چاپخانه‌داران یزدی همواره از خروج کارهای چاپی از استان گلایه می‌کنند و از کسادی بازار می‌نالند اما باید این واقعیت را پذیرفت که هزینه چاپ در استان نسبت به استان‌های صاحب نام در این صنعت، گران‌تر است.
کد خبر: ۹۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲ 08 September 2015

به گزارش تابناک یزد،یکی از دلایل گرم نبودن بازار چاپخانه‎‎داران، قوی نبودن صنعت چاپ در استان و علت آن نیز کمبود نیروهای ماهر و نداشتن توانایی در بهره‎‎برداری از تکنولوژی‌های روز است.

برخی از شهرهای کشور از جمله قم و مشهد، در صنعت چاپ شهره و توانمند هستند و فعالیت گسترده چاپخانه‌داران در این شهرها و ایجاد فضای رقابتی، هزینه‌های چاپ را به شدت کاهش داده است در حالی که چاپخانه‌داران یزدی به دلیل نداشتن مشتری، فرصتی برای رقابت ندارند.
در عین حال، صنعتی بودن استان این فرصت را به چاپخانه‌‌داران داده است که با به‌دست گرفتن کارهای چاپی یک یا 2 واحد صنعتی در شهرک‎‎های صنعتی استان، کار یک سال خود را تامین کنند، اما در مواردی کمبود نیروی متخصص و امکانات باعث از دست دادن مشتریان می‌شود.
نبود تخصص و مهارت در این حوزه، مشتریان یزدی را به استان‌های دیگر سرازیر کرده و منجر به نارضایتی چاپخانه‌داران نسبت به سرمایه‌گذاری هنگفتی است که برای خرید دستگاه‌ها و تکنولوژی روز چاپ در استان انجام داده‌اند.
در حالی که همه چاپخانه‌های یزد دستگاه‌های مختلف و به‎‎روز و متناسب با نیاز استان را دارند اما نبود تخصص و مهارت در این صنعت، باعث شده است که کارهای چاپی استان در شهرهای دیگر کشور چاپ شود.
همچنین نبود مشتری، منجر به ناتوانی چاپخانه‌داران برای تامین هزینه‌های کسب و کار شده و از این رو به نظر می‌رسد که قیمت عرضه کارهای چاپی نه تنها در استان کاهش نخواهد یافت، بلکه روز به روز گران‌تر نیز خواهد شد.

نبود رقابت در بازار چاپ استان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با تایید ارزان‌تر بودن قیمت چاپ در دیگر شهرهای کشور نسبت به یزد می‌گوید: رقابت در صنعت چاپ و رونق بازار نشر در شهرهای مشهد و قم، باعث شده است که بسیاری از کارهای چاپی استان در این شهرها، چاپ شود.
«علی غیاثی» می‌افزاید: یکی دیگر از دلایل شکوفا نشدن صنعت چاپ در استان، نبود خدمات جنبی چاپ از جمله صحافی است به طوری که کارهای چاپی باید بعد از چاپ در استان برای صحافی بارگیری شود و به دیگر شهرهای کشور برود. وی ادامه می‌دهد: از سال گذشته، اقداماتی برای رفع ضعف صحافی در استان صورت گرفت تا از سرمایه‌گذارانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند حمایت شود، چرا که با تامین صحافی مورد‌نیاز چاپخانه‌ها، صنعت چاپ نیز رونق خواهد گرفت.
این مسئول اضافه می‌کند: مشکلات مربوط به صنعت چاپ مختص استان ما نیست، بلکه در بسیاری از استان‌های کشور این مشکل به دلیل نبود فضای رقابتی و هزینه‌های بالای چاپ، وجود دارد.

لزوم ارتقای کیفیت و مناسب‌سازی قیمت چاپ
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان راهکار تقویت صنعت چاپ استان را ارتقای کیفیت چاپ و عرضه خدمات با قیمت مناسب می‌داند و می‌افزاید: در صورتی که خلاء صحافی در صنعت چاپ استان برطرف شود، صنعت چاپ استان نیز متحول خواهد شد.
وی از تلاش برای برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ استان برای آشنایی مردم با ظرفیت‌های این صنعت در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: مشارکت چاپخانه‌داران برای رونق صنعت چاپ کاری ضروری است که امیدواریم در آینده با مشارکت فعالان این صنعت، رونق بازار چاپ استان را شاهد باشیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از فعالیت 99 چاپخانه در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: 75 واحد از چاپخانه‌های استان در شهر یزد فعالیت می‌کنند.
وی چاپخانه‌های مرکز استان را شامل 21‌چاپخانه دیجیتال، 31 چاپخانه افست، 5 واحد لیتوگرافی، 3 واحد فلاکو و یک واحد خدمات پس از چاپ اعلام می‌کند.
به گفته این مسئول، شهر‌های اردکان، ابرکوه، بهاباد و تفت نیز هر یک به ترتیب 4، 4، یک و 2‌واحد چاپخانه دارند و اشکذر نیز فاقد چاپخانه است.
غیاثی تعداد چاپخانه‌های بافق را 3‌واحد، میبد را 5 واحد، شهرستان خاتم را 3 واحد و مهریز را نیز 2 واحد معرفی می‌کند و می‌افزاید: بیشترین سرمایه‌گذاری صورت گرفته در صنعت چاپ استان در چاپ‌های دیجیتال و افست صورت گرفته است.

درجا زدن صنعت چاپ استان
صنعت چاپ استان درمقایسه با سرمایه‌گذاری که در این صنعت انجام شده، در حال درجا زدن است؛ به طوری که هنوز شاهد خارج شدن کارهای چاپی استان به خارج از استان هستیم.
به گزارش همشهری،گران بودن هزینه چاپ در استان نسبت به شهرهای دیگر کشور، نبود نیروی متخصص و ماهر برای کار با دستگاه‌های چاپ و متخصص نبودن صاحبان این صنعت در استان، مانع از رشد صنعت چاپ در استان شده است. احساس می‌شود که سرمایه‎‎گذاران صنعت چاپ استان رغبتی برای ارتقای این صنعت ندارند؛ چرا که نه تنها برای ارتقای تکنولوژی چاپ تلاش نمی‌کنند بلکه رصد بازار و شناخت نیازها را نیز نادیده می‌گیرند و این باعث کسادی بازار چاپخانه‌داران یزدی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار