در پی تحصن صیادان اسکله جفره؛
صحبت‌های مسوولان شیلات ایران و مسوول صیادان جفره به عنوان مخالف اجرای طرح عبور خیابان با توضیحات معاون عمرانی شهرداری بندر بوشهر بسیار متفاوت است. مخالف و موافق اجرای این طرح هدف اصلی نظرات خود را اجرا قانون و احترام به مردم می‌دانند.
کد خبر: ۹۳۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱ 12 September 2015
تابناک بوشهر: چند نفر از ملوانان بوشهر صبح امروز با تجمع در مقابل اسکله صیادی جفره به عبور خیابان از جلوی این اسکله اعتراض کردند. شهرداری بوشهر قصد دارد چهره قدیمی خیابان ساحلی حدفاصل گمرک بوشهر تا انتهای پارک شغاب را با طرح های مختلف عوض کند.  صحبت‌های مسوولان شیلات ایران و مسوول صیادان جفره به عنوان مخالف اجرای طرح با توضیحات معاون عمرانی شهرداری بندر بوشهر به عنوان مجری بسیار متفاوت است. مخالف و موافق اجرای این طرح هدف اصلی نظرات خود را اجرا قانون و احترام به مردم می‌دانند.
صیادان: از زمین 3035 متری استفاده کنند!
مسوول صیادان جفره بوشهر در خصوص تجمع امروز ملوانان اسکله جفره گفت: محل عبور این خیابان جایی است که صیادان در آن گرگور بافی می‌کنند و با عبور خیابان و تردد ماشین‌ها محوطه کارگاهی آنها از بین می‌رود در صورتی که شیلات این محل را  در اختیار آنها گذاشته است. ‌زمینی که شهرداری می‌خواهد خیابان را از آن عبور دهد تا دو سال پیش آب دریا آن را فرا‌گرفته بود و جزر و مد آب دریا از مرز محل تعیین شده گذر می‌کرد.
رسول غریبی دلیل دیگر نارضایتی صیادان را اجرا نشدن قوانین ایمنی در حریم اسکله عنوان کرد و افزود: فاصله ایمن اسکله تا خیابان باید بیست متر باشد که با این وجود از نظر ایمنی هم در این طرح از بین می‌رود.
غریبی افزود: طبق ماده 63 برنامه چهارم توسعه حریم شصت متری دریا تا ساحل باید آزاد شود. اگر شهرداری می‌خواهد طرحی را در کنار اسکله جفره اجرا کند از زمین 3035 متری که مجاور خیابان اصلی است استفاده کند و قسمتی از آن را به تملک درآورد و خریداری کند. این زمین تا سال 82 سند نداشت و دیوار کشی شد. چرا شهرداری می‌خواهد موجب ناراحتی صیادان شود؟

شیلات ایران: با بوشهر همکاریمان را قطع میکنیم!

معاونت مطالعات صیادی شیلات ایران نیز با تایید صحبت‌های رسول غریبی گفت: شیلات ایران در طرح لایروبی اسکله صیادی جفره با استحصال دریا توانست این زمین را در اختیار صیادان قرار دهد و این محوطه متعلق به شیلات است.
طاهری افزود: من نمی‌دانم چرا شهرداری بوشهر یک قوص غیر عادی به این طرح داده است و می‌خواهد آن را از فاصله دو متری اسکله جفره عبور دهد. اگر این خیابان مستقیم باشد از نظر ما هم خیلی مفید است. از نظر ایمنی این طرح نباید با این فاصله از اسکله عبور کند، فرض کنیم آتش سوزی در اسکله اتفاق افتاده است، رسیدن کمک و عبور ماشین‌های آتش نشانی با مشکل روبرو می‌شود.
وی در خصوص اینکه برخی معتقدند که با این مخالفت بعضی در فکر سواستفاده از محیط خلوت و تاریک برای انجام کارهای غیر‌ قانونی هستند گفت: ما همزمان با پروژه ساخت اسکله سیستم روشنایی را در آنجا اجرا می‌کنیم. این مسئله که قرار است سو‌استفاده‌ای از این وضعیت انجام شود کاملا اشتباه است زیرا روی اسکله جفره ستاد مبارزه با قاچاق و دریابانی نیروی انتظامی مسقر هستند و همواره تلاش می‌کنند با قاچاق مبارزه کنند.
طاهری با اشاره به وجود یک زمین با مساحت زیاد در مجاورت اسکله صیادی که شهرداری می‌تواند از این زمین استفاده کند گفت: نمی‌دانم مالک زمین 3035 متری مجاور اسکله کی هست که شهرداری حاظر است به طرحش قوص غیر عادی دهد و باعث نگرانی ما و صیادان شود ولی از مساحت زمین کسر نشود.!
این مسوول شیلات ایران در پایان از احتمال لغو قرارداد ساخت اسکله جفره خبر داد و افزود: اگر مسوولان شهرداری بوشهر بر عبور این خیابان با این فاصله کم اصرار کنند ما نیز اعتباری برای اتمام این طرح در اختیار شیلات بوشهر قرار نمی‌دهیم و مسوولان استان بوشهر از ما انتظاری نداشته باشند. قرار بر این بود که امسال مناقصه عمومی برای انتخاب پیمانکار انجام شود که با این وجود این رفتار شهرداری بوشهر دیگر مناقصه‌ای انجام نمی‌شود.

شهرداری: این طرح را اجرا میکنیم

معاون عمرانی شهرداری بوشهر توضحیات تکمیلی را در اختیار تابناک بوشهر قرار داده است که به نظر می‌رسد این اختلاف در روزهای آینده ابعاد جدیدی پیدا کند.
معاون عمرانی شهردار بوشهر در خصوص ادعای صیادان و شیلات ایران گفت: شهرداری بوشهر تنها مجری این طرح هست. این طرح در کمیسیون ماده 5 به تایید رسیده است که در آن اداره کل جهاد کشاورزی وجود داردکه شیلات نیز زیر مجموعه آن است. بنابراین نمی‌دانم اعتراض شیلاتی‌ها بابت چیست؟ ما منافع 10 نفر را به دویست نفر ترجیح نمی‌دهیم و مصوبه کمیسیون ماده 5 را اجرا می‌کنیم.
وی در خصوص ادعای شیلات ایران مبنی بر اینکه شیلات با استحصال قسمتی از ساحل آن را در اختیار صیادان قرار داده است و شهرداری نمی‌تواند از آن استفاده کند گفت: اداره کل شیلات مالک زمینی که استحصال کرده است نمی‌باشد و نمی‌تواند آن را اثبات کند. در صورتی که شیلات بتواند ادعایش را ثابت کند شهرداری بوشهر طبق قانون آن را به تملک در می‌آورد.
معاون شهردار بوشهر افزود: اینکه آقایان می‌گویند باید قانون ماده 63 به اجرا در بیاید و حریم 60 متری دریا تا خشکی به اجرا درآید به فکر منافع مردم نیستند زیرا بسیاری از منازل مسکونی شغاب، جفره و جلالی در این حریم قرار دارد. چرا سال 84 و زمانی که ما خیابان ساحلی را با این فاصله کم از منطقه مسکونی و صیادی عبور دادیم کسی اعتراض نکرد و تازه یادشان آمده اعتراض کنند؟ اگر شیلات اینقدر که گفته است به فکر انجام کار برای صیادان است چرا یک پروژه ساخت اسکله را 10 سال است انجام نداده؟


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار