با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش در صنعت پرورش گل محمدی و گلاب‌گیری گفت:حلقه های اولیه تولید اسانس و گلاب در استان وجود دارد و سیاست سازمان جهاد کشاورزی دستیابی به حلقه نهایی است تا از خام فروشی پرهیز شود و ارزش افزوده محصول گل محمدی حفظ شود.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹ 13 May 2024

کلنگ احداث کارگاه صنعتی گلاب‌گیری در شفت به زمین زده شدکلنگ احداث کارگاه صنعتی گلاب‌گیری در شفت به زمین زده شدکلنگ احداث کارگاه صنعتی گلاب‌گیری در شفت به زمین زده شدکلنگ احداث کارگاه صنعتی گلاب‌گیری در شفت به زمین زده شدکلنگ احداث کارگاه صنعتی گلاب‌گیری در شفت به زمین زده شدکلنگ احداث کارگاه صنعتی گلاب‌گیری در شفت به زمین زده شد

به گزارش خبرنگار تا بناک گیلا ن همزمان با مراسم روز مزرعه گل محمدی و با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان کلنگ احداث کارگاه صنعتی گلاب گیری در منطقه گیلده شفت به زمین زده شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در حاشیه این مراسم گفت: ۱۵ روستا در شهرستان شفت به کشت و کار پرورش گل محمدی می پردازند.

صالح محمدی گفت: ۱۳ کارگاه گلاب‌گیری به صورت سنتی و ۲ کارگاه به صورت نیمه سنتی فعالیت دارند و به تولید ۷ هزار لیتر گلاب و عرقیات در این شهرستان می‌پردازند.

وی افزود: ۸۰ بهره بردار در این شهرستان مشغول به پرورش گل محمدی هستند.

سیاست سازمان جهاد کشاورزی گیلان دستیابی به حلقه نهایی زنجیره ارزش گل محمدی است

صالح محمدی صبح امروز(یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه)در مراسم روز مزرعه گل محمدی در روستای گیلده شفت گفت: متکی بودن اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و تاثیرپذیری آن درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، موجب آسیب‌پذیری اقتصاد کشور شده است و یکی از راههای مقابله با این چالش ها، توسعه تولیداتی است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی سبب افزایش صادرات غیرنفتی شود.

وی یادآور شد: در مقایسه با گیاهان دیم مانند گندم، جو و حبوبات، گیاهان دارویی سازگار با محیط می تواند عملکرد قابل ملاحظه ای تولید نماید که از نظر درآمد و اشتغال مقرون به صرفه باشد.

محمدی تاکید کرد: گل محمدی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین گونه‌های گل رز است که سه سال طول می‌کشد تا به مرحله گلدهی اقتصادی برسد و با توجه به زمین‌های مستعد و امکانات موجود در گیلان، امکان افزایش سالانه ۵۰ هکتار گلستان گل محمدی در این استان وجود دارد.

این مقام مسئول تصریح گرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بالغ بر ۱۸۵ تن گل محمدی در ۱۲۱ هکتار با ارزش اقتصادی ۹۳ میلیارد ریال در گیلان برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تعداد بهره برداران این فعالیت را در استان بیش از ۲۵۰۰ بهره بردار دانست و گفت: علاوه بر شفت، ارتفاعات رودسر، املش، سیاهکل، رودبار، تالش و آستارا مناطق مستعدی برای کشت گل محمدی در گیلان هستند.

وی افزود:زمان برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت آغاز و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

محمدی با اشاره به فعالیت‌های شهرستان شفت در زمینه پرورش گل محمدی و گلاب‌گیری خاطرنشان کرد: این شهرستان در تولید گل محمدی و گلاب گیری با دارا بودن بیشترین سطح زیر کشت رتبه اول را در استان گیلان به خود اختصاص داده است و در حال حاضر سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان شفت ۳۰ هکتار بوده که پیش بینی می گردد بالغ بر ۶۰ تن محصول تر با ارزش اقتصادی ۳۰ میلیارد ریال از باغات شهرستان برداشت شود.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان تعداد روستاهای زیر کشت گل محمدی را در شفت ۱۵ روستا دانست و گفت:۱۳ کارگاه گلاب‌گیری به صورت سنتی و ۲ کارگاه به صورت نیمه سنتی به تولید ۷ هزار لیتر گلاب و عرقیات در این شهرستان می‌پردازد و ۸۰ بهره بردار در این شهرستان مشغول به کشت و کار گل محمدی هستند.

وی در خاتمه به برنامه های سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای توسعه به منظور ترغیب سطح زیرکشت گل محمدی در استان پرداخت و گفت: تشویق باغداران و فعالین در تولید و توسعه سطح زیر کشت این محصول در طی دو سال متوالی، توزیع نهال رایگان گل محمدی، اعطای تسهیلات کم بهره در توسعه باغات و صنایع فرآوری گلابگیری و همچنین حضور محققین معین مرکز تحقیقات در برگزاری کلاس ها و کارگاههای آموزشی از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی گیلان بوده است.

گفتنی است روز مزرعه گل محمدی قرار بود پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه همزمان با روز ملی گل محمدی و گلاب‌گیری در روستای گیلده شفت برگزار شود که به دلیل بارندگی شدید و شرایط جوی برگزاری این برنامه به امروز منتقل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار