مسوول سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی ایلام از انتقال نخستین گروه (سه راس) از گوزن های زرد این سایت به استان یزد خبر داد.
کد خبر: ۷۸۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷ 17 August 2015
بهزاد بهامین  مسوول سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی ایلام از انتقال نخستین گروه (سه راس) از گوزن های زرد این سایت به استان یزد خبر دادوگفت: شامگاه دیروز سه راس گوزن زرد بالغ شامل 2 گوزن ماده و یک گوزن نر به استان یزد منتقل شدند و در صورت موفقیت در زنده گیری سه راس دیگر نیز شامل دو ماده و یک نر امروز به این استان انتقال داده می شود.
وی ادامه داد: بر اساس دستور العمل سازمان حفاظت محیط زیست، 12 راس گوزن بالغ سایت گوزن استان ایلام باید به استان یزد منتقل شوند که این فرآیند در چند مرحله انجام خواهد شد.
بهامین تاکید کرد: بعد از حصول اطمینان از جای گیری شش راس گوزن زرد در مرحله اول و دوم در استان یزد و خو گرفتن این وحوش با طبیعت این استان و تایید سلامت آنها، در 2 هفته آینده نیز شش راس دیگر به این استان منتقل می شود.
وی هدف از انتقال گوزن های سایت ایلام به دیگر استان ها را تکثیر و پراکنش این گونه برای حفظ آن اعلام و خواستار ادامه انتقال این وحوش به دیگر نقاط کشور شد و افزود: کمبود فضا در سایت مانشت و قلارنگ استان ایلام نیز یکی از دلایل انتقال این وحوش است.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار است که زنده گیری و انتقال گوزن از سایت مانشت و قلارنگ ایلام به خارج از استان صورت می گیرد، یادآور شد: برای انجام این عملیات سه دکتر متخصص دامپزشکی از سازمان دامپزشکی در استان ایلام حضور دارند.
قبل از شروع عملیات انتقال گوزن های سایت استان ایلام، این سایت با گستره حدود 80 هکتار 52 راس گوزن زرد ایرانی بالغ و نابالغ را در خود جای داده بود که با انتقال 12 راس آن به استان یزد تعداد گوزن های این سایت به 40 راس کاهش می یابد.
سایت گوزن زرد ایرانی استان ایلام در سال 86 با انتقال شش راس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرد و در زمره موفق ترین سایت های تکثیر و احیا گونه های در معرض خطردر کشور است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار