با حضور مسئولان کشوری و استانی
این دستاوردها شامل دستگاه لوله مغزی سیار، بازوگیری پهلوگاه و تولید مواد امولسیلن نفتی و تدوین دانش فنی طراحی در ساخت CPU دستگاه ژئوفلو است.
کد خبر: ۷۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹ 12 August 2015
با حضور مسئولان کشوری و استانی البرز از 8 دستاور فناورانه جهاد دانشگاهی در حوزه نفت و گاز با حمایت شرکت ملی نفت ایران در مجتمع شهدای جهاد دانشگاهی البرز رونمایی شد.
این دستاوردها شامل دستگاه لوله مغزی سیار، بازوگیری پهلوگاه و تولید مواد امولسیلن نفتی و تدوین دانش فنی طراحی در ساخت CPU دستگاه ژئوفلو  است.
همزن روتاری نفت خام نمونه پودر رفع آلودگی نفتی، دستگاه صحت‌زن سیستم‌های اندازه‌گیری و سیستم‌های نمایش دهنده رسوبات کف مخازن از دیگر دستاوردهای فناورانه جهاد دانشگاهی در حوزه نفت و گاز است که امروز با حضور مسئولان رونمایی شد.
در این مراسم رئیس جهاد دانشگاهی بر استفاده از ظرفیت‌های این نهاد در مسیر توسعه علمی کشور تأکید کرد.
حمیدرضا طیبی گفت: یکی از طرح‌های رونمایی شده امروز، دستگاه لوله‌مغزی سیار است که در سال‌های اخیر با توجه به نیاز کشور در زمینه توسعه نفت از این دستگاه جهت عملیات تعمیری و تکمیلی چاه‌های نفت و به ویژه اسیدکاری و تزریق انواع مواد شیمیایی و حلال‌ها جهت افزایش نفوذپذیری و فعال کردن چاه‌ها استفاده شد که نقش بسیار تأثیرگذاری در افزایش تولید داشته است.
رئیس جهاد دانشگاهی هدف از این دستاورد را بومی‌سازی ایجاد فناوری، طراحی و ساخت دستگاه لوله‌مغزی سیار و هزینه کمتر در قیاس با به کارگیری دکل‌های حفاری عنوان کرد.
وی در ادامه سخنان خود به کاربرد و دستاوردهای اجرای این طرح اشاره کرد و بیان داشت: رفع موانع و شستشوی درون‌چاهی به وسیله حلال‌های مناسب، تزریق سیمان به چاه‌های تعمیراتی از مهمترین مزیت‌های این طرح است.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی بازوهای بارگیری پهلوگاه اسکله شرقی جزیره خارک اشاره کرد و هدف از اجرای این طرح را تسهیل انتقال مواد نفتی از اسکله‌ها به کشتی و بالعکس و همچنین افزایش توان صادراتی نفت و سایر مشتقات قابل بارگیری عنوان کرد.
طیبی همچنین به بومی‌سازی دانش تولید مواد مؤثر شکننده امولسیون نفتی اشاره کرد و هدف از اجرای این طرح از بین بردن اهرم فشار خارجی عنوان کرد.
وی همچنین به دستگاه همزن روتاری نفت خام اشاره کرد و اظهار داشت: از دیگر برنامه‌های جهاد دانشگاهی ساخت و اجرای انواع سامانه‌های همزن با کارکردهای متفاوت است.
به گفته رئیس جهاد دانشگاهی، طراحی و تولید نمونه پودری محصول میکروبی جهت رفع آلودگی‌های نفتی از دیگر دستاوردهای رونمایی‌شده امروز است که دستیابی به سویه‌های باکتریایی و قارچی تصفیه کننده ترکیبات هیدروکربنی نفتی بومی ایران از مهمترین اهداف رونمایی از این دستاورد است.
طیبی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه صنعت نفت ایران می‌تواند به عنوان موتور محرکه صنعت کشور محسوب شود، گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه بالادستی به مخازن صنعت نفت و گاز از سال‌های پیش پرداخته بود که متأسفانه با توجه به شرایط تحریم نتوانسته بودیم این مهم را به مرحله اجرایی برسانیم.
وی ادامه داد: در حوزه پروژه‌های مختلف، جهاد دانشگاهی تلاش می‌کند طرح‌هایی را انتخاب کند که بتواند به مرحله عملیاتی برساند.
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: ورود به پروژه‌های 10گانه از مهمترین اهداف جهاد دانشگاهی است که امیدواریم با تأمین اعتبارات، این پروژه‌ها نیز عملیاتی شود.
در ادامه این مراسم، مسئولان بازدیدهایی را از قسمت‌های مختلف جهاد دانشگاهی داشتند، این بازدیدها شامل بازدید از مرکز مبدل‌ها و صنایع تغذیه صنعتی، بازدید از مرکز ذخایر ژنتیکی، بازدید از پژوهشکده گیاهان دارویی و پارک علم و فناوری و ... است.

انتقال دانش در روابط بین‌الملل اولویت باشد
رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: تولید و تأمین نیاز صنعت نفت قدم تکمیلی برای یافتن دانش بیشتر در صنعت نفت است.
وی ادامه داد: امیدواریم روند توسعه این دستاوردها همچنان ادامه‌دار باشد و بتواند این پژوهش‌ها تکثیر و رشد یافته و به توسعه علم کشور افزوده شود.
این مسئول استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را مهم ارزیابی کرد و افزود: از این پس کار ما بسیار حساس‌تر شده که با ایجاد روابط بین‌الملل باید در انجام کارها در این حوزه اقدامات مؤثرتری را انجام دهیم.
جوادی تأکید کرد: در این راستا باید در حوزه نفت، امکانات بیشتری را فراهم کرده و این راه ارزشمند را ادامه دهیم.
وی ادامه داد: همچنین با ارتقای بهره‌وری و افزایش پشتکار، شاهد توسعه حوزه صنعت نفت در کشور باشیم.
جوادی جهاد دانشگاهی را به عنوان یکی از نهادهای متولی و از بازوهای علمی کشور عنوان کرد و بیان داشت: جهاد دانشگاهی به عنوان بازوی علمی کشور می‌تواند در توسعه کشور در حوزه‌های مختلف و به ویژه در صنعت نفت بسیار مؤثر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار