استاندار اردبیل گفت: بیش از نیمی از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی استان اردبیل فاقد پروانه اشتغال هستند.
کد خبر: ۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲ 25 February 2015

مجید خدابخش در مراسم گرامیداشت روز مهندس که در قالب جشن بزرگی در سالن شش هزار نفری رضازاده اردبیل با حضور مهندسان و خانواده‌های آنها برگزار شد، اظهار کرد: میلاد باسعادت حضرت زینب کبری (س) را که به نام روز پرستار نامگذاری شده و امسال با روز مهندس تقارن پیدا کرده است گرامی می‌داریم و بر این باوریم که حضرت زینب (س) می‌تواند اسباب خیر و برکت و الگوی بی‌نظیر برای امت اسلامی به ویژه زنان غیرتمند، صبور و پرتلاش باشد.

وی با بیان اینکه 8 هزار نفر عضو نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل هستند که 4 هزار نفر آنها دارای پروانه اشتغال بوده و 4 هزار نفر پروانه اشتغال ندارند و بیکار محسوب می‌شوند، گفت: جای تاسف است که مهندسان بی‌شماری برای ورود به اشتغال دولتی درخواست‌های خود را به ما ارائه می‌کنند در حالی که قرار نیست دولت اشتغال ایجاد کند و یا یک مهندس با توان مضاعف در عرصه اشتغال و کارآفرینی خود را در مشاغل دولتی محصور کند.

خدابخش ادامه داد: جای تاسف اینجا است که 75 درصد معاش و درآمد این مهندسان از طریق صدور پروانه‌های ساختمانی تامین می‌شود در حالی که ما امروز با گذر از دوران‌های مختلف به ویژه دوره کشاورزی و صنعتی وارد دوره تحولات سریع شدیم که باید در این اصل رفاه و آسایش و توان بالای مهندسان ظهور و بروز پیدا کند.

استاندار اردبیل با بیان اینکه در حالی که باید مهندسان رسالت ایجاد اشتغال را به انجام برسانند و در هر جامعه‌ای که بیکار باشد قطعا مجموعه مهندسان آن جامعه فعال نیستند تصریح کرد: در چنین شرایطی بیکار بودن خود مهندسان جای تاسف و نگرانی دارد.

خدابخش بیان کرد: یک مهندس باید در خلق ثروت، ارزش افزوده، درآمد مکفی و ایجاد رفاه در جامعه باید نقش‌آفرینی کند چراکه امروز در عصر تحولات و ارتباطات جهانی به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند تا از توان مهندسان در طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف همچون ساخت یک هواپیما با بیش از یک میلیون قطعه و حرکت سریع این به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی کنند تا به کمک تنوع اجرای مهندسی بتوان از این طریق خلق ثروت و ارزش افزوده داشت.

وی نیاز امروز بشر را به تولید و خلق ثروت و بهادادن به چرخه مستمر تولید و مصرف را یادآور شد و گفت: نباید در این چرخه مهندسان ما بیکار بنشینند و یا منتظر ایجاد اشتغال دولتی باشند.

رئیس شورای اداری استان از نظام مهندسی ساختمان استان خواست تا در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ورود پیدا کرده و تمام توان خود را صرف صدور پروانه و یا درآمدزایی از این محل نکنند.

خدابخش افزود: ما می توانیم از ایده‌ها و تفکرات سازنده و بهینه در تربیت منابع انسانی استفاده کنیم همان طوری که در یک سال گذشته در دنیا 9 هزا میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در دنیا انجام شده است.

استاندار اردبیل گفت: تنها کشور ترکیه در این زمینه 20 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی اغلب به کشورهای همسایه نظیر باکو انجام داده است در حالی که سهم کشور ما و استان اردبیل از این رقم بسیار کوچک و اندک است.

خدابخش اظهار کرد: با فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی و تصویب منطقه آزاد تجاری بهترین فرصت و بستر برای ایجاد این زنجیره فراهم شده و به راحتی می‌توانیم در صادرات خدمات فنی و مهندسی به همت فعالان این عرصه در استان ورود پیدا کنیم.

وی یکی از اولویت‌های استان را حمایت از سرمایه‌گذاران مانند سرمایه‌گذاری پروژه شیرآلات قهرمان گرمی و سایر سرمایه‌گذاران توصیف کرد و گفت: اینکه فوق لیسانس رشته عمران درخواست اشتغال دولتی داشته باشد زیبنده و شایسته فعالان این عرصه نیست در حالی که باید به فکر ایجاد زنجیره تولید و اشتغال بیشتر از راه تقویت این حوزه باشیم.

استاندار اردبیل افزود: قطعا با این راهکار ما نه تنها مهندس بیکار نخواهیم داشت بلکه با ایجاد امکانات و زیرساخت‌هایی که دولت انجام می‌دهد نظیر معافیت‌های مالیاتی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به راحتی می‌توانیم زمینه اشتغال و تحول اقتصادی را فراهم آوریم.

خدابخش بیان کرد: ما امسال 2.5 میلیارد تومان برای تامین گاز کارخانه شیرآلات قهرمان در گرمی سرمایه‌گذاری کردیم که قطعا این کار از وظایف ما است و ما تلاشمان را انجام خواهیم داد تا سرمایه‌گذاران با رغبت و علاقمندی ورود پیدا کرده و زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه‌های طراحی، معماری، شهرسازی و ... اتفاق بیفتد.

رئیس شورای اداری استان ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی و آشنا کردن مهندسان را با زبان انگلیسی، نحوه انعقاد قرارداد بین‌المللی و استفاده از آخرین نرم‌افزارهای علوم و فنون مهندسی عمران، مکانیک، تاسیسات برق و ... را بیان کرد و گفت: ما به راحتی می‌توانیم در ارائه خدمات کیفی‌تر مطابق با استانداردهای جهانی عمل کنیم که مهندسان جوان در این عرصه باید ورود پیدا کنند.

خدابخش تصریح کرد: بنده آروز داشتم که در فعال کردن منطقه ویژه اقتصادی نمین در فضای 2 هزار هکتار نظام مهندسی با طراحی مهندسی و ارائه یک الگوی موفق ورود پیدا کند تا برای سایر مهندسان نیز معیاری قابل قبول باشد اما این کار انجام نشد.

وی تولید با نگاه صادرات را یکی دیگر از اولویت‌ها اعلام کرد و گفت: ما باید در امر صادرات در یک استاندارد جهانی و بین‌المللی ورود پیدا کنیم چراکه جای سرافکندگی است مرغ صادراتی ما از کشور روسیه و شهر مسکو برگشت می‌خورد در حالی که می‌توانیم به بهترین کیفت و بسته‌بندی صادرات به حوزه‌های مختلف را انجام دهیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار