رئیس اداره نظارت برحیات وحش خراسان جنوبی گفت: : با وجود شرایط سخت کاری، اقلیمی، جغرافیایی ، عدم دسترسی وسایل نقلیه به بسیاری از نواحی، محیط‌بانان سخت کوش در اعماق زیستگاه‌ها و مناطق دور افتاده به طور وقفه به آبشخورها توجه می‌کنند و برای تامین آبشخور‌ها نیاز به اعتبارات ویژه دارد
کد خبر: ۹۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 15 September 2015

بهمن مودی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، گفت: عدم دسترسی حیات وحش به منابع آبی به خصوص با آغاز گرمای هوا در فصل تابستان و در مناطق کویری مرکز ایران طی سال‌های اخیر به یکی از بزرگترین معضلات مدیریت حیات وحش در کشور تبدیل شده است و یکی از مهمترین دلایل نابودی تنوع زیستی و کاهش جمعیت وحش به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: قطع ارتباط و جزیره‌ای شدن زیستگاها بر اثر گسترش مراکز انسانی و توسعه بی‌ضابطه جاده‌ها مانع مهاجرت و جابجایی‌های حیات وحش برای دسترسی به منابع آبی شده است.

رئیس اداره نظارت برحیات وحش خراسان جنوبی تصریح کرد: در این شرایط حیوانات تشنه برای دسترسی به آب به ناچار از زیستگاه امن خود خارج وبه جوامع انسانی مانند روستاها، مزارع و یا آبشخور دام‌های اهلی نزدیک شده و توسط افراد سودجو یا سگ‌های گله یا براثر برخورد با خودروهای عبوری کشته می‌شوند.

مودی با اشاره به اینکه فراهم نمودن امکان دسترسی وحش به منابع آبی در نقاط امن زیستگاه‌ها یکی ازمهمترین برنامه‌های مدیریتی حیات وحش در مناطق بیابانی کشور به شمار می‌رود، اظهارکرد: در این راستا طرح احداث آبشخور، مرمت، لایروبی چشمه‌ها،آب انبارها و همچنین آماده‌سازی منابع آبی و تقویت حفاظت در نواحی حساس به ویژه کریدور‌های مهاجرت حیات وحش در سطح عرصه‌های تحت مدیرتی استان همه ساله پیگیری و به طور مستمر ادامه دارد

وی گفت: ایجاد و نگهداری منابع آبی در سطح زیستگا‌ه‌ها تاثیری حیاتی در نگهداری و حفاظت از انواع حیات وحش و ذخایر ژنیتیکی داشته که با حمایت ارزشمند مسئولین به ویژه مدیریت بحران و مردم ، اجرا و استمرار یافته و از طرفی ماهیت پروژه‌ها به صورتی است که باید هرساله به صورت بی‌وقفه انجام شود.

رئیس اداره نظارت برحیات وحش خراسان جنوبی افزود: با وجود شرایط سخت‌کاری و اقلیمی و عدم دسترسی وسایل نقلیه به بسیاری از نواحی، محیط بانان سخت کوش در اعماق زیستگاه‌ها و مناطق دورافتاده به طور وقفه به آبشخورها رسیدگی می‌کنند و این امر نیاز به اعتبارات ویژه دارد.

مودی گفت: آبشخور‌های مصنوعی که از جنس فلز یا سیمانی هستند نیاز آبی حیوانات را فراهم نمی‌کند این حوضچه‌ها به صورت دستی و یا ذخیره آب باران یا هدایت از ارتفاعات آبگیری می‌شوند.

وی با بیان اینکه آبشخور‌ها مکانی مناسب از جهت امنیت و عدم وجود تعارضات انسانی با حیات وحش است افزود: روش تامین آب و راه دسترسی محیط بانان جهت لایروبی و تعمیرات احتمالی مد نظر قرار می‌گیرد.

رئیس اداره نظارت برحیات وحش خراسان جنوبی گفت: برای ساخت آبشخورها در حیاط وحش نیاز به امنیت، عدم تعارضات انسانی با انسان ودام، استفاده از مصالح طبیعی تا حد ممکن، شیب زمین، ارتفاع مناسب آبشخور، روش تامین آب و ایجاد راه دسترسی جهت مرمت است.

مودی تصریح کرد: در فصل زمستان با توجه به بارش نزولات آسمانی نیاز حیات وحش جهت تامین آب به آبشخور کم می‌شود لذا فرصت مناسبی برای جهت لایروبی، سرویس و تعمیرات آبشخورها است
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار