مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی یزد:
مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به اهمیت نگهداری از میراث فرهنگی مکتوب در استان یزد گفت: واسپاری پایان نامه‌های دانشگاهی در کنار کتاب‌های قدیمی یزد آغاز شد.
کد خبر: ۷۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲ 18 August 2015
به گزارش تابناک یزد محمدرضا ملک ثابت در همایش نقش و جایگاه ناشرین و مولفین در کتابخانه ملی با بیان اینکه صنعت نشر، نقش مهمی در فرآیند مربوط به نشر فرهنگ مکتوب جوامع ایفا می‌کند، اظهار داشت: کانون واسپاری آثار مکتوب با هدف حفظ نسل‌های میراث فرهنگی، علمی، تاریخی و اجتماعی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی مشغول به فعالیت است.

مدیر کل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به وجود نسخ خطی ارزشمند و کاربردی در این سازمان گفت: حفظ و جلوگیری از فراموشی کتاب‌ها و آثار جدید هنرمندان یزدی از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد است.

ملک ثابت با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ واسپاری اسناد مکتوب و شناخت نسخ خطی در استان یزد افزود: با توجه به ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و تاریخی یزد، متأسفانه میزان نشرکتاب در استان یزد از متوسط کشوری پایین‌تر است.

وی آغاز واسپاری پایان نامه‌های دانشگاهی دانشگاه‌های سراسری و آزاد استان یزد را در کنار کتاب‌های تاریخی، فرهنگی و نسخ خطی موجود در استان یزد را از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در امسال عنوان کرد.

وی تصریح کرد: پیگیری برای تهیه و در اختیار داشتن نسخ خطی موجود در استان یزد و به ثبت رساندن آن‌ها، فعالیتی ارزشمند در راستای ثبت اصالت فرهنگی، علمی، تاریخی، اجتماعی و سیاسی دانشمندان و صاحب نظران ایرانی و مراجع بسیاری از تحولات علمی و فرهنگی عصر امروز است.

وی ادامه داد: استان یزد به دلیل بهره‌مندی از مدارس علمیه و وجود علمای بزرگ از دیرباز تا کنون صاحب گنجینه‌های عظیم تمدن و فرهنگ اسلامی و ایرانی بوده است که، در حال حاضر وظیفه نگهداری، معرفی و ترویج آن‌ها به عهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، ناشران و دست اندرکاران فرهنگی استان گذاشته شده است.

مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، برگزاری سلسله نشست‌های یزد‌شناسی، جمع آوری بیش از 400 نسخه خطی از مساجد یزد و جمع آوری کتب و نسخ خطی از اشخاص حقیقی را از جمله اقدامات این سازمان در راستای حفظ و حراست از میراث فرهنگی مکتوب در استان یزد دانست.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار