این روزها تب برندسازی برخی از مدارس دولتی در حال تبدیل شدن به یک آسیب مهم در نظام آموزشی بویژه در استان اردبیل می باشد.
کد خبر: ۹۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸ 20 September 2015
این روند خزنده از چند سال پیش در حال رشد در بسیاری از شهرستان های استان بویژه مرکز آن می باشد ، روندی که طی آن بدون دلیل منطقی برخی از مدارس بعنوان برند مطرح شده و اولیای دانش آموزان برای ثبت نام و تحصیل فرزندان خود در آنها دست و پا می شکنند.
بسیاری از خانواده ها تصور می کنند که در این مدارس اموزگاران برتر به کار گرفته شده و از امکانات آموزشی و پرورشی بیشتری نیز برخوردار هستند و به این دلیل به تحصیل فرزندان خود در آنها راغب هستند.
برند سازی در مدارس غیر انتفاعی که بنوعی بر پایه دریافت هزینه های آموزشی از خانواده ها فعالیت می کنند شاید قابل پذیرش باشد ولی این موضوع در مدارس دولتی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید با آن برخورد شود.
این روند رو به رشد که شاید بیماری آموزشی بسیاری از مناطق کشور باشد موضوع عدالت آموزشی و پراکنش مناسب خدمات تحصیلی را در مناطق مختلف بشدت در معرض خطر قرار می دهد.
این روند می تواند موجب تراکم دانش اموزان برتر در مدارسی خاص و در نتیجه تمایل آموزگاران برای تدریس در آنها و شکل گیری نوعی نظام طبقاتی در آموزش و پرورش شود.
مسوولان آموزش و پرورش اردبیل نیز با اذعان به این مشکل می گویند که برخی مدارس بی جهت مورد توجه خاص اولیای دانش آموزان قرار گرفته و آنها هیچ تفاوتی با دیگر مدارس ندارند و برخی تبلیغات موجب بروز این مشکل شده است .
به گفته یکی از مقام های مسوول آموزش و پرورش اردبیل ، تابستان امسال و در موعد ثبت نام فشار زیادی از این جهت به آنها وارد شد زیرا بسیاری از خانواده ها دوست داشتند که فرزندانشان در چند مدرسه خاص در استان و شهرستان تحصیل کنند.
پراکنش مناسب و عادلانه مدارس و تجهیزات آموزشی در مناطق مختلف اعم از شهر و روستا و تقسیم دبیران و آموزگاران برای تدریس در آنها حقی است که قانون برای تمام خانواده های ایرانی وضع کرده و شایسته نیست که این تساوی آموزشی مورد خدشه قرار گیرد.
مسوولان آموزش و پرورش باید از هم اکنون با این پدیده برخورد کرده و جلوی ناعدالتی آموزشی را بگیرند و در این راستا شایسته است که آنها توجه خاصی به مناطق محروم داشته و حمایت های ویژه ای از خانواده های بی بضاعت داشته باشند.
* سیفعلی موسی زاده- خبرنگار ایرنا در اردبیل
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اقادایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
بسیاری از معلمان مدارس دولتی انگیزه ای برای کار و تدریس ندارند و اکثر اولیا ترجیح می دهند فرزندانشان در مدارس هیت امنایی تحصیل کنند و این مدارس هستند که برند سازی می کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار