حال این وسط برخی رسانه ها ،شبه رسانه ها وکانالهای مجازی غیر رسمی هم وجود دارند که از عدم رسانه ای در اغلب مخاطبینشان سوء استفاده کرده وبا ارایه آمارهای متناقض مردم را دچار حیرانی وتشکیک در آمارهای ارایه شده از سوی دستگاه متولی می کنند .
کد خبر: ۸۳۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ 15 March 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::امروز کشور ما از حیث گسترش ویروس کرونا ،میزان مبتلابان و مرگ ومیر ناشی از آن ،بعد از چین در رتبه دوم جهان قرار دارد ،البته با توجه به سرعت شیوع این بیماری در کشورهای جهان و افزایش روزانه مبتلایان در کشورهای اروپایی نظیر المان ،انگلیس وایتالیا ،ممکن است در روزهای آتی تغییری در وضعیت آمار ایجاد شود.

این را گفتیم که برخلاف شایعات واخبار مغرض رسانه های معاند ومخالف،مردم ما تصور نکنند فقط کشور ما درگیر این بیماری و عوارض ومشکلات ناشی از آن است ،بلکه کشورهای زیادی در جهان وجود دارد که  کرونا  وضعیتی به مراتب بدتر وسخت تر از کشور ما برایشان ترسیم کرده  است.

با این تفاوت که کشور ما به رغم تحریم های سخت ،هرگونه امکان واردات اقلام دارویی وپزشکی برایش وجود ندارد اما با این حال با تکیه بر توان ودانش منحصر به فرد کادر پزشکی حاذق ،ایجاد آزمایشگاههای تست کرونا در نقاط مختلف کشور و کادر پرستاری ودانشگاهی مجرب و مهمتر از همه مردمی باهوش وبا سواد،یکه و تنها در مقابل این ویروس همه گیر ایستادگی کرده و قطعا در آینده ای نزدیک بر آن فایق خواهد آمد.

اما دراین بین یک موضوع وجود دارد که باید رک وبی پیرایه درباره آن به بحث بپردازیم ،آن موضوع این است که در کشور ما بدلیل بروز برخی اتفاقات در چند سال اخیر ،نگاه امنیتی به بیشتر رویدادها ،حیثیتی نمودن حتی مسایل پیش پا افتاده ومهمتر از همه پنهانکاری ناشی از نامحرم دانستن مردم ،حاکمیت به جای تبیین واقعیت اتفاقات ورویداد ها برای مردم ،به نوعی با پنهان کاری از بیان حقیقت و گفتگوی صریح با مردم خودداری نموده واین موضوع باعث خدشه دار شدن اعتماد مردم به آن شده است.

این بی اعتمادی مردم  به مسئولین در اتفاقات وحوادث گوناگون به اشکال مختلف خود را نشان داده است ،در کوران حوادث واتفاقات طبیعی مردم به جای تحویل کمکهای خود به دستگاههای مسئول دولتی وحاکمیتی ،کمکهای خود را به دست اشخاص وچهره ها سپرده یا اینکه خود راسا اقدام می کنند .

در حین بروز یک رویداد خاص ،مردم به جای اینکه اصل موضوع را از مبادی رسمی اطلاع رسانی کشور ،یعنی رسانه ملی ،خبرگزاری های رسمی داخلی وروابط عمومی دستگاه مربوطه جویا شوند ،یک راست به سمت رسانه های بیگانه رفته ویا اینکه در شبکه های اجتماعی به جستجوی واقعیت می پردازند .

اینجاست که در بحران بزرگی همچون انتشار ویروس کرونا ،مردم به جای پذیرش آمارهای رسمی از سوی وزارت بهداشت ،آمارهای کذایی وهدفمند رسانه های بیگانه ومغرض را پذیرا شده یا اینکه هر مطلب کذب وخلاف واقع ،هر کلیپ مجعول وسخن غیر رسمی در خصوص میزان مبتلایان به این ویروس ومیزان مرگ ومیرها در فضای مجازی را مبنایی برای قضاوت وبحث در این خصوص قرار می دهند.

اما مردم ما باید بدانند که وزارت بهداشت ودرمان هیچ دلیلی برای پنهان کاری درخصوص آمار مبتلایان به این ویروس نداشته و در قبال پنهان کاری دراین حوزه چیزی نصیبش نخواهد شد. مردم ما به جای تمرکز بر آمارها باید بر اقدامات صورت گرفته برای مقابله وکنترل این ویروس همه گیر متمرکز شده و دستگاههای مسئول را در این زمینه یاری کنند.

در خصوص آمار اعلام شده یک بحث علمی وجود دارد که باید مبنای قضاوت ها قرار گیرد ؛به گفته کارشناسان ومتخصصین حوزه بهداشت ودرمان؛"در دروس اپیدمیولوژیک بیماری‌هایی که واگیردار هستند و در جامعه منتشر می‌شوند را به کوه یخ تشبیه می‌کنند به این معنا که از بخشی از یک کوه یخ که بیرون است و دیده می‌شود، چنین حدس می‌زنند که یک جسم وسیع تر و بزرگ‌تری در آب قرار دارد. ما هم وقتی تعدادی بیمار می‌بینیم، می‌توانیم حدس بزنیم بیماران بیشتری در سطح جامعه وجود دارد."

به قول یک مسئول حوزه درمان ؛اینکه چرا وزارت بهداشت و درمان آمار نمی‌دهد دلیلش این است که وزارت بهداشت و درمان نمی‌داند؛ نه تنها وزارت بهداشت بلکه هیچ نهاد و ارگانی در دنیا وجود ندارد که بتواند حدس بزند و مکانیزمی هم وجود ندارد که به درب منازل بروند و بپرسد کدام یک از شما کرونا دارید. بنابراین، این انتظار باید اصلاح شود به اینکه وزارت بهداشت موارد مشکوک و قطعی را با مردم در میان بگذارد.

حال این وسط برخی رسانه ها ،شبه رسانه ها وکانالهای مجازی غیر رسمی هم وجود دارند که از نبود سواد رسانه ای در اغلب مخاطبینشان سوء استفاده کرده وبا ارایه آمارهای متناقض مردم را دچار حیرانی وتشکیک در آمارهای ارایه شده از سوی دستگاه متولی می کنند .

ازاینرو اینجا ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد که متوجه همکاران رسانه ای است؛

اول اینکه تلاش کنیم مردم خوب ما در بحث سواد رسانه ای مقداری دانش وبینش خود را بالا ببرند ،رسانه اگر دنبال اثرگذاری مثبت است ابتدا باید در راه ارتقاء سواد رسانه ای مخاطبینش گام بردارد تا پذیرش محتوای از سوی مخاطبین راحت تر و اثرگذاریش بیشتر شود .

دوم ؛به رغم توسعه رسانه های دیجیتال ونوین ،اما رسانه ها رسمی باید تلاش کنند با تکیه بر  سه مولفه واصل مهم در خبررسانی یعنی ؛"سرعت ،دقت وصحت "بعنوان منبع خبر واقع به نحوی که مرجع شبکه های اجتماعی ومجازی هم قرار گیرند .این موضوع باعث خواهد شد تا با انتشار خبری در خصوص یک موضوع خاص ،مخاطبین فضای مجازی ،صحت وسقم آن را در رسانه رسمی دنبال کنند.

سوم ،رسانه های رسمی وکانالهای دارای مجوز باید در مواقع حساس نظیر همین بحران کرونا ،با تولید محتوای درست ،علمی ومنطقی وامید بخش ،فضا را آرام وزمینه را برای بهبود شرایط فراهم آورند .بی شک انتشار مطالب سوگیرانه وخلاف واقع نه تنها روان پریشی را در جامعه شایعه می کند ،بلکه زمینه پذیرش توصیه ها ونکات بهداشتی را از بین برده و سرعت کنترل بیماری را کند خواهد کرد .

چهارم،رسانه ای که به رسالت رسانه ای خود ایمان دارد ، آرامش روحی وروانی جامعه برایش اهیمت دارد ،لذا رسانه های داخلی  باید مراقبت کنند مروج افکار بی اعتمادسازی جامعه نباشند ،آنچه را که مسئولین مربوطه از مبادی رسمی اعلام میکنند ،آن را مبنای خبررسانی قرار دهند ،نه آنچه که در فضای حقیقی ومجازی شایعه شده است .رسانه باید شایعه را بزداید،نه اینکه تسهیل کننده شیوع باشد !

نکته آخر هم خطاب به مردم خوب ماست ؛ عزیزان! ما در شرایط بسیار حساسی قرار داریم ،بحران کرونا جدی است ، اگر چه رفتار مسئولین و آمارهای قبلی آنان در خصوص حوادث گذشته باعث شده تا اعتمادتان خدشه دار شود ،اما به آمارهای ارایه شده از سوی وزارت بهداشت ودرمان در خصوص کرونا اعتماد کنید ،چون دلیلی بر پنهان کاری آنان وجود ندارد .

این را هم بدانید میزان آمار چیزی از اصل موضوع شیوع کرونا کم نمی کند؛واقعیت همین است که می گویند؛کرونا جدی است ،کرونا همه گیر است وسرعت شیوع بالایی دارد ،عدم رعایت اصول بهداشتی ونکات وتوصیه های ارایه شده در این خصوص یعنی گرفتار شدن به این ویروس ،یعنی به خطر انداختن سلامت ،خود ،خانواده وعزیزانتان!

امروز کرونا روند صعودی را طی می کند ،در این روزها به اوج خواهد رسید ،پس خواهش می کنیم به این نکته وتوصیه های  مهم توجه نمایید: " در خانه بمانید " " مرتب دستانتان را آب وصابون بشویید " " قید تجمعات را بزنید " روبوسی ودست دادن را برای مدتی فراموش کنید "

و توصیه آخر " در این مدت به سمت رسانه های ماهواره ای نروید ،آنها فقط شما را ناامید می کنند" ،"آمارو توصیه ها را از رسانه های رسمی کشور دریافت کنید" ،اگر به صدا وسیما هم اعتماد ندارید ،مراقب باشید در تله خبری فضای مجازی گرفتار نشوید ،رسانه های رسمی و دیجیتالی و خبرگزاری ها وسایت های رسمی منصف کم نیستند"،اخبار را از آنان جویا شود !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار