مهدی خدابخشی با اشاره به اینکه یکی از محتمل‌ترین راه‌های انتقال بیماری کرونا استفاده از قلیان مشترک بود افزود: با جمع‌آوری قلیان در سطوح عرضه، آموزش و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها نیز از این طریق برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت.
کد خبر: ۸۵۰۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ 16 May 2020
مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه هیچ مرکز عرضه قلیانی در همدان فعالیت نمی‌کند، از ۳۵۰ مورد کشف و ضبط قلیان و ادوات آن در مدت اجرای طرح مقابله با کرونا خبر داد.

به گزارش فارس، خدابخشی با اشاره به جلوگیری از عرضه قلیان در همدان به منظور پیشگیری و کنترل بیماری کرونا اظهار کرد: بهمن ماه سال گذشته قبل از اینکه بیماری کرونا در کشور شیوع یابد، وزارت بهداشت دستور داد در پیشگیری از انتشار آن تعطیلی مراکز عرضه قلیان در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اواخر بهمن‌ماه نامه‌ای به شهرستان‌ها ارسال و موضوع ابلاغ شد، چون یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا قلیان است گفت: در این مدت همکاران ما بازرسی از مراکز عرضه قلیان و تعطیلی آن‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه نامه‌ای به دادگستری استان ارسال شد تا برخورد سریع با عرضه‌کنندگان قلیان صورت گیرد افزود: دادگستری، نیروی انتظامی و همکاران ما اقدامات خوبی در این زمینه داشتند که در نهایت پنجم اسفندماه سال گذشته اکثر صاحبان مراکز عرضه قلیان در استان داوطلبانه اقدام به تعطیلی کردند و تعدادی نیز به خاطر عدم تمکین با حکم قانونی دادگستری‌ها پلمب شدند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای اسفندماه برخورد جدی با عرضه‌کنندگان قلیان کلید خورد و با جدیت این موضوع را پیگیری کردیم گفت: بالغ بر ۴۶۰ مورد از مراکزی نظیر سفره‌خانه‌ها، چایخانه‌ها، باغ‌رستوران‌ها و ... که احتمال عرضه قلیان را داشتند بازدید شد.

خدابخشی با بیان اینکه ۳۵۰ مورد کشف و ضبط قلیان و ادوات آن را در سطوح عرضه داشتیم تاکید کرد: برخی از مراکز خود اقدام به پلمب کرده بودند، اما در مراکزی که همچنان فعالیت داشتند اقدام به پلمب و ضبط قلیان و ادوات آن شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از محتمل‌ترین راه‌های انتقال بیماری کرونا استفاده از قلیان مشترک بود افزود: با جمع‌آوری قلیان در سطوح عرضه، آموزش و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها نیز از این طریق برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: خانواده‌ها باید از مصرف قلیان در منزل نیز اجتناب کنند چراکه کرونا بیماری تنفسی است و قطعا استفاده از قلیان و به ویژه آب موجود در آن، در انتقال ویروس موثر است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است برخی از افراد مبتلا به کرونا علامتی نداشته باشند و از طریق مصرف قلیان ویروس را به اطرافیان منتقل کنند گفت: می‌طلبد مردم به خاطر حفظ سلامتی خود و پیشگیری از انتشار بیماری کرونا از مصرف قلیان دست بکشند.

خدابخشی با بیان اینکه سیگار نیز در ابتلای به کرونا موثر است افزود: برخی از افراد سیگار نخی تهیه می‌کنند که ممکن است فروشنده آلوده باشد و از این طریق باعث انتقال بیماری شود.

وی با تاکید به اینکه اخیرا مطرح شده که مصرف سیگار موجب عدم ابتلای فرد به کرونا می‌شود که وزارت بهداشت و به ویژه متخصصان امر این موضوع را رد کرده‌اند گفت: اینکه گفته شود کسانی که مواد مخدر، سیگار و الکل مصرف می‌کنند احتمال ابتلا به بیماری کرونا را نخواهند داشت، کاملا کذب است.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: اتفاقا این افراد بیشتر در معرض بیماری کرونا هستند، چون ریه‌های آن‌ها حساس و ضعیف می‌شود و حجم هوادهی بسیار پایین می‌آید که زمینه را برای ابتلا به کووید ۱۹ مساعد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به طور قاطع می‌توان ادعا کرد که در سطح استان مرکزی قلیان عرضه نمی‌کند افزود: کسی که به کرونا مبتلا شود و دلیل آن را مصرف قلیان در مرکزی بداند، صاحب آن مرکز از لحاظ قانونی و شرعی مقصر است و حکم دیه و ... دارد.

خدابخشی با بیان اینکه برخی از صاحبان مراکز عرضه قلیان خود اقدام به تعطیلی کرده‌اند و خوشبختانه فعالیتی ندارند گفت: ماهمچنان به کار خود ادامه خواهیم داد و از عرضه قلیان در پارک‌ها و بوستان‌ها نیز جلوگیری خواهیم کرد، اما توجه خانواده‌ها به عدم استقاده از آن باید مد نظر باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار