مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان ایلام:
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان ایلام گفت: ناظرینی که در کشتارگاه‌ها مستقر می‌شوند دوره آموزش احکام ذبح شرعی را طی کرده و در فرایند کشتار موضوعاتی از قبیل اهمیت حلال خوری، ساماندهی ذبح شرعی، شرایط ذبح در دام های سبک و سنگین، وسیله ذبح، استقبال از قبله و گفتن بسم الله را رعایت کنند.
کد خبر: ۹۹۰۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰ 04 September 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر علی‌یار بازیار عنوان کرد: طبق قانون نظارت بر ذبح شرعی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده همه کشتارگاه‌های سطح کشور ملزم شدند که علاوه بر ناظر بهداشتی یک ناظر ذبح شرعی بر فرایند ذبح نظارت داشته باشد.

وی بیان داشت: تمام گوشت هایی که در کشتارگاه تولید می شود تحت نظارت ناظر ذبح شرعی و ناظر بهداشتی از طرف دامپزشکی قرار دارد به همین دلیل است که ما به همشهریان و هم استانی های‌مان توصیه می‌کنیم حتماً مواد پروتئینی و گوشتی خودشان را از مراکز مجاز خریداری کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه تمام کشتارگاه‌های سطح کشور و استان علاوه بر نظارت دامپزشکی باید دستورالعمل های کد حلال را نیز رعایت کنند، تصریح کرد: در سطح استان چندین دوره آموزش برای ناظران برگزار شده و این فعالیت به طور مداوم و مستمر ادامه دارد .

بازیار مطرح کرد: ناظرینی که در کشتارگاه‌ها مستقر می‌شوند دوره آموزش احکام ذبح شرعی را طی کرده و در فرایند کشتار موضوعاتی از قبیل اهمیت حلال خوری، ساماندهی ذبح شرعی، شرایط ذبح در دام های سبک و سنگین، وسیله ذبح، استقبال از قبله و گفتن بسم الله را رعایت کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی استان افزود: فرایند ذبح باید به طور کامل زیر نظر، ناظر ذبح شرعی انجام بگیرد و ناظر باید چندین نفر را به عنوان ضابط آموزش بدهد و حتی ممکن است به دلیل حجم بالای کشتار چند نفر را به صورت علی‌البدل آموزش بدهند تا بتوانند در فرآیند کشتار کمک‌کننده باشند، بنابراین ،این اطمینان را به همشهریان می‌دهیم که ذبح شرعی کاملاً رعایت می‌شود.

بازیار یادآور شد: کشتارگاه ها به سه دسته کشتارگاه صنعتی، سنتی و نیمه صنعتی تقسیم می‌شوند و در کشتارگاه‌های استان برای مثال دو کشتارگاه ایوان ذبح به صورت صنعتی و زیر نظر ناظرین انجام می شود.

وی ادامه داد: کشتارگاه‌های سنتی به دلیل قدیمی بودن دیگر جوابگوی حجم زیاد جامعه نیستند که ما از طریق معاونت فنی دامپزشکی پیگیراین موضوع هستیم که به کمک استانداری و سازمان شهرداری، کشتارگاه های سنتی را توسعه دهند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان ایلام با بیان اینکه افرادی می‌گویند کشتارها را به صورت جمعی و با دستگاه ذبح می‌کنند، گفت: شایعه می‌شود که در ذبح این کشتارها دقت لازم نشده و حرام هستند، این موضوع را کاملاً رد می کنیم، چون ذابحان ما آموزش‌دیده هستند و دانه دانه کشتارها را ذبح می‌انجام می‌دهد و هر کسی که شکی دارد می‌تواند به اداره دامپزشکی استان مراجعه کند و برای نظارت، ما آنها را به کشتارگاه ببریم که فرایند ذبح شرعی را به طور کامل از نزدیک ببینند و خیالشان راحت شود.

بازیار با بیان اینکه ۸۰۰ تا۱۰۰۰ بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه ذائقه مردم استان به این شکل است که باید قبل از ذبح دام را بینند که این باعث انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان می‌شود.

وی به مردم توصیه کرد: گوشت مورد نیاز را از کشتارگاه‌ها و قصابی‌های غیر مجاز تهیه نکنند./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار