مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام؛
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: قیمت تمام شده هر متر مکعب در استان ایلام در دو حوزه شهری و روستایی نزدیک به ۴ هزار تومان است اما آنچه که از مشترکین بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دریافت می شود نزدیک ۱۱۰۰ تومان می باشد.
کد خبر: ۹۷۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹ 26 June 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ نورالله تیموری در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان ایلام، اظهار کرد: امسال یک سال خاص در زمینه تامین منابع آبی در استان است، در استان ایلام وضعیت بارش ها نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد کاهش بارش داشته ایم و یکی از مهم ترین چالش های پیش روی آب و فاضلاب است که این خشکسالی در تاریخ ۵۰ ساله کشور بی سابقه است.

وی افزود: تاثیر این خشکسالی بر منابع آب زیرزمینی به نحوی است که در بیشتر چاه های تامین منابع آب شرب در استان، با افت سطح آب مواجه شده ایم و این کاهش حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است.

تیموری یادآور شد: گرمای زودرس یکی دیگر از مشکلات پیش رو است، گرمای هوا امسال از انتهای فرودین ماه در استان شروع شده است، نوسان برق و افت فشار برق یکی دیگر از مشکلات است که به دلیل کمبود بارش ها در استان و کشور اتفاق افتاد است.

وی بیان داشت : چالش بعدی کولرهای آبی به شمار می رود که در شهر ایلام نزدیک به ۸۰ هزار کولر آبی داریم که سرانه مصرف هر کولر ۲۵۰ متر مکعب است که این میزان به مصرف آب شرب در تابستان اضافه می شود.

مدیر عامل آب و فاضلاب ایلام افزود: چالش بعدی فضای سبز است که مصارف بالایی را برای شرکت آب و فاضلاب ایجاد می کنند، بر اساس آمار شهرداری بیش از ۱۵۰ هکتار فضای سبز در شهر ایلام وجود دارد که به ازای هر هکتار ۲ لیتر و سالانه نزدیک به ۳۰۰ لیتر بر ثانیه در فضاهای سبز مصرف آب داریم و چیزی در حدود ۲۲۰ لیتر از آب شرب ایلام برای فضای سبز در سال استفاده می شود.

وی  یادآور شد: مصارف آب هم یکی از چالش های بعدی در استان به شمار می رود، میزان مصرف در جامعه روستایی ۱۲۰ لیتر است که در استان ایلام در حال حاضر ۳۴۰ لیتر آب برای جمعیت روستایی استان تولید می شود که این میزان سه برابر استانداردهای جهانی است، در حوزه شهری نیز میزان تولیدی آب ۲۸۰ لیتر است که این میزان نیز ۲ برابر استانداردهای کشور است.

تیموری  بیان کرد: موضوع بعدی عدم رعایت مصرف صحیح آب است که برخی از مشترکین در خانه باغ ها، استفاده برای دام و شستشوی منازل و دیگر مصارف استفاده می کنند، باید گفت که آب در استان ایلام گرانترین آب در کشور است، به دلیل شرایط کوهستانی و توپوگرافی که در سطح استان وجود دارد و از طرفی هم هزینه استهلاک زیاد است که آب استان ایلام به گرانترین آب در کشور تبدیل شده است، از طرفی دیگر هزینه اجرای طرح های آب و فاضلاب هزینه بیشتری نسبت به سایر نقاط کشور است.

وی یادآور شد: قیمت تمام شده هر متر مکعب در استان ایلام در دو حوزه شهری و روستایی نزدیک به ۴ هزار تومان است اما آنچه که از مشترکین بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دریافت می شود نزدیک ۱۱۰۰ تومان می باشد.

تیموری افزود: موضوع مصرف آب در استان متاسفانه نزد مشترکین رعایت نمی شود که انتظار می رود این امر مورد توجه مشترکان آب در تمام نقاط استان قرار گیرد.

 وی گفت: در برخی از روستا های استان دام های از منابع آب شرب روستایی استفاده می کنند که نزدیک سه هزار نفر در این روستاها و ۷۰ هزار دام داریم که آمار بالایی برای مصرف آب به شمار می رود که از آب شرب استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام از دستگاه های متولی عشایر و مناطق روستایی درخواست کرد: که شرایطی فراهم کنند که دام های این مناطق روستایی از منابعی غیر از منابع آب شرب برای مصارف دام استفاده شود.

وی بیان کرد: فرسودگی شبکه های آب یکی دیگر از چالش های پیش روی در حوزه آب استان است، قستمی از منابع آب استان در هدرفت شبکه ها از بین می رود و این مجموعه عوامل و چالش هایی است که با آن موجه هستیم، در سال گذشته حدود ۲۴۰ میلیارد تومان در حوزه آب در استان ایلام هزینه شده است و استان ایلام یکی از استان های پیشرو در حوزه طرح های آبی در کشور است.

تیموری بیان کرد: با تلاش همه همکاران در سال های گذشته تلاش شده است که میزان آبرسانی سیار به روستاهای استان کاهش یابد که در سال های گذشته تعداد ۱۲۵ روستا از آبرسانی سیار استفاده می کردند که این میزان به ۱۸ روستا در استان ایلام کاهش یافته است.

وی ابراز کرد: شاخص بهرمندی در استان ایلام نسبت به متوسط کشور رشد خوبی داشته است و استان ایلام عملکرد بسیار خوبی در این حوزه داشته است که با همکاری همه مردم، مسئولان و رسانه های استان شکل گرفته است و سطح ارائه خدمات ارتقا پیدا کرده است، در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات آبرسانی قرار دارد و ۵۵ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاصلاب قرار دارد./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار