همدان ورزشکاران حرفه‌ای زیادی را در رشته قایقرانی در خود جای داده است که متاسفانه این ورزشکاران حرفه‌ای بدون قایق مناسب تمرینات خود را انجام می‌دهند.
کد خبر: ۸۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲ 02 September 2015
همدان ورزشکاران حرفه‌ای زیادی را در رشته قایقرانی در خود جای داده است که متاسفانه این ورزشکاران حرفه‌ای بدون قایق مناسب تمرینات خود را انجام می‌دهند.

به گزارش تسنیم؛ قایقرانی نوعی ورزش و سرگرمی است که با انواع متفاوتی از قایق در رشته‌های قایقرانی آبهای آرام، کانو پولو، راندن قایق بادبانی، قایقرانی اسلالوم در آب‌های خروشان و روئینگ انجام می‌شود، رشته آب‌های آرام شامل رشته‌های کایاک و کانوی ۱، ۲، ۳ و ۴ نفره‌ است.

در حقیقت، مسابقات قایقرانی آب‌های آرام، نامی متداول برای دو گونه از قایق‌ها، یعنی کایاک و کانوست. رشته کایاک با حرف و مواد کایاک یک نفره (K۱)، کایاک دو نفره (K۲) و کایاک چهارنفره (K۴) شناخته می‌شود، رشته کانو با حرف C و مواد کانوی یک نفره (C۱)، کانوی دو نفره (C۲) و کانوی چهار نفره ( C۴) شناخته می‌شود.

قایق کایاک با پاروی دوکفه، در حالی‌که قایقران در وضعیت نشسته قرار دارد، هدایت می‌شود. قایقرانان قایقهای کانوی کانادایی نیز با پاروهای تک کفه و در وضعیت زانو زده قایقهای خود را به جلو سوق می‌دهند. پاروها تحت هیچ شرایطی بر روی قایقها متصل نمی‌شوند، به سخن دیگر، آزادی عمل در آن سلب نمی‌شود.

رشته قایقرانی در ایران و خصوصا همدان پیشرفت چشمگیری داشته است.امسال مسابقات قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک در رشته‌های مختلف، سال پرکاری برای قایقرانی رقم زده و اردوها طبق برنامه از پیش تعیین شده برگزار می‌شود.

در همین راستا با دبیر هیئت قایقرانی استان همدان به گفت‌و‌گو نشستیم:

مهدی صمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: استان همدان علاقمندان زیادی به رشته قاقیرانی را در خود جای داده است و آمار نشان می‌دهد که حدود ۱۶۰ نفر در این رشته مهیج فعالیت می‌کنند.

دبیر هیئت قایقرانی استان همدان با اشاره به اینکه رشته قایقرانی در استان فعال است، افزود: این رشته در همدان، ملایر و کبودراهنگ ورزشکاران زیادی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه هر فردی باید دارای پتانسیل‌هایی برای این رشته باشد، بیان کرد: برای این رشته هر فرد باید شنا، قد بلند و بالاتنه قوی داشته باشد.

صمدی با بیان اینکه قایقرانان در همدان در استخر کوثر و سد اکباتان تمرین می‌کنند، گفت: همچنین در ملایر در دریاچه کوثر و در کبودراهنگ در سد شیرین سو تمرینات خود را انجام می‌دهند.

دبیر هیئت قایقرانی استان همدان با اشاره به اینکه رشته قایرقانی مستلزم داشتن قایق خوب است، تصریح کرد: قایق‌های قایقرانان همدان یک میلیون تومانی است در حالی که قایق استان‌های دیگر هشت میلیون تومانی است.

سد اکباتان نیازمند یک ساختمان برای قایقرانان است

وی عنوان کرد: همچنین رشته قایقرانی در همدان نیازمند یک ساختمان در سد است تا قایقرانان وسایل خود را در آن قرار دهند و با مشکل روبرو نباشند.

صمدی با بیان اینکه در قسمت سخت افزار به قایق و پارو نیاز داریم، اظهار داشت: با رفع مشکلات قایقرانان انگیزه آنان در این ورزش بیش از گذشته می‌شود.

دبیر هیئت قایقرانی استان همدان با اشاره به مربی قایقرانی در همدان، افزود: در همدان با مشکل مربی روبرو نیستیم و به اندازه کافی مربیان مجرب در استان وجود دارد و فقط باید برای ارتقای آنان کلاس برگزار کنیم که تمام اینها نیازمند بودجه است.

یکی از قهرمانان آسیا در رشته قایقرانی با اشاره به اینکه ۷ سال است در این رشته ورزشی فعالیت می‌کنم، بیان کرد: این ورزش را در همدان شروع کردم و در حال حاضر در سد اکباتان تمرین می‌کنم.

محمد ولدی‌اطهر با بیان اینکه یک مدال نقره و یک برنز قهرمانی آسیا را دارم، عنوان کرد: همچنین موفق شدم که مدال بین‌المللی نیز در رشته قایقرانی به دست آورم.

وی با اشاره به اینکه چهار سال عضو تیم ملی هستم، گفت: استان همدان در مقایسه با استان‌های گیلان و تهران که از امکانات خوبی برخوردارند موفق‌تر عمل کرده است.

ورزش قایقرانی در همدان با نبود اسپانسر مواجه است

ولدی اطهر در پاسخ به این سوال که قایقرانی در همدان با چه مشکلاتی روبرو است، تصریح کرد: به نظرم بزرگترین مشکل استان صنعتی نبودن آن است چراکه در بخش اسپانسر مشکل داریم.

وی با اشاره به نبود پیست تمرینی مناسب، اظهار داشت: البته کل کشور این مشکل را دارند که یک پیست تمرینی مناسب را در اختیار ندارند.

این قهرمان آسیا در رشته قایقرانی افزود: سابقه کم قاقیرانی در استان همدان از دیگر مشکلات است که باعث می‌شود مربی خوب نداشته باشیم.

ولدی‌اطهر با اشاره به اینکه چند سال جلوتر برویم قایقرانان همدان در آینده مربیان خوبی خواهند شد، بیان کرد: اما الان مربی پایه نداریم.

این قهرمان آسیا در رشته قایقرانی با بیان اینکه طبیعتا امکانات خیلی ضعیف است، گفت: بچه‌ها شدیدا با نبود قایق مواجه هستند چراکه قایق مناسب برای تمرین بچه‌ها نیست.

وی دوری محل تمرین را از دیگر مشکلات قایقرانی در استان همدان دانست و عنوان کرد: دوری سد اکباتان به عنوان محل تمرین باعث می‌شود حتی کسانی که به این رشته علاقه دارند کمتر به این ورزش روی آورند.

ولدی‌اطهر با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات سرمای زمستان همدان است، تصریح کرد: این سرما چهار ماه بچه‌های همدان را از تمرین نسبت به استان‌های دیگر عقب می‌اندازد، البته یکسری تجهیزات است که تمرین را در خشکی فراهم می‌کند اما همدان آن را ندارد.

این قهرمان آسیا در رشته قایقرانی با بیان اینکه وظیفه هیئت است که قایق را برای تمرین بچه‌ها تهیه کند، اظهار داشت: اما داشتن پارو با خود ورزشکار است که قیمت آن یک‌و‌نیم تا دو میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت قایق‌ها از از یک‌و‌نیم تا سی‌و‌پنج میلیون تومان است، افزود: ورزشکاران در همدان با قایق‌های خوبی تمرین نمی‌کنند.

ولدی‌اطهر در پاسخ به این سوال که از اداره کل ورزش‌و‌جوانان استان چه انتظاراتی دارید، بیان کرد: انتظار دارم که به ورزش‌هایی مانند قایقرانی، دوچرخه سوا ری و دوومیدانی خیلی بیشنر توجه کند.

این قهرمان آسیا در رشته قایقرانی با بیان اینکه اوایل به این رشته خیلی توجه داشتند و حتی در حال حاضر مدال‌آوری بچه‌ها بیشتر شده است، گفت: اما توجه‌ها خیلی کمتر شده و می‌خواهم همانطور که به فوتبال توجه می‌کنند به ما هم توجه کنند.

فدراسیون قایقرانی به همدان مربی پایه اعزام کند

وی با اشاره به اینکه قایقرانی همدان نسبت به شهرهای شمالی خیلی بهتر است و جای پیشرفت دارد، عنوان کرد: فدراسیون در بخش امکانات می‌تواند به هیئت‌ها کمک کند و مربی پایه به هیئت‌ها بفرستد.

ولدی‌اطهر با بیان اینکه فدارسیون با اعزام مربی می‌تواند استعدادیابی کند، اظهار داشت: با این برنامه‌ها سطح قایقرانی استان بالا می‌رود.

این قهرمان آسیا در رشته قایقرانی با بیان اینکه فدارسیون می‌تواند اردوهای تیم ملی را در فصل گرما به استان های مختلف مانند همدان اندازد، تصریح کرد: چراکه بچه‌های مبتدی با دیدن ملی‌پوشان انگیزه می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه هیئت قایقرانی استان همدان جز کلاس‌های داوری و مربیگری، میزبانی اردو و مسابقه نداشته است، افزود: اما با حمایت اداره کل ورزش‌و‌جوانان و شرکت آب منطقه‌ای این امر می‌تواند اتفاق افتد و همدان میزبانی خوبی داشته باشد چراکه اثرات مثبتی در ورزشکاران دارد.

ولدی اطهر بیان کرد: تا هنگامی که مشکلات در قایقرانی وجود داشته باشد رسیدن به هدف بسیار سخت خواهد بود.

با توجه به مطالب ارائه شده و اینکه استان همدان دارای قهرمانان زیادی در رشته قایقرانی در سطح ملی، آسیایی و بین‌المللی است انتظار می‌رود که به این رشته توجه بیشتری شود چراکه مدال‌آوری در این رشته مهیج زیاد است و این رشته می‌تواند نام همدان و هگمتانه را به گوش جهانیان برساند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار