از زمان انتصاب مجید خدابخش به سمت استانداری دولت تدبیر و امید در اردبیل، توسعه اقتصادی و اعتدال سیاسی- فرهنگی مشی قالب فعالیت های دولت در این منطقه قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷ 27 August 2015

به گزارش ایرنا، با توجه به عقب ماندگی تاریخی استان اردبیل علیرغم فعالیت های عمرانی پس از انقلاب این خطه همچنان در رده مناطق کم برخوردار کشور قرار داردد، و از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، مسوولان عمده توجه خود را بر جبران عقب ماندگی ها معطوف کرده اند.
سفر دو روزه رییس جمهوری و برخی از وزیران دولت یازدهم طی روزهای پایانی مردادماه 1393 به این منطقه و تصویب اجرای 76 پروژه با اعتباری حدود سه هزار میلیارد ریال طی دو سال جزو برجسته ترین خدمات دولت اعتدال در این خطه می باشد.
یکی از این مصوبات تحرک بخشی به 10 پروژه در دست اجرا در سطح استان اردبیل در حوزه های راه و شهرسازی، علوم پزشکی و آب روستایی بود.
در حوزه آب و خاک آبرسانی به مشکین شهر، مرمت و بازسازی اساسی شبکه آبیاری و زهکشی مغان، تکمیل ساختمان شبکه فرعی آبیاری و زهکشی مغان، ساختمان سد گیوی و بفراجرد، ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، توسعه و بهره برداری از بالهارود، مطالعه و اجرای ساماندهی رودخانه مرزی ارس در اردبیل، مرمت و بازسازی تاسیسات آبی در دست بهره برداری به تصویب رسید.
گاز رسانی به شهرها و روستاها، گازرسانی به صنایع و محورهای صنعتی، خط انتقال و تغذیه استان، خط انتقال دوم مشکین شهر، خط انتقال نیروگاه سبلان و پتروشیمی، خرید کنتور و ریگلاتور و ایستگاه های صنعتی، پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی، پدافند غیرعامل، خرید تجهیزات، مقاوم سازی و بازسازی از مصوبات حوزه انرژی بود.
اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور از طریق تکمیل پروژه راه آهن اردبیل- میانه از محل فاینانس، تکمیل راه های فیروزآباد- آق کند، رضوانشهر- خلخال، فیروزآباد- خلخال، بهسازی راه اصلی سه راهی رضی- امیرکندی از جمله پروژه های حوزه راه و حمل و نقل بود.
تکمیل بیمارستان شهرستان های کوثر و پارس آباد مغان و مرکز ترومای بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل در حوزه بهداشت و درمان مصوب شد.
در بخش عمران شهری و روستایی ایجاد تاسیسات فاضلاب شهرستان پارس آباد مغان، شهر خلخال و اردبیل، سرعین، مشکین شهر و نیر به تصویب دولت رسید.
همچنین ماده 10 و 12 حوادث غیرمترقبه، ساماندهی امامزاده صدرالدین اردبیل، تامین فضای آموزشی و کمک آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، احداث آموزشکده فنی و حرفه ای اردبیل در کنار تکمیل ساختمان دادگستری شهرستان کوثر، دادگاه عمومی سرعین، ساختمان و تاسیسات ندامتگاه خلخال، دادسرای عمومی و انقلاب و نیز بازداشتگاه اردبیل به تصویب رسید.
در حوزه تربیت بدنی احداث سالن تکله پارس آباد، سالن روستای احمد آباد مشکین شهر، تکمیل خوابگاه ورزشکاران گرمی، تعمیر 4 سالن ورزشی و تکمیل خوابگاه گرمی و همچنین سالن ژیمناستیک و 17 شهریور، تکمیل سالن ورزشی و سالن 1180 فیروزآباد کوثر، زمین چمن مصنوعی و سالن ورزشی برندق خلخال، سالن ورزشی پارس آباد، احداث زمین اسکیت و کمپ کوهنوردی اردبیل، تکمیل سالن ورزشی روستای ثمرین مصوب شد.
اما مهمترین قول رییس دولت یازدهم به مردم این خطه الحاق یک نقطه از شمال استان به منطقه آزاد ارس بود که بعدها در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در قالب منطقه آزاد تجاری مستقل استان اردبیل تایید و پس از تصویب در هیات دولت طی لایحه ای تقدیم مجلس شد.
همچنین پروژه تبدیل نیروگاه سبلان به سیکل ترکیبی که با ظرفیت 960 مگاوات فعال بود، در جریان سفر دکتر روحانی آغاز شد که قرار است طی 30 ماه به پایان برسد و میزان تولید برق نیروگاه سبلان به یک هزار و 500 مگاوات افزایش یابد که با توجه به کمبود برق کشورهای همسایه از جمله آذربایجان و روسیه می توان حتی به صادرات برق به این کشورها نیز اقدام کرد.
یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی که در سفر رییس جمهوری مورد توجه قرار گرفت راه آهن اردبیل- میانه بود که به لحاظ صنعتی می تواند در توسعه استان نقش ایفا کند و با تاکید دکتر روحانی قرار شد از محل فاینانس هفت هزار و 300 میلیارد ریال برای سرعت بخشی به فرآیند کند آن اختصاص یابد و یک شرکت خارجی برای شروع دوباره فعالیت این پروژه در نظر گرفته شود.
وزیر بهداشت با 150 میلیارد ریال اعتبار به اردبیل سفر کرد که از این مبلغ 90 میلیارد ریال به بیمارستان سوانح سوختگی (تروما) اردبیل اختصاص داد.
پنج میلیارد ریال برای مرکز دوم دیالیز اردبیل، خلخال، مشگین شهر و همچنین مجوز جذب دانشجو در سه رشته تخصصی قلب، جراحی و روانپزشکی در اردبیل و اعزام 10 متخصص به مناطق محروم از دیگر دستاوردهای سفر دکتر روحانی و وزیران دولت تدبیر و امید به استان اردبیل بود.
رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی از دستاوردهای مهم این سفر بود ازجمله دستور معافیت از بدهی 20 میلیارد ریالی کارخانه روغن نباتی به بانک صادرات و موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعطای 311 میلیارد تومان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی.

***پروژه های عمرانی استانی
مسوولان استان اردبیل با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی تکمیل پروژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد را در حوزه عمرانی طی دوسال گذشته در اولویت برنامه های خود قرار دادند.
معاون امور عمرانی استاندار اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مجموع پروژه های تکمیل شده و یا در دست اجرا طی سال های 1392 و 93 را سه هزار و 252 مورد عنوان کرد.
علی آذرنژاد افزود: از این میان یک هزار و 823 پروژه افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته که برای تحقق این مهم 10 هزار و 810 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی این پروژه ها را در زمینه احداث پل، راه های روستایی، سدسازی، آسفالت راه، مدارس، کانال های کشاورزی، معابر شهری و خیابان کشی عنوان کرد.
معاون امور عمرانی استاندار اردبیل اضافه کرد: در 2 سال گذشته مبلغ 12 هزار و 610 میلیارد ریال برای پروژه های در دست اجرا هزینه شده و در سال جاری نیز برای تکمیل و ادامه پروژه های نیمه تمام چهار هزار و 780 میلیارد ریال از منابع مختلف ابلاغ شده است.
او بیان کرد: همچنین چهار هزار و 550 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای شش طرح سد عمارت، احمد بیگلو، تازه کند، شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین، توسعه و بهره برداری بالهارود و ساختمان و شبکه سد عنبران تامین شده و تا کنون یک هزار و 450 میلیارد آن اختصاص یافته است.
آذرنژاد با بیان اینکه تمام پروژه های مصوب سفر رییس جمهوری به استان اردبیل (76 پروژه) فعال است، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون 158 میلیارد ریال در اختیار شهرداری ها و دهیاری های استان قرار گرفته است.

***صنعت، معدن و تجارت
حمایت از واحدهای صنعتی با توجه ویژه بر فعالیت دوباره واحدهای تولیدی راکد در حوزه اقتصاد از دیگر برنامه های دولت تدبیر و امید در استان اردبیل بود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: 568 فقره جواز تاسیس واحدهای تولیدی و صنعتی طی سال های 1392 و 93 صادر شد که شرایط جذب 78 هزار و 919 میلیارد ریال سرمایه با امکان ایجاد اشتغال برای 32 هزار و 894 نفر فراهم می کند که آمارهای جذب سرمایه سال 1393 در مقایسه با سال پیش از آن 323 درصد رشد و در ایجاد ظرفیت شغلی نیز 383 درصد افزایش نشان می دهد.
سید حامد عاملی افزود: همچنین 168 پروانه بهره برداری طی دو سال گذشته با سرمایه گذاری 2 هزار و 966 میلیارد ریال صادر شد که ظرفیت اشتغالزایی برای 2 هزار و 413 نفر را دارد که از نظر سرمایه گذاری سال 1393 در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن 32 درصد رشد داشت.
وی فعالیت دوباره حدود 20 واحد تولیدی راکد از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید را از دیگر فعالیت های صورت گرفته عنوان کرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در ادامه بیان کرد: در حوزه معدن نیز طی دو سال گذشته 40 فقره پروانه بهره برداری صادر شده که قابلیت سرمایه گذاری 87 میلیارد و 900 میلیون ریال با ظرفیت ایجاد اشتغال برای 178 نفر را داشته و یک میلیون و 263 هزار تن مواد انواع معدنی می تواند استخراج شود.
او اضافه کرد: طی این مدت 40 پروانه فقره گواهی کشف صادر شد که ظرفیت سرمایه گذاری شش میلیارد و 693 میلیون ریال داشت و همچنین 81 فقره پروانه اکتشاف با ظرفیت سرمایه گذاری 21 میلیارد و 900 میلیون ریال را دارا بود.
عاملی عنوان کرد: آمارهای سال 1393 از نظر سرمایه گذاری در پروانه بهره برداری معادن استان در مقایسه با مدت مشابه سال 92 رشد 166 درصدی را تجربه کرد که در زمینه استخراج نیز 130 درصد رشد داشت و نیز پروانه اکتشاف معادن استان نیز از نظر سرمایه ای به نسبت سال پیش از آن حدود 112 درصد افزایش یافت.
وی در ادامه اظهار کرد: مجموع صادرات استان در سال های 1392 و 93 حدود 122 میلیون دلار بود که آمارهای سال گذشته رشد 18 درصدی را به نسبت سال پیش از آن نشان می دهد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: در همین بازه زمانی 136 میلیون دلار نیز واردات صورت گرفت که در سال 93 میزان واردات به نسبت سال پیش از آن 9 درصد رشد داشت.
او تشریح کرد: گمرک بیله سوار با ترانزیت کالا به ارزش بیش از 1.3 میلیارد دلار در سال 1393 سهم عمده ای در ترانزیت کالای منطقه داشت و در این بازه زمانی اقلام مهم از جمله مصنوعات پلاستیکی، سیب زمینی، نوشیدنی ها و مصالح ساختمانی بود.

***کشاورزی
طی دو سال گذشته به خصوص پس از سفر رییس جمهوری و چند نفر وزیران دولت یازدهم به استان اردبیل در سال 1393 اقدامات قابل توجهی در حوزه کشاورزی (آب و خاک) صورت گرفت که از جمله مهمترین آنها افزایش تبدیل اراضی دیم به آبی می باشد.
بر اساس مصوبه سفر رییس جمهوری تبدیل 83 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دیم شمال استان به آبی با اعتبار یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی طی چهار سال با قابلیت ایجاد اشتغال برای 40 هزار نفر می باشدکه بخشی از آن پارسال اجرایی و مابقی طبق برنامه اجرا خواهد شد.
همچنین پایاب اراضی پایین دست سد یامچی اردبیل نیز از جمله این پروژه ها بود که همزمان با هفته جهاد کشاورزی افتتاح شد.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل در این زمینه طی گفت و گویی با خبرنگار ایرنا برای نمونه از اجرای شش هزار و 700 هکتار پروژه در دشت اردبیل برای تامین منابع آب مورد نیاز خبر داد و از جمله به پروژه پایاب پیله سحران به مساحت یک هزار و 230 هکتار و رضی آباد و کمی آباد به میزان 960 هکتار اشاره کرد.
عدیل سروی با اشاره به اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار نیز گفت: در قالب تشکل های تعاونی وضعیت خوبی را در استقبال از اجرای این پروژه ها شاهدیم به طوری که تنها در دو نقطه بیش از هزار و 500 هکتار در دست اقدام است.
وی به تخصیص یارانه به پروژه های آبی زمین های کشاورزی اشاره کرد و افزود: یارانه تخصیصی برای هر هکتار آبیاری قطره ای 56 میلیون ریال، آبیاری بارانی 40 میلیون ریال و دیگر روش های آبیاری 25 میلیون ریال بود.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل با تاکید بر اختصاص 47 هزار و 100 هکتار از زمین های کشاورزی این استان به اجرای طرح های پایلوت و حفاظتی عنوان کرد: با این اقدام تلاش شده ضمن بهره وری اصولی از آب و خاک، نهایت دقت در خصوص جلوگیری از فرسایش های آبی و بادی خاک و هدر رفت سرمایه ملی گرفته شود.
او در ادامه نیز از اجرای 60 طرح عمرانی در حوزه کشاورزی با اعتبار یک هزار و 120 میلیارد ریال خبر داد.
سروی گفت: طی این مدت 24 پروژه معیشتی اجرا شده که تعدادی از آنها پارسال به بهره برداری رسید و برخی از آنها نیز در سال جاری به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: همچنین امسال 2 هزار و 100 میلیارد ریال یارانه حمایتی و 310 میلیارد ریال تسهیلات مالی در اختیار کشاورزان قرار گرفت که از این طریق یک هزار و 662 دستگاه تراکتور، کمباین و سایر ادوات کشاورزی دنباله دار مدرن به سیستم کشاورزی استان اردبیل اضافه شد.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: 25 هزار اصله نهال پسته نیز برای اولین بار در استان در راستای حرکت به سمت تولید محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند، توزیع و 110 تن انواع بذر و همچنین پنج رقم جدید گندم و هشت رقم کلزا کاشته شد که باعث 2 برابر شدن میزان تولید در منطقه می شود.
او همچنین اضافه کرد: سال 1394 برای نخستین بار با تولید 700 هزار تن گندم رکورد جدیدی در تولید این محصول استراتژیک در سطح استان شاهد بودیم و در کنار این امر رتبه یک کشوری را از نظر تولید کلزا به دست آوردیم و پیش بینی می شود در سال جاری بیش از 700 هزار تن سیب زمینی در سطح منطقه برداشت شود.
سروی در ادامه از اقدامات جدی در زمینه مبارزه با زمین خواران از جمله برخورد با نفر 188 متخلف و تخریب گر زمین های کشاورزی خبر داد.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به تهیه نقشه هوایی از زمین های کشاورزی به نام کاداستر اشاره کرد و گفت: طی سه سال آینده 813 هزار هکتار زمین نقشه برداری هوایی خواهد شد که با اتمام آن اختلاف های گذشته بین مردم و دولت را شاهد نخواهیم بود چرا که در نهایت برای تمامی زمین های زراعی سند مالکیت صادر می شود.

***بهداشت و درمان
در کنار اجرای طرح تحول نظام سلامت که نقطه عطفی در حوزه بهداشت و درمان کشور به شمار می رود، بسیاری از پروژه های راکد این حوزه در سطح استان اردبیل با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فعال شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در این زمینه گفت: همگام با اجرای طرح تحول نظام سلامت 400 میلیارد ریال برای کاهش پرداختی شهروندان در بیمارستان های این استان هزینه شده که نتیجه آن پرداخت تنها شش درصد از مجموع هزینه های درمان در شهرها و سه درصد در روستاهاست.
فرهاد پورفرضی به افزایش سطح رضایت عمومی از خدمات درمانی اشاره کرد و افزود: در سال های اخیر میزان نارضایتی ها قابل توجه بود اما پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت این نگرش تغییر یافته است.
وی از ویزیت 200 هزار بیمار طی سال گذشته در مراکز درمانی علوم پزشکی استان خبر داد و گفت: در طرح جدید تهیه اقلام دارویی و درمانی توسط بیمار و همراهان وی در خارج از بیمارستان بوده و یک رییس بیمارستان نیز به همین دلیل جابجا شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ترغیب مادران به زایمان طبیعی را یکی دیگر از سیاست های دولت عنوان و از کاهش 13 درصدی سزارین در بیمارستان های وابسته به این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: در این راستا ساخت بلوک های زایمانی در بیمارستان علوی اردبیل در دستور کار قرار گرفت تا مادران باردار و همراهان وی از امکانات استاندارد برخوردار شوند.
او همچنین با اشاره به افزایش 35 هزار مترمربعی فضاهای درمانی در سطح این استان، مهمترین پروژه های در دست اجرا را تکمیل بیمارستان سوانح سوختگی اردبیل، بیمارستان 32 تختخوابه کوثر، بیمارستان پارس آباد، مرکز رادیوتراپی و بخش الحاقی بیمارستان امام خمینی(ره) با 23 تختخواب عنوان کرد.
پورفرضی در ادامه به افتتاح مجتمع 192 واحدی پزشکان اردبیل به مساحت هشت هزار متر مربع در زیربنای 27 هزار و 810 متر مربعی با اعتباری بیش از 672 میلیارد ریال با مشارکت دولت و بخش غیردولتی اشاره کرد که شامل مطب، داروخانه، آزمایشگاه، رادیو لوژی و ... می باشد.
وی همچنین از ساخت شش کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در این استان خبر داد و اظهار کرد: بزرگترین آنها در زمینی به مساحت یک هزار و 900 متر مربع به عنوان مرکز پیشگیری و درمان سرطان در مجاورت بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل احداث خواهد شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به احداث اورژانس جامع در بیمارستان امام خمینی (ره) نیز بیان کرد: تا پایان سال 500 میلیارد ریال برای توسعه فضاهای درمانی در نظر گرفته شده و در بخش تجهیزات نیز 400 میلیارد ریال هزینه می شود که تاکنون 150 میلیارد ریال خریداری شده است.
وی با بیان اینکه 10 میلیارد ریال برای نوسازی تخت های بیمارستانی هزینه شده، تصریح کرد: تاکنون 25 درصد تخت ها نوسازی شده و 380 تخت بیمارستانی نیز تا پایان سال آینده به مجموعه فعلی اضافه می شود.
پورفرضی از طرح احداث یک بیمارستان 500 تختخوابی به جای بیمارستان فاطمی اردبیل خبر داد و عنوان کرد: تبدیل به احسن برخی مراکز موجود با تغییر کاربری آن در قالب پنج پروژه شامل یک بیمارستان و چند مرکز آموزشی در دستور کار است و تلاش داریم تا به عدد 1.7 تخت به ازای هر هزار نفر برسیم.
او با اشاره به افزایش 9 هزار متر مربعی فضاهای آموزشی حوزه درمان تا پایان سال آینده نیز گفت: هم اکنون 10 دانشکده وابسته به علوم پزشکی در سراسر استان دایر است که سه هزار و 153 دانشجو شامل 2 هزار و 62 دانشجوی دختر و یک هزار و 91 دانشجوی پسر می باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اظهار کرد: 177 نفر هیئت علمی شامل استاد، دانشیار و استادیار در 42 رشته محل مشغول آموزش هستند که رشته جراحی عمومی اخیرا اضافه شده و با جذب در رشته ارشد علوم تشریحی از سال آینده تعداد رشته ها به 43 مورد خواهد رسید.
پورفرضی همچنین با تاکید بر افزایش کیفی مقالات تولید شده در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: بر اساس اعلام بانک اطلاعاتی اسکپوس این دانشگاه در رتبه چهارم تولید مقالات علمی- پژوهشی قرار دارد و بررسی ها نشان می دهد مقالات ما به دلیل کیفیت بالا به طور میانگین 3.5 بار مطالعه می شود.

***فرهنگ
عمده فعالیت های فرهنگی به برنامه های مناسبتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل محدود بوده که شامل برگزاری همایش هایی مانند روز ملی اردبیل، همایش علمی- فرهنگی مناظرات رضوی و جشنواره تئاتر استانی می شود.
همچنین در حوزه حمایت از انتشار کتاب نیز اقداماتی صورت گرفته و در حوزه مطبوعات تعداد مجوز صادر شده برای نشریات استان افزایش یافته و به بیش از 70 مورد رسیده است.
در حوزه موسیقی اجرای کنسرت ها در سطح استان افزایش قابل توجهی یافته و در کنار آن برگزاری فعالیت های قرآنی نیز فعالیت های مناسبی صورت گرفته است.

***ورزش و جوانان
طی سال های 1392، 93 و 94 در مجموع هشت پروژه در حوزه ورزش از جمله استخرهای سرپوشیده و سالن های ورزشی افتتاح شده است.
در حوزه جوانان نیز نشست های هم اندیشی با حضور استاندار اردبیل با عنوان ریل توسعه با تاکید بر مسایل، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در کنار نشست های دانشجویی و دانش آموزی برگزار شده است.
برگزاری جشن روز جوان، نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های سمن های استان اردبیل، برگزاری برنامه پاکسازی مناطق گردشگری از دیگر فعالیت های انجام شده در این حوزه می باشد.
همچنین بنابر ادعای مسوولان اداره کل ورزش و جوانان 13 سمن طی سال گذشته و امسال در سطح این استان جهت فعالیت در حوزه های مختلف از جمله نجوم، گردشگری، علمی- پژوهشی، امور زنان، ورزشی و امور خیریه تاسیس و اعتبارنامه هشت سمن تمدید شده است.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار