سخنی با دادستان استان؛
«سلطان» واژه ای است که مدتهاست در سپهر سیاسی و اقتصادی کشور باب شده و هرگاه کالا و جنسی نایاب و گران شد باید به دنبال سلطان آن گردید و منشا گرانی و نایابی آن را در «سلطان» آن کالا جویا شد.
کد خبر: ۹۶۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰ 28 April 2021

تابناک ایلام ، بهروز مردانی :: «سلطان» واژه ای است که مدتهاست در سپهر سیاسی و اقتصادی کشور باب شده و هرگاه کالا و جنسی نایاب و گران شد باید به دنبال سلطان آن گردید و منشا گرانی و نایابی آن را در «سلطان» آن کالا جویا شد.

این روزها و با آغاز برداشت محصولات کشاورزی خصوصا در مناطق جنوبی استان حسابی بازار این راسته و در راس آن «کاه» داغ بوده و قیمت های نجومی و سر به فلک کشیده آن سر هر شنونده ای را سوت می کشد.

در این یادداشت قصد آن را نداریم که از کاه کوه بسازیم اما مسئله و بازار کاه این روزها آنقدر حساس و حیاتی شده که اگر سریعا به آن ورود و رسیدگی نشود کوهی از مشکلات گریبان گیر بخش مولد استان یعنی دامداران در آینده نزدیک خواهد گرفت.

عدم بارش های مناسب و به ثمر ننشستن محصولات کشاورزی و ضعف پوشش گیاهی در جای جای کشور و کشورهای همسایه حکایت از خشکسالی شدید و کاهش علوفه و نهاده های دامی دارد. بطوریکه عوامل فوق باعث شده عده ای فرصت طلب با پیش بینی وضعیت موجود اقدام به خرید محصولات کشاورزی کشاورزان پیش از موعد برداشت با قیمتهای نجومی و سرسام آور نموده و حسابی دست دامداران منطقه را در پوست گردو گذارند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی قیمت کاه به شدت افزایش و حسابی سروصدا به پا کرده تا جایی که در بعضی نقاط جنوب استان نرخ کاه بر اساس نرخ دلار معامله میگردد.

افزایش بی رویه قیمت کاه و علوفه های دامی در سایه نبود نظارت و عدم توجه متولیان و مسئولان استان کام دامداران را تلخ و سلطان های کاه را خلق کرده است.

دلالانی که با سو استفاده از موقعیت پیش آمده و نبود نظارت و موانع موجود براحتی جولان داده و محصولات کشاورزان را جمع آوری و برای سایر استانها و حتی خارج از کشور صادر می کنند. و دامدارانی که با قوانین دست و پاگیر دامهایشان به فروش نرفته و اینک با گرانی و نبود علوفه حسابی کلافه و نالان مانده اند.

حال اگر دادستان استان به موضوع مورد اشاره ورود و رسیدگی عاجل ننمایند قطعا سلاطین کاه شکل گرفته و همچنین بخش عظیمی از جمعیت مولد استان به فناه خواهند رفت./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار