مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری قم گفت: در آستانه ماه محرم ضرورت دارد تا مراسم و مجالس عزاداری مورد آسیب‌شناسی و آسیب زدایی قرار گیرد.
کد خبر: ۸۸۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱ 19 August 2020

به گزارش تابناک قم، مرتضی بابایی‌ بیان کرد: برپایی و اقامه مجالس عزاداری برای اهل‌بیت(ع) به‌ویژه اقامه عزا در مصائب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اقدامی شایسته است که فضیلت‌های بسیار دارد و گامی موثر در ترویج جنبه‌های اصولی و صحیح مکتب اسلام ناب محمدی(ص) است.

وی افزود: مجالس اقامه عزای اهل‌بیت(ع) نقش به سزایی در معرفی مذهب حقه شیعه دارد و این نهضت در بین شیعیان علاوه بر یک حرکت باشکوه مذهبی یک حرکت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است، چراکه حضرت اباعبدالله هدف از قیام خود را اصلاح دین امت جدش رسول‌الله (ص) بیان فرمودند.

وی ادامه داد: نهضت عظیم کربلا دستاوردها و پیامدهای بسیاری در طول تاریخ برجای گذاشت، ازجمله پیامدهای کوتاه‌مدت این قیام ایجاد موج بیداری در جهان اسلام بود که متعاقب آن نهضت‌ها و قیام‌هایی شکل گرفت و مشروعیت حکومت امویان را در افکار عمومی از بین برد و موجب منفور شدن خاندان بنی امیه و محبوبیت خاندان علوی گردید.

دبیر کمیسیون فرق و مذاهب استان قم گفت: این نهضت در بلندمدت نیز آثار عمیقی برجای گذاشت ازجمله اینکه موجب نهادینه شدن شهادت‌طلبی، تکلیف گرایی و عدم ترس از حکومت ظلم و جور شد و در جریان مبارزات انقلابی مردم ایران در مقابل حکومت طاغوت نیز تاثیرهای آن به‌خوبی آشکار است.

وی بیان کرد: از دیگر آثار بلندمدت این نهضت برپایی مراسم و مجالس عزاداری است که نقش بسیار مهمی در پیوند مردم با دین و مذهب و آشنایی آنان با معارف دینی دارد و روایات و احادیث متواتری در فضیلت برپایی این مجالس و اقامه کنندگان آن واردشده است.

وی با اشاره به این که نکته مهم در این رابطه چگونه عزاداری کردن است تا مورد رضایت حق‌تعالی و خشنودی اهل‌بیت (ع) باشد،‌ ادامه داد: برخی از این مجالس و مراسم‌ها از دو بعد محتوایی و شکلی دچار آسیب‌ها و انحراف شده و از عزاداری سنتی، اصیل و مورد تاکید و سفارش فاصله گرفته است.

مدرس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گفت: طرح مطالب ذلت آمیز، خرافه گویی و غلو در بیان مطالب، طرح و انجام کارهای موهن در مجالس، به‌کارگیری از تعابیر سخیف و غیر مرتبط با نهضت امام حسین(ع)، رواج سبک‌ها و اشعار غنایی، مبتذل و تقلیدی، برخوردهای کاسب‌کارانه با مجالس، ایجاد مزاحمت‌های مکرر و زیاد برای سایرین، فدا شدن واجبات و به‌کارگیری روش‌های غلط و افراطی در عزاداری ازجمله این آسیب‌هاست.

وی ادامه داد: همچنین برخی از شیوه‌های عزاداری بهانه خوبی به دست دشمنان اسلام و تشیع می‌دهد و آنان با استفاده از شیوه‌های تبلیغی و رسانه‌ای تأثیرگذار اقدام به ارائه تصویر خشونت‌بار از اسلام و تشیع نموده و با هدف وهن چهره تشیع با تمسک و استناد به برخی شیوه‌های عزاداری بهترین استفاده را برای تخریب افکار عمومی به کار می‌برند.

بابایی گفت: بنابراین بر متولیان امر ضروری است نسبت به تحریف زدایی و ترویج آداب و شیوه‌های عزاداری اصیل و مطابق با آموزه‌های دینی و آگاه‌سازی پیرامون این سرمایه فرهنگی شیعیان اهتمام داشته باشند.

وی بیان کرد: لازم به توضیح است که در مورد آسیب‌های عزاداری بزرگان و علمای دینی به نکات و موارد لازم اشاره‌کرده‌اند و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این مهم تاکید داشته‌اند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار