کد خبر: ۷۷۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲ 16 August 2015

حسین بشیری گیوی*

پس از آنکه رئیس جمهور دولت اصلاحات قانون مسکوت مانده شوراهای شهر و روستا را احیا کرد و عملیاتی نمود همگان بر این باور بودند که در مدیریت شهری و روستایی با تحول عظیم مواجه خواهیم شد. افراد بومی با آشنایی به محیط پیرامون خود طرح هایی را در شورا مصوب می کنند و با انتخاب شهردار کاربلد مصوبات خود را توسط منتخب خود(شهردار)به اجرا می گذارند.

در استان اردبیل خصوصا شهر اردبیل که در این مجال به آن اشاره می کنیم این امر مهم اتفاق نافتاده است حال که نتیجه گیری را در مقدمه مقاله اشاره کردم این تحلیل عمدی بود.

شهرنشینی امروزه با تحولاتی همراه است که به نمونه های از آن اشاره می کنیم: مواردی مانند شهرنشینی در حال رشد، جهانی شدن، توجه به محلیگرایی، دمکراسی، رشد جمعیت جهان، محیط زیست، گسترش غیرقابل کنترل فضای سایبری و … همه این عوامل باعث شده است که زمان و مکان شکسته و ما با فشردگی زمانی و مکانی مواجه باشیم، یعنی همه اتفاقاتی که در فراسوی مرزها میافتد، درهمان زمان و به سرعت ما از آن آگاهی میابیم و سعی می کنیم که خود را با آن تحولات وفق دهیم. همه عوامل گفته شده به ما ملزم شده است و ما چاره ای جز اینکه با آنها واکنش نشان دهیم، نداریم. این واکنش می تواند به دو صورت باشد: یکی اینکه ما واکنش غیرعقلانی به آن نشان می دهیم و سعی می کنیم در مقابل آن موضع گیری کرده و بر سیاق گذشته خود پافشاری کنیم، وضع فعلی در شهر اردبیل نمونه آن است. دیگری این است که به تحولات بیان شده واکنش عقلانی نشان داد و سعی کرد با آنها در فضای شهری و تأثیراتی که دارند، منطقی برخورد کرد. به بیان دیگر، این عوامل ما را به سمت حکمرانی شهری هدایت می کنند، زیرا با ساختار سنتی مبتنی بر حکومت که همه کارها را فقط خودش انجام دهد، قادر نخواهیم بود به این تحولات و اثرات که می گذارند واکنش مثبت نشان دهیم. به طور مثال جهانی شدن باعث شده است که اقتصاد از کنترل عوامل دولتی خارج شود و بازار جهانی را شکل داده که هر شهری باید قسمتی از این بازار جهانی را به اجبار تأمین کند، شهرهای نقش تولید کننده، شهرهای توزیع کننده و شهرهای هم مصرف کننده خواهند بود که متأسفانه شهر اردبیل مصرف کننده ای بیش نیست، خود این مصرف کنندگی در نهایت مشکلاتی زیاد را به همراه می آورد .
حال سوالات اساسی در این راستا اینچنین است که: شورای شهر اردبیل تا چه اندازه با مدیریت کشوری و جهانی همراستاست؟شورای شهر تا چه اندازه به فضای شهر اهمیت می دهد؟ شورای شهر تا چه اندازه به فضای مجازی که در جهان امروز از اهمیت بالایی برخوردار است آشناست و اهمیت می دهد؟ شورای شهر تا چه اندازه روحیه ایلی دارد؟ آیا شهردارانی که انتخاب می کنند و بدون اینکه جوابگوی عملکرد خود باشند استعفا می دهند باید شورا را محاکمه کرد یا شهردار را؟ شورای شهر آیا فقط به منافع خود می اندیشد یا منافع شهر را سر لوحه خود قرار می دهد؟مگر اینچنین نیست که اعضای شورای شهر با برنامه چهار ساله از مردم رای گرفته اند پس چرا هر روز استعفا هر روز مقام خواهی ؟
در هر روی در ابتدای مقاله نتیجه گرفتم که شورای شهر اردبیل کارآمد نیست و چالش های شهری اردبیل را حل و فصل نکرده اند فقط با این سوالات خواستم شهروندان در هر مکان و هر زمان این سوالات را از شورای شهر بپرسند و اگر اعضای مستعفی شورای شهر اردبیل،اعضای عضو شورای شهر اردبیل،اعضای علی البدل به این سوالات پاسخ دهند می توانند ما را در تحلیل های بعدی یاری کنند.

*جامعه شناس


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار