مسوولان مربوطه را ملزم به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد کنند.
کد خبر: ۹۹۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲ 09 October 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛  مهناز همتی روز شنبه در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران از واحد تولیدی تیرچه و بلوک واقع در شهرک صنعتی روستای گله جار از توابع شهرستان تازه تاسیس چوار اظهار داشت: انتظار می‌رود از صدور مجوزهای سنتی برای تولید تیرچه و بلوک جلوگیری شود و در این راستا نشست‏‌های متعددی با سازمان نظام مهندسی برگزار شده است.

همتی افزود: تیرچه و بلوک از مصالح سازه ای مهم است که نقش بسزایی در پایداری ساختمان ها در برابر زلزله دارد ولی تقریبا اکثر آنها در کارگاه های سنتی تولیدی می شود.

وی گفت: اکثر این کارگاه ها به صورت فصلی و با کارگران غیرماهر و شرایط سخت نامعلوم مباردت به تولید می کنند که این مسئله موضوع استاندارد سازی را با مشکل بسیار جدی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه مطابق استاندارد تولید خرپای تیرچه به صورت قوس الکترونیکی با الکترود دستی ممنوع است ،افزود: این موضوع سالیان متوالی است که عنوان می شود اما با توجه به عدم وجود زیرساخت در استان تیرچه غیر استاندارد و ناایمن در ساخت و سازها کماکان مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرکل استاندارد ایلام با اشاره به لزوم صنعتی سازی تیرچه در ایلام، تاکید کرد: سال گذشته حرکت های مناسبی در راستای صنعتی سازی تیرچه انجام شد اما سرعت پیشرفت کار توسط صنعتگران بسیار کند است و تاکنون تنها چند واحد تولیدی موفق به صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد شده است.

همتی خواستار سرعت بخشیدن به مرحله تولید آزمایشی واحدهای صنعتی تیرچه شد تا برخی از دغدغه های بکارگیری مصالح غیر استاندارد کاسته شود.

مدیرکل استاندارد ایلام با بیان اینکه چهار واحد تولیدی تیرچه و بلوک دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۲ مورد فعال، یک مورد در حال دریافت پروانه استاندارد و یک مورد هم در مراحل اخذ پروانه استاندارد است.

همتی با بیان اینکه تولید کننده‌های تیرچه و بلوک در استان به طور عمده سنتی هستند و با استانداردهای پایین اقدام به تولید می ‎کنند، بیان کرد: واحدهای استاندارد تولید تیرچه و بلوک باید دارای سیستم نم زنی، اتاق رطوبت و طرح اختلاط داشته باشند.

وی ادامه داد: در برخی از بازدیدها واحدهایی مشاهد می‌شود که تعدد سازمان‌‏های مجوز دهنده برای واحدهای تولید تیرچه و بلوک خود تبدیل به یک معضل شده است.

وی اضافه کرد: در چند سال اخیر مصالح نوین مانند دیوارهای پیش ساخته و یا سقف‎های پیش تنیده جایگزین مصالح قدیمی شده و این نوع مصالح می‌توانند نقش مهمی در ایمن سازی ساختمان‎‌ها داشته باشند.

مدیرکل استاندارد ایلام تاکید کرد: با این حال در زمینه تیرچه و بلوک با توجه به اینکه بیشتر تولیدکنندگان افراد با توان فنی پایین هستند استاندارد لازم را ندارند و توقیف خط تولید آنها نیز امکان پذیر نیست چون که دستگاه‎های آنها تنها شامل دستگاه قالب دهنده، یک بیل و بدون طرح اختلاط است.

وی گفت: واحدهای تولید تیرچه، بلوک و بتن باید سایه بان داشته باشند چون نباید چنین مصالحی در معرض مستقیم نور آفتاب قرار گیرند./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار