کد خبر: ۸۴۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴ 30 April 2020
 
زیرسازی و آسفالت راههای روستایی قزوین ۸۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد

تابناک/مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت: در استان ۵۴۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم که زیرسازی، آُسفالت و بهسازی آنها به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم روز پنجشنبه با حضور در اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین با مدیرکل و معاونان این اداره گفتگو و تبادل نظر کرد.

جواد حق لطفی در این نشست گفت: استان قزوین از لحاظ راه ارتباطی موقعیت ویژه ای دارد و ترافیک عبوری ۱۳ استان کشور را بر عهده دارد و سالانه حدود ۲۰۰ میلیون خودرو از محورهای آن عبور می‌کنند و در ردیف سه استان شاخص از نظر حجم ترافیک محسوب می‌شویم.

وی اضافه کرد: راه‌های ارتباطی استان قزوین هم سنگ ۱۲ هزار کیلومتر است و این وضعیت نشان می‌دهد بدون نگاه ویژه وزارتخانه نمی‌توان پروژه‌های این بخش را به موقع به سرانجام رساند.

حق لطفی تصریح کرد: وجود ۶۷۰ کیلومتر راه در استان قزوین که ۲۱۷ کیلومتر آن آزاد راه، ۳۳۰ کیلومتر بزرگراه، ۲۳۰ کیلومتر راه اصلی، و ۵۶۰ کیلومتر راه فرعی و در مجموع ۱۳۸۸ کیلومتر راه شریانی داریم که سه آزادراه استان شامل قزوین به تهران، قزوین به زنجان و قزوین به رشت بسیار پر تردد است.

بهسازی و به روز سازی راه‌های روستایی ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرکل راداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین یادآور شد: همچنین ۵۴۰۰ کیلومتر از راه‌های استان قزوین روستایی است که حدود ۲۵۰۰ کیلومتر آن روکش آسفالت شده و مابقی خاکی و شوسه است.

وی بیان کرد: همچنین ۳۰ درصد راه‌های روستایی آسفالت شده در استان به دلیل تردد کامیون‌های حمل سنگ معدن و گذشت زمان تخریب شده که نیازمند نوسازی و روکش است.

حق لطفی افزود: لکه گیری راه‌های آسفالت شده روستایی در استان قزوین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار و ۷۰۰ کیلومتر راه خاکی هم برای روکش آسفالت به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.

وی اظهار داشت: در مناطق کوهستانی و صعب العبور برای احداث و آسفالت هر کیلومتر راه روستایی بیش از ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز د ارد که این هزینه در مناطق هموار و دشت هر کیلومتر ۴۰۰ میلیون تومان است.

حق لطفی یادآور شد: زیرسازی، آسفالت و به روز سازی جاده‌های روستایی استان قزوین ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در سال جاری ۲۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که تخصیص ان ۵ میلیارد تومان است که نمی‌تواند جوابگوی نیازها باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین اظهار داشت: ۷ هزار دستگاه پل در استان قزوین وجود دارد که همه سال بر اثر سیلاب آسیب‌های زیادی به زیرساخت‌ها و ابنیه راهی مناطق وارد می‌شود که در سال‌های گذشته در کوهین، طارم و الموت به پل‌ها و تأسیسات جاده‌ای بیش از ۲۷ میلیارد تومان و امسال ۱۲ میلیارد تومان خسارت وارد شد.

وی گفت: تجهیزات و دستگاه‌های راهداری استان ۲۷۰ دستگاه است که باید وضع موجود را حفظ و نگهداری کنیم و برای ایمن سازی، نصب تابلو، خط کشی، تعمیر و اصلاح و لکه گیری و روکش آسفالت هم اقدام کنیم.

حق لطفی اضافه کرد: در صورتی که ساخت جاده‌ها با تجهیزات راهداری انجام شود قادریم تا ۳۰ درصد در هز ینه ها صرفه جویی کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین بیان کرد: برای نگهداری تجهیزات و خودروهای راهداری سالانه ۱۱ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

جابجایی ۱۰ میلیون تن کالا و دو میلیون مسافر

وی گفت: در بخش حمل و نقل جاده‌ای بیش از ۱۰ هزار دستگاه کامیون و تریلر در جابجایی بار و کالا مشارکت دارند که در این راستا ۸۷ شرکت حمل و نقل در استان ثبت شده و فعالیت می‌کند.

حق لطفی یادآور شد: ۱۵ هزار راننده دارای کارت هوشمند کار سخت و خطیر حمل و نقل کالا را بر عهده دارند که سالانه ۱۰ میلیون تن کالا را از استان جابجا می‌کنند.

وی فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را از مهمترین مشکلات این بخش دانست و تصریح کرد: در صور ت کمک دولت می‌توانیم با خرید خودروهای سنگین جدید ناوگان قدیمی را از چرخه خارج و میلیون‌ها لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی و به محیط زیست هم کمک کرد.

حق لطفی اظهار داشت: برای نوسازی ناوگان به صور ت کلید به کلید (تحویل خودروی فرسوده و دریافت خودروی جدید) با تسهیلات مناسب آماده همکاری هستیم.

وی بیان کرد: در بخش مسافری هم ۴۳ شرکت فعال شده و بیش از یک هزار اتوبوس، مینی بوس و سواری در جابجایی شهروندان خدمت رسانی می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین تصریح کرد: سالانه ۲ میلیون نفر با ناوگان مسافری استان جابجا می‌شوند که به دلیل شیوع ویروس کرونا و توقف مسافرتها و تعطیل شدن مدارس و دانشگاه‌ها ضربه سنگینی به معیشت و اقتصاد رانندگان اتوبوس وارد شده است که انتظار کمک دولت را داریم.

در ادامه معاونان اداره نیز دیدگاه‌ها و مشکلات حوزه خود را مطرح کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار