رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: خسارت های وارده بر زیربخش های کشاورزی ناشی از خشکسالی یک سال اخیر طبق برآوردهای انجام شده هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.
کد خبر: ۹۸۸۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ 25 August 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ محمدعلی اقدسی  اظهار داشت: این خشکسالی ها در سال زراعی جاری ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ به زیربخش های مختلف زراعت، باغبانی، دام، طیور، شیلات، زنبورعسل و حفظ نباتات بوده است.

وی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مزارع دیم گندم، بیش از ۲۰ درصد مزارع گندم آبی و کلزا خسارت دیدند و هشت میلیارد تومان در مجموع خسارت به بخش های زراعی جهاد کشاورزی ناشی از خشکسالی در بخش های گندم، جو، کلزا، حبوبات، گلرنگ وعلوفه به استان وارد شد.

رییس جهاد کشاورزی ایلام تاکید کرد: چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی باغی استان به زیر کشت محصول رفت که به علت خشکسالی چهار هزار و ۶۱۱ تن به محصولات باغی استان با ارزش ریالی ۲۳۰ میلیارد ریال خسارت وارد شد که البته بیش از ۹۳ درصد باغات تحت پوشش بیمه قرار دارد.

اقدسی یادآور شد: خشکسالی ها ۴۳۰ میلیارد ریال خسارت به مزارع ماهیان سردآبی و گرم آبی به میزان یک هزار و ۵۰۰ تن وارد کرد که البته برای کاهش مقدار خسارت ها اقدامات پیشگیرانه ای چون مکانیزاسیون مزارع، استفاده از سیستم های هواده، استفاده از سیستم آب برگشتی، مدیریت بهداشت و تغذیه انجام گرفت.

وی ادامه داد: ۱۱۰ میلیارد ریال از محل پرداخت تسهیلات و ۱۵ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات عمرانی برای جبران خسارت های وارده به بخش شیلات درنظر گرفته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام درباره خسارت های وارده به زیربخش های دام و طیور هم توضیح داد: در حوزه دام ۶۲ میلیارد ریال خسارت به ۱۸۳ واحد پرورش دام وارد شد که برای جبران خسارت این حوزه ۳۰ میلیارد ریال به صورت بلاعوض و ۳۲ میلیارد ریال هم تسهیلات کم بهره پرداخت می شود.

اقدسی با بیان اینکه ۹۰ واحد پرورش طیور به میزان ۷۰ میلیارد ریال خسارت ناشی از خشکسالی دیده اند، افزود: برای جبران این خسارت های وارده در مجموع ۷۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به نسبت مساوی ۳۵ میلیارد ریالی برای مرغداران خسارت دیده در نظر گرفته شده است.

وی در مورد خسارت های بخش زنبورعسل هم گفت: ۲۰ هزار کلنی زنبور عسل به میزان چهار و نیم میلیارد ریال خسارت ناشی از خشکسالی را متحمل شدند و برای جبران خسارت زنبورداران ۲ و نیم میلیارد ریال کمک بلاعوض و ۲ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده است.

اقدسی ادامه داد: در زیربخش حفظ نباتات هم ۲۵ میلیارد ریال به ۵۰ هزار مزرعه خسارت وارد شد که در راستای کاهش خسارت ها اقدامات پیشگیرانه ای چون مبارزه با آفت سِن مادر در سطح چهار هزار و ۵۰۰ هکتار، تامین و تهیه سموم مورد نیاز دفع آفات و آگاه سازی کشاورزان انجام گرفت.

وی افزود: مراتع استان به علت خشکسالی عدیده امسال با کاهش تولید شدید علوفه مواجه بود هرچند در بیشتر استان های کشور وضعیت به این گونه است و البته سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام برای افزایش منابع آبی خود توسعه عملیات های آبخیزداری را در دستور کار دارد و هم اکنون بزرگترین طرح آبخوان کشور در شهرستان دهلران است و امسال تقویت و توسعه طرح های عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار