عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: در استفاده از تکنولوژی باید در طراحی زنجیره ارزش عناب ورود پیدا کرد.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲ 13 May 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، مهدی خیاط با اشاره به روش‌های سنتی کاشت، داشت و برداشت این محصول گفت: استفاده از شیکر برای برداشت محصول عناب یک ضرورت است و لازم است با جایگزینی ماشین آلات به جای انسان ضمن افزایش سرعت فرایند برداشت محصول در هزینه‌های نیروی انسانی صرفه جویی کنیم.

وی همچنین عدم وجود برنامه برای ضایعات محصول عناب را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در حالی که ضایعات این محصول از جمله برگ‌های این درخت قابلیت شویندگی طبیعی دارند، اما پس از برداشت محصول عناب، صرفا از آن به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود.

وی با اشاره به خواص دارویی ارزشمند عناب، گفت: برای توسعه اقتصادی این محصول مزیت دار خراسان جنوبی ورود این محصول به بازار داروها و مکمل‌ها، مورد نیاز مردم است.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: عناب خواص ضد افسردگی و ضد استرس دارد و تولید داروهای ضد افسردگی از این محصول ارزشمند در کشور مغفول مانده است.

خیاط گفت: در بازارهای جهانی چیپس، پاستیل، بیسکویت، قرص عناب، آبنبات عناب و ده‌ها فراورده دیگر توسط کشور چین عرضه می شود و مورد استقبال نیز قرار گرفته است، در حالی که در بازارهای داخلی هیچ‌یک از این فراورده‌ها به مردم عرضه نمی‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح پژوهشی «ناسایی چالش ها و موانع توسعه صنعت و بازار و ارائه راهکارهای عملیاتی با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان محصول عناب» توسط مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: شایسته است پژوهشگران این طرح موانع ورود به صنایع تبدیلی برای محصول عناب را مورد بررسی قرار دهند.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار