صندلی‌های خالی ۴ سینمای خراسان جنوبی در انتظار حمایت مسئولان است، هر چند که این روزها به‌دلیل اکران فیلم جذاب "محمد رسول‌الله(ص)" کمی حال و هوای سینماهای استان تغییر پیدا کرده و صندلی‌های سینماهای استان رنگ مردم را به‌خود دیدند.
کد خبر: ۹۳۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶ 13 September 2015
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، یادش بخیر مادربزرگم برایم تعریف می‌کرد زمان قدیم که کسی تلویزیون نداشت، مردم برای دیدن فیلم‌ها به مکان‌هایی به نام تماشاخانه می‌رفتند که بسیار تاریک بود.
هیچ وقت یادم نمی‌رود که برای دیدن فیلم در آن مکان چقدر سروصدای دستگاه‌ها و تجهیزات بود که فیلم به سختی نمایش داده می‌شد، اما در سال‌های گذشته که سینماها پیشرفت زیادی کرده هر وقت از جلوی سینما رد می‌شدیم صف‌هایی پر ازدحام جمعیت برای خرید بلیط و رفتن به سینما را می‌دیدیم که برای رفتن و دیدن فیلم در سینما باید در انتظار نوبت قرار می‌گرفتند و در این بین بساط خرید پفک، تخمه و چیپس نیز به راه بود.
اما امروزه از جلوی درب سینماها که رد می‌شویم دیگر از آن شوق و ذوق خبری نیست، حتی پسرکی که درون دکه خود تخمه می‌فروخت هم دیگر شوق و ذوقی برای فروش ندارد.
متأسفانه یکی از مسائلی که نسبت به آن بی‌توجه هستیم، تماشای فیلم‌هایی است که تنها به دلیل حضور بازیگران مطرح سینمای کشور، مورد استقبال ما قرار می‌گیرد، در حالی که شاید این نوع فیلم‌ها از نظر محتوا بی‌ارزش تلقی شوند و در حال حاضر سینماگران کشورمان از وضعیت سینماهای کشور گله دارند و برخی معتقدند که وضعیت سینمای امروز ما نگران کننده است.
مردم به دلیل کمبود مکان‌های تفریحی سالم برای گذراندن اوقات فراغت خود به سینماها روی می‌آورند و گاهی هم به موسسات فرهنگی برای گرفتن فیلم‌ها اما کمبود فیلم‌هایی با محتوای خوب به طور یقین به مرور زمان سبب آسیب به بدنه فرهنگ سینمای کشور می‌شود.
خراسان جنوبی در بخش سینما حرف زیادی برای گفتن ندارد
در خراسان جنوبی که از نظر زیرساخت تفریحی و گردشگری با کمبود مکان مواجه است در حوزه سینما حرفی برای گفتن ندارد، زیرا 2 سینمای بهمن و فردوسی مشغول به فعالیت هستند که از این دو سینما سینمای فردوسی در حال بسته شدن است و در چنین فضایی مردم اگر به بعد محتوایی فیلم‌ها هم توجه کنند چون قدرت انتخاب زیادی ندارند باید برای گذرداندن ساعت تفریح هرچه بر پرده سینما به نمایش گذاشته می‌شود را تماشا کنند، حال این فیلم‌ها چه با فرهنگ این خطه سازگار باشد چه نباشد.

طبق آمارها متأسفانه در خصوص کیفیت محتوای فیلم‌ها تعداد کمی فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان خوب و مطرح در کشور داریم و این امر سبب می‌شود که مردم برای دیدن فیلم‌هایی که شاید محتوای خوبی ندارند رضایت دهن. که این ایام با ساختن فیلم جذاب و دیدنی "محمد رسول الله(ص)" تحولی در سینماهای کشور به وجود آمد.
اما یکی از مواردی که مسئولان خراسان جنوبی باید بیشتر به آن توجه کنند تقویت سینماهای استان به ویژه سینماهایی که در دست بخش خصوصی است و خراسان جنوبی با جمعیتی بیش از 700 هزار نفر اما در حوزه زیر ساخت فرهنگی به ویژه در بخش سینما در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد.
تاسیس موسسات فرهنگی هنری رغبت رفتن به سینما را از مردم گرفته‌اند
مریم زهرایی یکی از دانشجویان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: در گذشته و هنگامی که کودک بودم همیشه آرزو داشتم به همراه پدر و مادرم به سینما بروم، اما از روزی که موسسات فرهنگی هنری و کلوپ‌ها فیلم‌های سینمایی را عرضه می‌کنند و به راحتی می‌توانی از آنها فیلم کرایه کنی دیگر رغبتی برای رفتن به سینما ندارم زیرا در خانه راحت‌تر می‌شود هر فیلمی که دوست داری را تهیه و تماشا کرد.
علی اکبری یکی دیگر از همشهریان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: در گذشته هنگامی که برای تماشای فیلم به سینما می‌رفتیم آنقدر سینماها مملو از جمعیت بود که ازدحام جمعیت سبب می‌شد تماشای فیلم در حس و حال بهتری باشد اما امروزه هنگامی که برای تماشای فیلمی به سینما مراجعه می‌کنی، خالی بودن صندلی‌های اطراف حس و حال سینما را از آدم می‌گیرد و ذوقی برای رفتن به سینما نداریم.
مدیر سینمای فردوسی بیرجند نیز اظهار داشت: چندین سال است مشکلات سینما را مطرح کردم، اما مسئولان رسیدگی نمی‌کنند.
به مشکلات سینماهای بخش خصوصی توجه نمی‌شود
علی تخم‌کار با اظهار ناامیدی از وضعیت سینماهای خراسان جنوبی به ویژه سینماهایی که به بخش خصوصی واگذار شدند، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تاکنون برای سینماهایی که در بخش خصوصی واگذار شدند، هیچ اقدامی انجام نداده است.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی و سینماهای خصوصی برای گرفتن فیلم از مرکز مشکل دارند و بیشتر فیلم‌ها برای اکران به سینما بهمن که زیر نظر حوزه هنری است داده می‌شود و ما که زیر نظر بخش خصوصی هستیم همیشه در گرفتن فیلم با مشکل روبه‌رو هستیم.
مدیر سینما فردوسی بیرجند گفت: از دیگر مشکلات ما گران شدن اجاره سینما است و از دو سال گذشته تاکنون اجاره سینماها دو برابر شده است و این در حالی است که تعداد تماشاگران در سینماها افزایش نداشته است و اگر مسئولان به دنبال درآمدزایی هستند می‌شود برنامه‌های دیگری داشت.
تخم‌کار با اشاره به اکران فیلم "محمد رسول الله(ص)" افزود: استقبال زیادی تاکنون از این فیلم در این سینما نشده زیرا برای اکران این فیلم افزایش قیمت داشتیم و بیشتر مردم در روزهای سه‌شنبه که بلیط سینما نیمه بها است مراجعه می‌کنند و ما با سپاه و بسیج قرارداد داشتیم که قرارداد ما با آنها به اتمام رسیده است.
وی بیان کرد: تنها به دلیل قرار دادی که با سازنده و کارگردان فیلم "محمد رسول‌الله(ص)" داشتیم هنوز این سینما باز و دایر است در غیر این صورت به دلیل خیلی از مشکلات تاکنون درب این سینما بسته شده بود زیرا کفاف هزینه اجاره را نمی‌دهد.
بازسازی سینمای فردوس بیرجند در هاله‌ای از ابهام
مدیر سینما فردوسی بیرجند گفت: ما باید سینماهایی که وجود دارد را تقویت کنیم نه اینکه به دنبال ایجاد سینمای جدید باشیم زیرا در چند سال گذشته قرار بود بازسازی این سینما انجام شود اما این برنامه به دلایل نامشخص هنوز انجام نشده است.
مدیر سینما فردوسی بیرجند به این امید با خبرنگار تسنیم در بیرجند، مصاحبه کرد تا مشکلات این سینما پیگیری و برطرف شود، زیرا هر ساله در نزدیکی روز سینما تمامی رسانه‌ها گزارشی از آخرین وضعیت سینماها تهیه می‌کنند اما کسی پیگیر مشکلات این بخش نیست.
مدیر سینما بهمن بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: سینما بهمن بیرجند دارای 260 صندلی است و از نظر درجه  و امکانات جزو درجه یک است و از نظر دیجیتال دارای پیشرفته ترین سیستم است.
حسین واحدی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 16 فیلم در این سینما اکران شد و این سینما زیر نظر موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز تهران است و مشکلات ما نسبت به سینماهای خصوصی کمتر است.
استقبال خوب مردم از فیلم محمد رسول‌الله(ص) در سینما بهمن بیرجند
وی بیان کرد: استقبال مردم از فیلم "محمد رسول الله(ص)" خوب بوده است که بهتر از این هم می‌تواند باشد و مشکلات ما بیشتر جزئی است، اما یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در سینما بهمن بیرجند این است که ما تک سالن داریم و تنها یک فیلم را می‌توانیم اکران کنیم و همزمان چند فیلم را نمی‌توان اکران کرد.
مدیر سینما بهمن بیرجند گفت: دیگر مشکل ما کیفیت صدا است که صدای سالن سینما بهمن بیرجند در حد صدای دالبی است و سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و سرویس‌های بهداشتی مناسبی نداریم.

واحدی افزود: استقبال مردم خراسان جنوبی از سینماهای استان نسبت به سال‌های گذشته در 5 ماهه نخست امسال افزایش داشته است که این امر به همت رسانه بود و اگر تبلیغات داشته باشیم و نخبگان فرهنگی در زمینه فرهنگ سینما رفتن و فیلم‌ها بیشتر تبلیغات کنند، تماشاگران فیلم‌ها در سینماها افزایش می‌یابد.
وی بیان کرد: در حال حاضر سینما از ورشکستگی هنوز خارج نشده و در آن حدی نیست که بتواند هزینه‌های ما را تأمین کند و در بیرجند با توجه به اینکه مرکز استان است باید استقبال بیشتر باشد و خانواده‌ها باید در سبد هفتگی یا ماهانه خود برنامه رفتن به سینما را داشته باشند.
مدیر سینما بهمن بیرجند گفت: به امید روزی که مشکل سینماها برطرف شود و مردم استان بیشتر به سمت و سوی سینماها بیایند.
فعالیت 4 سینما در خراسان جنوبی
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: در حال حاضر 4 سینما در خراسان جنوبی فعال است که از این تعداد 2 سینما در بیرجند است و سینما بهمن دارای 260 صندلی و سینما فردوسی دارای 370 صندلی است.
سیدعلی زمزم افزود: سینما پارک قاین دارای 230 صندلی، سینما قدس فردوس دارای 300 صندلی و در کل تعداد صندلی‌های سینماهای خراسان جنوبی هزار و 150 صندلی است.
وی در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای تأسیس سینمای جدید در استان است، اظهار داشت: در حال حاضر برنامه جدیدی مبنی بر ایجاد سینمای جدید وجود ندارد و بیشتر این زمینه به بخش خصوصی واگذار شده که اگر بخش خصوصی وارد کار شود ما از آنها حمایت می‌کنیم.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفـت: برای شهرستان‌هایی که سینما ندارند مجوز گرفتیم که سالن‌های ارشاد را مجهز به سیستم دیجیتال شوند که در این راستا سالن ارشاد شهرستان طبس در این هفته با اکران فیلم "محمد رسول‌الله(ص)" افتتاح می‌شود.
زمزم افزود: سالن ارشاد در شهرستان طبس دارای 196 صندلی است و درخواست دیگری مبنی بر تجهیز سال ارشاد در شهرستان نهبندان درخواست دادیم و امید است تا پایان سال به سیستم دیجیتال تجهیز شود که این سالن هم 300 صندلی دارد.
وی درجواب سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر ایجاد سینما در شهرستان‌های خراسان جنوبی تصریح کرد: در استان برخی از شهرستان‌ها فاقد سینما هستند که به دلیل گران بودن هزینه‌های سینما، اعم از اجاره و دیگر موارد امکان احداث سینما وجود ندارد که در این راستا سینما سیار و نمایندگی‌هایی را معرفی کردیم تا سیستم دیجیتال سیار در شهرستان‌هایی که امکان احداث سینما ندارد، امکان پخش و اکران فیلم فراهم شود.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در زمینه ورود بخش خصوصی به سینما گفـت: اگر بخش خصوصی وارد کار شود یک سوم هزینه‌های سینما را ارشاد پرداخت می‌کند، یک سوم از هزینه‌های حمایت‌های استانی پرداخت می‌شود و مابقی توسط متقاضی پرداخت می‌شود.
به امید روزی که مشکلات سینما داران برطرف شود و مردم با شور و علاقه بیشتری برای تماشای فیلم به سینماها مراجعه کنند.
گزارش از اعظم انصاری
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار