با حضور رئیس جمهور روحانی در عسلویه
فاز 15 و 16 پارس جنوبی که با هزینه ای دو براری سرنجام به مرحله بهربرداری رسیده است، یک با به صورت نمایشی در سال 92 توسط رئیس جمهور دولت دهم افتتاح شده بود.این بار نعمت‌اللهی مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت خبر از افتتاح آن با حضور رئیس‌جمهور در روزهای آینده می دهد.
کد خبر: ۷۹۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰ 19 August 2015
تابناک بوشهر: مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گفت: فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور به زودی افتتاح می‌شود.

اکبر نعمت‌اللهی بعدازظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در عسلویه اظهار داشت: امروز بازدیدی را از فازهای ۱۵ و ۱۶ برای افتتاح این فازها داشتیم که بحمدالله در آستانه بهره‌برداری قرار دارند.

وی از افتتاح این فازها در آینده نزدیک با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و افزود: فاز ۱۵ و ۱۶ با دستان توانمند نیروهای متخصص داخلی ساخته شده است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت ادامه داد: با وجود تحریم‌ها و سختی‌هایی که در راه ساخت فازهای پارس جنوبی وجود داشت، امروز شاهد تکمیل بخش‌های مختلف فازهای توسعه‌ای پارس جنوبی یکی پس از دیگری هستیم.

نعمت‌اللهی در بخش دیگری از سخنان خود از تعامل دوسویه وزارت نفت و رسانه‌ها خبر داد و بیان کرد: ما به عنوان کسی که هم فعالیت رسانه‌ای داشته‌ایم و هم فعالیت در بخش روابط عمومی را تجربه کرده‌ایم، به اهمیت بالای این تفاهم واقف هستیم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت اضافه کرد: وزارت نفت بر اساس اصول حرفه‌ای آماده تعامل دو طرفه با خبرنگاران است و امیدواریم توقعات وزارت نفت از رسانه‌ها و توقعات رسانه‌ها از وزارت نفت محقق شود.

وی با بیان اینکه بوشهر پایتخت انرژی کشور و بزرگترین منابع گاز کشور در این استان قرار دارد، گفت: مسئولیت سنگینی بر دوش رسانه‌های این استان است که کارها و فعالیت‌ها را رصد کرده و این برنامه‌ها را به موقع انعکاس می‌دهند.

نعمت‌اللهی در رابطه با اختصاص آگهی‌های وزارت نفت به مطبوعات استان بوشهر نیز گفت: تلاش داریم به گونه‌ای کار کنیم که رسانه‌های استان متضرر نشوند و اصول کاری ما در وزارت نفت نیز زیر پا گذاشته نشود.

پیش از این مهندس رضا فروزش مجری فازهای  15 و 16 روز یکشنه 25 مرداد ماه در كنفرانس مطبوعاتي خود با خبرنگاران رسانه هاي گروهي از تكميل چرخه بسياري از محورهاي عمده اجرايي توسعه فازهاي 15 و 16 خبر داد و افزود: با توجه به آماده سازي بخش هاي دريايي و پالايشگاهي اين پروژه آمادگي دارد تا به زودي به به شركت مجتمع پارس جنوبي ( بهره بردار طرح هاي گازي پارس جنوبي) تحويل شود .

وي گفت: با راه اندازي واحدهاي اصلي فرايندي اين پروژه توليدي نظير واحدهاي شيرين سازي،‌ توليد ال پي جي، تصفيه ميعانات و توليد گوگرد اين امكان فراهم آمده است تا با تكميل سرويس هاي باقيمانده در بخش هاي خشكي و دريايي، توليد گاز و ميعانات گازي پيش بيني شده اين بخش از مخزن مشترك پارس جنوبي انجام گيرد .

فروزش با اشاره به تاثير اولويت بندي اجراي طرح هاي گازي پارس جنوبي افزود: خوشبختانه با اصلاح فرايندهاي مديريتي و ايجاد تمركز در تامين منابع مالي شاهد پيشرفت در روند توسعه فازهاي 15 و 16 بوديم؛ به گونه اي كه ميزان پيشرفت اين طرح گازي طي دو سال گذشته تاكنون به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و پروژه را در مدار بهره برداري قرار داده است .

اما فازهای  15 و 16 یک با در زمان دولت دهم در حالی که آماده بهربرداری نبود به صورت نمایشی توسط رئیس جمهور وقت افتتاح گردید خبرگزاری مهر در گزارشی در تاریخ 9 مرداد 1392 آورده بود«محمود احمدی نژاد امروز در آخرین سفر کاری خود به عنوان رئیس جمهور مسافر عسلویه شد تا آخرین وضعیت توسعه فازهای پارس جنوبی را مورد ارزیابی قرار دهد اما برنامه بازدید به افتتاح پالایشگاه های فاز 15 و 16 پارس جنوبی تغییر یافت.

در شرایط فعلی هیچ یک از 24 حلقه چاه دریایی، دو سکوی اصلی فراساحلی، خط لوله انتقال گاز از دریا به پالایشگاه ساحلی، سه ترین شیرین سازی گاز در پالایشگاه هیچ یک آماده راه اندازی نیستند اما تنها واحد شیرین سازی گاز این پروژه راه اندازی و تحت عنوان کل فاز 15 و 16 پارس جنوبی افتتاح شد.

بر این اساس با گذشت چهار سال از فعالیت دولت دهم، هیچ یک از فازهای پارس جنوبی در قالب یک فاز استاندارد در مدار بهره برداری قرار نگرفت و حتی وعده توسعه 35 ماهه فازهای این میدان مشترک گازی هم محقق نشد تا ایران بازهم در رقابت با قطر ناکام مانده باشد.

محمود احمدی‌نژاد بهمن ماه سال گذشته در حاشیه افتتاح طرح ذخیره سازی گاز در سراجه قم، تاکید کرده بود: تا پایان فعالیت دولت دهم با بهره برداری از چندین فاز پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز ایران در این میدان مشترک تا دو برابر افزایش می یابد.

با این وجود تغییرات متعدد مدیریتی در حوزه کارفرمایی و پیمانکاری، عدم تامین به موقع منابع مالی و اعتباری، نبود یک برنامه جامع برای اولویت بندی و مدیریت منابع مالی و نا آشنایی برخی از کارفرمایان با مشکلات و چالش‌های فازها موجب شد که پرونده افتتاح فازهای پارس جنوبی در دولت دهم به طور کامل بسته شود.

از سوی دیگر از دو هفته گذشته شرکت نفت و گاز پارس راه اندازی و پیش راه اندازی شتاب زده دو فاز 15 و 16 پارس جنوبی را در دستور کار قرار داده بود که با توجه به 73 ماهه شدن توسعه این دو فاز گازی، بهره برداری نمایشی وراه اندازی شتاب زده آن با واکنش کارشناسان روبرو شد.»

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
آقای دکتر محمود احمدی نژاد فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با ۹۲ درصد پیشرفت تحویل دولت یازدهم داد دولت، روحانی افتتاح را هر بار به عقب انداختند تا بگویند این کار در این دولت انجام شده است.
پاسخ ها
امید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
بازم خوبه که با روشن کردن فلر افتتاح نمایشی نکردن ، جای شکرش باقیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار