هنگام گذر از قزل‌اوزن روستاییانی را سراغ می‌گیریم که در اوج عطش چشم امیدشان به تانکرهای آبرسانی است که آن هم چند روز یک بار به آنها سرکشی می‌کند و آب بسیار محدودی را در اختیار آنها قرار می‌دهد.
کد خبر: ۷۷۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷ 16 August 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در حالی روستاییان بخش خورش‌رستم و ساکنان روستاهای دوردست خلخال از دسترسی به آب شرب در حد نیاز روزانه حتی برای آشامیدن و نیاز بهداشتی بی‌بهره هستند که جالب است از کنار آنها رودخانه قزل‌اوزن با آب مناسب با وجود حق‌آبه استان اردبیل با عجله جهت رساندن خود به آغوش خزر می‌گذرد اما مسئولان در کمال بی‌توجهی تنها به وعده دادن اکتفا کرده و هیچ اقدامی را برای سیراب کردن روستاییان ساکن در این مناطق انجام نمی‌دهند.

در حالی پنج روستای خورش‌رستم در سال‌های اخیر به دنبال شدت گرفتن کم‌آبی و بی‌آبی در مناطق روستایی خالی از سکنه شده و 18 روستا نیز در آستانه خالی شدن هستند که مسئولان فقط به وعده‌ دادن‌های بی‌سرانجام اکتفا کرده و هیچ حرکتی را برای آبرسانی به ساکنان روستاهای پرتلاش حاشیه قزل‌اوزن انجام نمی‌دهند.

زمانی که به سراغ ساکنان روستای بنامین رفتیم با 325 نفر جمعیت ساکنان این روستا حتی از تأمین نشدن آب برای وضو گرفتن گله‌مند بودند و درد و دلشان را با ما به صراحت در میان گذاشتند، که سال‌های سال است که وعده‌های مسئولان به جایی نرسیده و همچنان ساکنان این روستا آب را به قیمت گران و فقط در حد تأمین آب آشامیدنی تهیه می‌کنند در حالی که آبی برای مصارف بهداشتی و استحمام خود ندارند.

ساکنان این روستا در حالی از حاشیه‌نشینی قزل‌اوزن سخن به میان آوردند که به رغم این شرایط استثنایی هیچ حرکتی برای انتقال آب از قزل‌اوزن به این روستاها انجام نمی‌شود و ساکنان این مناطق در اوج بی‌آبی هر روز بر دامنه مشکلاتشان افزوده می‌شود.

سراغ روستایی دیگر رفتیم تا مشکلات آنها را نیز جویا شویم که ساکنان روستای مزرعه در خورش‌رستم با ابراز تأسف از شرایطی نگران‌کننده برایمان سخن به میان آوردند که اسباب شرمندگی و خجالت است به طوری‌که این روستاییان اعلام کردند که در روزهای گذشته حتی آبی برای شستن و غسل میت دادن یکی از ساکنان این روستا که دنیا را ترک کرده و به جهان ابدی سفر کرده، پیدا نکردند و جنازه این فرد چندین روز باقی مانده تا آبی را پیدا کنند.

در حالی ساکنان این روستاها از وضعیت خشکسالی و کشت و زرع بسیار ضعیف سخن به میان آوردند که در 28 سال اخیر مسئولان با اجرای طرح‌های پمپاژ آب و اجرای کانال به روستاییان قول دادند تا در انتقال آب تلاش کنند اما هیچ کار خاصی انجام نشده و وعده‌ها تنها در روی کاغذ مانده است.

هنگام گذر از قزل‌اوزن روستاییانی را سراغ می‌گیریم که در اوج عطش چشم امیدشان به تانکرهای آبرسانی است که آن هم چند روز یک بار به آنها سرکشی می‌کند و آب بسیار محدودی را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

یکی از نوجوانان این روستا گفت: روستاییان منطقه هشتجین و در کنار قزل‌اوزن از رئیس جمهور انتظار داریم که با نگاه به قامت خمیده مادرانمان که زیر حمل ظروف 20 لیتری (دبه) خمیده شده به مشکلات این روستاییان توجه کنند تا به سرعت زمینه تأمین منابع آب به عنوان اصلی‌ترین نیاز روستاییان فراهم آید.

در حالی این مشکلات روستاییان و گلایه‌های آنها از تأمین حداقلی منابع آب مطرح می‌شود که هنوز تکمیل برخی از مجتمع‌های آبرسانی در روستاهای جنوب استان اردبیل به سرانجامی نرسیده و آبرسانی به شکل تک روستایی نیز همچنان با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو است که انتظار می‌رود با تزریق منابع و همت واقعی مسئولان و رسیدگی آنها به کمبود منابع آب شرب روستایی خواسته‌ها و مطالبات به حق روستاییان پاسخ داده شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار