مدیرکل استاندارد ایلام عنوان کرد
مدیرکل استاندارد ایلام از بازرسی این اداره کل از 113 نانوایی در استان ایلام خبر داد.
کد خبر: ۸۳۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸ 26 August 2015

به گزارش تابناک ایلام،مدیرکل استاندارد ایلام از بازرسی این اداره کل از 113 نانوایی در استان ایلام خبر دادوگفت: تولیدکنندگان آرد، نوع کاربری و مصرف آرد تولیدی خود را بر روی بسته‌بندی آرد حک کنند.

مدیرکل استاندارد ایلام گفت: کارشناسان این اداره کل در دو ماه گذشته به منظور کنترل وضعیت نانوایی­‌ها از لحاظ نوع پخت، کیفیت دستگاه‌­های پخت، نوع مواد مصرفی و تناسب آرد با نوع نان در شش شهرستان ایلام، ایوان، دره‌شهر، آبدانان، مهران و دهلران اقدام به بازرسی از نانوایی‌های استان کرده و همچنین 35 فقره نمونه‌برداری نان در نانوایی‌های استان به منظور مشخص کردن ناپذیرفتنی‌ها (بلانکیت یا جوهر قند) در نان تولیدی، صورت گرفته است.

مددی افزود: در این برنامه 113 نانوایی مورد بازدید و بازرسی قرار گرفته که 28 مورد از آن‌ها نانوایی سنتی( دستی خانگی) و 85 مورد نیز ماشینی است.

وی اظهار داشت: با توجه به ضوابط استاندارد نانوایی­‌های سنتی از حیطه نظارت استاندارد خارج است دستگاه­‌های پخت نانوایی‌­های ماشینی از لحاظ نوع حرارت و دارا بودن علامت استاندارد مورد بررسی قرار گرفتند که متاسفانه 64 درصد از آنها با حرارت مستقیم کار می­‌کنند.

مددی تصریح کرد: در صورتی که پخت با حرارت مستقیم مغایر با ضوابط استاندارد بوده و سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌­اندازد و نانوایی­‌ها باید از دستگاه­‌‌های پخت نان با حرارت غیرمستقیم استفاده کنند و بنا بر اینکه خمیر باید برای تولید نان مرغوب و با کیفیت، زمان کامل فرآوری و تخمیر را بگذراند، لذا استفاده از دستگاه ریزش خمیر نیز در نانوایی‌ها مجاز نیست.

وی تصریح کرد: لازم است تمام دستگاه­های پخت نان دارای علامت استاندارد بوده و فعالان این صنعت هم صادرکنندگان مجوز نانوایی­‌ها و هم مالکان نانوایی­‌ها باید به این امر مهم توجه کافی و وافی داشته باشند.

مددی افزود: تولیدکنندگان آرد، نوع کاربری و مصرف آرد تولیدی خود را بر روی بسته‌بندی و گونی‌­های آرد حک نمایند و ارگان­‌هایی که آرد را به نانوایی‌­ها واگذار می‌کنند به این مهم توجه داشته باشند که نوع آرد و نان با هم همخوانی و تناسب داشته باشد.

وی ادامه داد: در بازرسی­هایی که از واحدهای تولیدی آرد استان آرد ایلام، شیروان، دهلران و دره شهر به عمل آمده تنها مواد افزودنی که تولیدکنندگان به آرد اضافه می‌کنند، پرمیکس( غنی کننده‌آهن و اسید فولیک) است، طبق استاندارد واحدهای مذکور ملزم به عدم استفاده از افزودنی دیگر به جز پرمیکس شده­اند.

مددی گفت: در این بررسی به منظور مشخص نمودن مواد افزودنی غیرمجاز (بلانکیت یا جوهر قند) در نان، این اداره کل اقدام به نمونه‌برداری از نان تولیدی نانوایی­‌ها از سطح استان کرد که به صورت موردی به نانوایی­ها مراجعه و تعداد 35 فقره نمونه‌برداری نان انجام شود که از این تعداد  34 نتیجه آزمون با استاندارد ملی مربوطه مطابقت و تنها یک مورد نتیجه آزمون غیر منطبق با استاندارد وجود داشته است و در خصوص تناسب آرد مصرفی با نوع نان تولیدی در نانوایی های استان، 28 مورد بازرسی از نانوایی های سنتی این استان انجام گردیده که در دو مورد عدم تناسب آرد مصرفی با نوع نان تولیدی (استفاده از آرد تافتون و لواش در پخت نان سنگک) مشاهده شد و این موضوع برای بررسی و رعایت مورد به شورای آرد و نان استان ارجاع داده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار