رئیس جهاد کشاورزی اردبیل؛
رئیس جهاد کشارزی استان اردبیل از توسعه زراعت محصولات جدید در این استان با هدف تغییر الگوی کشت با محوریت کاشت محصولات کم آب خبر داد.
کد خبر: ۸۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸ 23 August 2015
به گزارش  خبرنگار مهر،عدیل سروی اضافه کرد: با تغییر الگوی کاشت در واقع به دنبال این هستیم که کشت محصولات آب بر را در استان کاهش داده و محصولات کم آب را بجای آن جایگزین کنیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای تحقق این مهم یادآور شد: این بحث از سال گذشته از سوی جهاد کشاورزی استان مورد بررسی قرار گفته و گام های مهمی را تاکنون در این زمینه برداشته ایم تا با توجه به بحران آبی کشور و نیز هشدارهای کم آبی در استان محصولاتی را کشت کنیم که نیاز آبی کمتری داشته باشند.

رئیس جهاد کشارزی استان کشت سنتی محصولات آب بر را نه تنها غیر اقتصادی بلکه دارای خسارت عمده برای استان دانست و بیان داشت: براین اساس هم اکنون تواسنته ایم کشت محصولاتی مانند زعفران، پسته، گیاهان دارویی و... را در مناطق مختلف استان توسعه دهیم.

وی توزیع ۷۲ تن پیازچه زعفران و ۲۵ هزار اصله نهال پسته در بین زارعان استان را در این زاستا تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: می توان امیدوار بود با فراگیری آن بخش مهمی از مشکلات کم آبی را در بخش کشارزی حل شود.

سروی همچنین به کاشت پنج رقم جدید گندم با نیاز آبی کمتر در استان اشاره کرد و متذکر شد: این ارقام دو طول کاشت تا برداشت در مقایسه با ارقام قبلی به دو نوبت آب دهی کمتر نیاز داشت که در شرایط کم آبی فعلی قابل توجه است.

وی این بحث را در استفاده از ارقام جدید کلزا مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: در سایه این اقدام توانسته ایم امسال در بحث تولید کلزا رتبه برتر کشوری را کسب کنیم.

رئیس جهاد کشارزی استان از توسعه کشت گیاهان دارویی با این محوریت خبر داد و افزود: با شناسایی ۷ گونه جدید گیاه دارویی در استان از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی، هم اکنون ۱۲۵ گونه با ویژگی های مناطق مختلف استان برای رزاعت کم آب مشخص شده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار